• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Guuud vad jag är hungrig nu! Har inte upplevt nåt liknande under hela min lchf-period!! De där ponesen gick nog bra rätt igen utan att ge kroppen ett dugg....

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-03-08 13:57:58 följande:
    Konstigt så olika. Äter jag 2 små pones med pålägg till frukost vid 8, så är jag hungrig vid 14-15 i "bästa" fall.... Ofta inte förrän ännu senare.
    Ja, min kropp tolkar bröd som bröd tydligen. Har märkt det förut också vid ett par tillfällen! Jättetråkigt!
  • jeng

Kanske det blir nån liknande reaktion som vissa får på sötningsmedel? Kroppen tror att det är nåt sött på g, och så sätter den igång insulinet som leder till katastroflågt blodsocker och hunger..?? För nån blodsockertopp lär jag väl knappast ha fått av bröd som motsvarar typ 4 gram kolhydrater iaf... Men för lågt blodsocker känns det absolut som jag har!

• jeng
    Denebola skrev 2011-03-08 14:09:04 följande:
    Du kanske inte har fått blodsockertopp, däremot ökad insulinproduktion, som sänker blodsockret trots att det inte behövdes?
    Ja precis, det var så jag menade....
    Undrar varför bara, vad det är som sätter igång det... 
  • jeng

Men hur gör jag nu då? Jag lär ju inte öka blodsockret nåt direkt av att äta köttfärs.....? Borde jag ta några rutor mörk choklad eller lite mandlar eller nåt för att kompensera? För jag känner mig riktigt riktigt låg....

• jeng
    Riskiflickan skrev 2011-03-08 14:26:03 följande:
    Jucea: ta lite fil/drick ett glas mjölk. Det lär höja lagom mkt så du inte får rekyleffekt
    Tack!
    Min mat blev äntligen klar så nu äter jag iaf. Gjorde iordning en vitlöksfraiche till som ger lite extra kolhydrater, och det borde ju ta hand om det värsta hoppas jag! 
  • jeng
    tiiitti skrev 2011-03-08 14:33:29 följande:
    Våren 2010 gick jag på GI, rivstart (ingen pasta,ris potatis,vitt mjöl, socker)
    sen åt jag grönsaker,sallad, bär, kött, mejeri och mandlar efter behag. gjorde det jag va sugen på och åt tills jag va mätt. Gick ner 10 från feb-juni.
    Under sommar höst vinter har jag gått upp 4 kg av dessa. Nu hade jag bestämt mig för att ta tag i det, och gå ner dessa fyra igen,  och 6 till. alltså sammanlagt 10.
    Gick  med i denna gruppen (för trodde LCHF och GI rivstart va ungefär samma) men efter 2 veckor här, tycker jag att LCHF är väldigt mycket krångligare. allt ska räknas och man hitta kolhydrater i allt. Så väldigt strikt.
    Samtidigt så vet ju inte kroppen om man går på LCHF eller GI liksom. så den borde ju inte tåla mindre kolhydrater om jag går på LCHF istället för GI.

Vill självklart gå ner så mycket som möjligt så fort som möjligt. Så jag försöker följa det är 20 kolhydrater om dagen. Fast är väldigt dålig på att hålla koll.

Vet inte vad jag vill ha ut av att skriva detta. Men jag satt innan idag och funderade över hur jag gjorde förra våren. För jag minns de inte som så "krångligt"
    Jag är GI:are från början. Och ärligt talat - det du tidigare åt, det var inte ren rivstart! Det är kanske därför du tycker att det skiljer. Uppenbarligen fungerade det ju för dig, och det är ju toppenbra! Det jag menar är mer att... ja lite som att du läste första reglerna, men inte resten typ. och då verkar det ju enkelt.
    För lchf finns samma sak. 5/100 är den grundläggande regeln! Vissa väljer att bara äta enligt den, utan att räkna kolhydrater nåt mer, och vissa går ner jättebra i vikt av det. Hälsofördelarna får man absolut, såvida man inte äter något som kroppen inte tål (tex mejeri för vissa)!!

