**Den stora feta LCHF-tråden**
Guuud vad jag är hungrig nu! Har inte upplevt nåt liknande under hela min lchf-period!! De där ponesen gick nog bra rätt igen utan att ge kroppen ett dugg....
Guuud vad jag är hungrig nu! Har inte upplevt nåt liknande under hela min lchf-period!! De där ponesen gick nog bra rätt igen utan att ge kroppen ett dugg....
Kanske det blir nån liknande reaktion som vissa får på sötningsmedel? Kroppen tror att det är nåt sött på g, och så sätter den igång insulinet som leder till katastroflågt blodsocker och hunger..?? För nån blodsockertopp lär jag väl knappast ha fått av bröd som motsvarar typ 4 gram kolhydrater iaf... Men för lågt blodsocker känns det absolut som jag har!
Men hur gör jag nu då? Jag lär ju inte öka blodsockret nåt direkt av att äta köttfärs.....? Borde jag ta några rutor mörk choklad eller lite mandlar eller nåt för att kompensera? För jag känner mig riktigt riktigt låg....
Nu ska vi se... jag är van att köra fas 1 GI, vilket var det som fanns innan rivstart, nystart och balans blev till. (det hette fas 1,2 och 3 förr)... fas 1 är striktare än rivstarten, och ligger på 20 gram per dag. men nu har jag grävt fram min bibel på GI-området så jag ska kolla vad det står specifikt.
max 20-40 gram kolhydrater per dag på rivstart.
nystart lägger till ca 10 gram (50 gram som max, samma som den gamla fas 2)
balans kör tallriksmodellen 2/4 grönsaker 1/4 protein och 1/4 bra kolhydrater
en skillnad är att GI inte på samma vis förespråkar fullfeta produkter. E% fett som rekommenderas på rivstart har jag för mig är 65E% istället för 75E% som det är på lchf. man har också en rekommenderad kalorigräns (har man varit i deras program så är den ca 1600 kcal om man vill gå ner i vikt.) vilket innebär att man inte kan äta hur mycket som helst.
men återigen, det här är ju regler som man ska vara JÄTTEGLAD om man slipper bry sig om!