• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Men det där rostbrödet - varför kokosnötsmjöl och inte mandelmjöl? Vad är det för skillnad? Kan man göra det på mandelmjöl istället?

vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna
    Glass skrev 2012-04-19 21:38:09 följande:
    vad skiljer mandelmjöl och kokosmjöl åt när det gäller bakegenskaper?
    Det undrar jag också. I de recept jag hittat som har båda så står det oftast att man kan använda bara mandelmjöl om man vill och då komplettera upp det lika mycket som man tar bort kokosnötsmjöl. men ingenstans står det vad kokosnötsmjölet gör för baket.
  • stjierna
    solrosen81 skrev 2012-04-20 08:56:22 följande:
    Nu har jag läst denna tråd i flera månader så det är dags att börja skriva lite också. Nu har jag gått på LCHF sen 1:a februari men har har testat i omgångar innan så jag är inte nybörjare på detta. Dock verkar min kropp inte vilja släppa ifrån sig något fett, antagligen pga att jag har plågat den med pulver och skit innan. Men jag älskar denna kosten så jag ger mig inte.
    Tänker gå med i viktutmaningen på skoj så får vi se om det blir ngt resultat.
    Samma som min kropp - jag gick ner 3 kg snabbt (första veckorna), men nu står det tvärstill. Jag tror min kropp är livrädd eftersom jag innan har plågat mig med soppor/shakes och tillochmed haft perioder där jag knappt ätit alls.... ;) Men jag ger mig inte heller, det är så god mat och i övrigt mår jag SÅ bra av att äta såhär! Jag ska visa kroppen! :P
  • stjierna
    solrosen81 skrev 2012-04-20 09:46:33 följande:
    Skönt att inte vara ensam om problemet.
    Jag provade periodisk fasta några dagar i veckan men tänkte sen att det kanske är bättre att vänta med det till kroppen verkligen har vant sig vid att den får ordentligt med mat annars kanske den tror att jag försöker svälta den. Jag har ju mycket mer än 5kg att gå ner.
    jag gick också på att testa det - tänkte att det var en quick fix att tappa lite mer än ett kilo veckan, men jag har ju bara ätit LCHF sen mars så min kropp fick panik och sparade ALLT istället så jag gick upp i vikt av fastan :P Nu äter jag frukost - lunch - middag och om jag är sugen på något emellan så tar jag en ölkorv och lite ost typ. :) Det var så jag åt första veckorna när jag gick ner i vikt, så jag gissar att det är det som funkar för mig. Nu ger jag kroppen lite tid igen att förstå att jag inte tänker svälta den, utan att det kommer få mat. Jag tänker att det är egentligen itne viktigt hur snabbt jag går ner kilona (och när jag tänker efter är ju mellan ,05-1 kg/vecka MER ÄN VÄL) eftersom jag ändå har 20 kgs övervikt så riskerar jag ju massa löst skinn om jag tappar 10 kg/vecka ;)
  • stjierna

Vi har samma här - till lunch o middag får han tillhörande KH, till de proteiner/fett vi har lagat till oss. Till frukost äter han oftast samma som vi, han föredrar naturell turkisk yighurt med bär framför danonino o dylikt (tack!), och äter samma plättar/våfflor/bröd/muffins som vi. Han dricker vatten eller mjölk. Och godis har vi bara hemma om det är högtid eller någon fyller år :)
    Det enda söta som han verkligen ÄLSKAR är nyponsoppa, så det låter vi faktiskt honom dricka (endast till mellamål, dock, eftersom jag inte tycker det är okej dryck till "riktiga" måltider).

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**