Detsamma gäller för rivstart. "Välj bort det här!" eller "Ät de här produkterna" som grundregel, vilket du verkar ha lyssnat på! Men sedan finns det rekommendationer om fördelningen över dagen, det finns rekommendationer för kalorinivån, hur ofta man ska äta nötter och bär och de lite "farligare" produkterna. Och det finns extra regler för de som inte går ner i vikt som dom ska på den dieten... Så det är inget exklusivt för lchf! Allt funkar inte för alla helt enkelt! Iom att du lyckades så bra på rivstarten, så kan du säkert lyckas bra bara genom att köra 5/100 här också!

Jag menar inte att du har läst på dåligt lixom, utan mer att du verkar inte ha behövt bry dig så mkt om alla andra regler. Det är ju jätteskönt! Men i en sån här stor grupp människor så funkar olika saker för alla, och då får man ge råd utifrån varje specifik person. Om man då försöker anamma varenda grej vi pratar om, då blir det krångligt!
  • jeng

Nu ska vi se... jag är van att köra fas 1 GI, vilket var det som fanns innan rivstart, nystart och balans blev till. (det hette fas 1,2 och 3 förr)... fas 1 är striktare än rivstarten, och ligger på 20 gram per dag. men nu har jag grävt fram min bibel på GI-området så jag ska kolla vad det står specifikt.

max 20-40 gram kolhydrater per dag på rivstart.
    nystart lägger till ca 10 gram (50 gram som max, samma som den gamla fas 2)
    balans kör tallriksmodellen 2/4 grönsaker 1/4 protein och 1/4 bra kolhydrater

en skillnad är att GI inte på samma vis förespråkar fullfeta produkter. E% fett som rekommenderas på rivstart har jag för mig är 65E% istället för 75E% som det är på lchf. man har också en rekommenderad kalorigräns (har man varit i deras program så är den ca 1600 kcal om man vill gå ner i vikt.) vilket innebär att man inte kan äta hur mycket som helst.

men återigen, det här är ju regler som man ska vara JÄTTEGLAD om man slipper bry sig om!

• jeng
    tiiitti skrev 2011-03-08 15:14:50 följande:
    Jag kan hålla med dig om att jag inte är så jättepåläst, även om jag faktist får bättre å bättre koll.
    Jag tycker det är jättetråkigt med alla siffror hit och dit, och är alldeles för lat för att söka, skriva upp och räkna å så Skäms
    Därför jag tyckte det va skönt med GI (den jag trodde jag följde som man skulle) där va en grönlista som jag åt ifrån, och en rödlista som jag inte rörde något ifrån. enkelt å bra. precis som jag vill ha det.
    Därför blev jag helt avskräckt nu i LCHF när jag upptäckte de va så mycket "jobb". Men jag kan kanske köra på, på samma sätt här. i det stora hela går man kanske ner, även om man inte räkna kolhydraterna.

Ska ifall bli lite strängare gällande vissa saker... ingen turkisk youghurt, bär, underjordengrönsaker..
    Absolut, det är så jag menar! Jag menar inte att påpeka reglerna för att säga att du har gjort fel, utan abra som förklaring till varför du kanske tycker det är krångligare här!
    Det är kanske också därför vi brukar tipsa alla nya att läsa in sig i en bok eller liknande innan man hoppar in här, just för att i en bok får man mer grundreglerna. Här är det ju ett konstant tweekande med personer som inte är nöjda med sitt resultat, och hur man kan fixa till det!

Jag tror du gör rätt i att börja med 5/100! Om du tycker det är svårt att räkna kan du ju alltid skriva upp dina måltider här inne så kan vi hjälpa dig med ett överslag! Om du vill veta alltså!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**