**Den stora feta LCHF-tråden**
Gör som Kaya och sammanfattar mina erfarenheter.
Jag är 39 år, jag har fått fem barn och jag har varit överviktig de senaste 15 åren. Mina erfarenheter efter att ha ätit lågkolhydratskost/lchf i 6 månader är:
1. Jag har gått ned 20 kilo vilket ger ett viktminskningssnitt på ca 3,3 kg per månad överslagsräknat.
2. Jag har minskat ett antal cm i omfång och gått ned från strl 50 till 44/46 i kläder, jag har fortfarande stor byst och stor rumpa men jag är ju skapt sådan.
3. Mitt blodsocker är jämt och fint och jag slipper toppar och dalar som påverkar humöret negativt.
4. Min ansiktshy var ok innan också så där har jag inte märkt någon direkt skillnad. Jag får fortfarande plitor vid äl och mens men så har jag haft det jämt. Däremot har huden på armar och ben blivit mjukare och jag upplever det som att jag får mindre torrutslag.
5. Jag har bättre fysisk ork vilket självklart hör viktminskningen till, kroppen är ju inte lika tung längre.
6. Konditionen är märkbart bättre också men jag tränar nada så den kan ju bli ännu bättre. Även konditionen beror ju en hel del på viktnedgången.
7. Mitt smaksinne har totalförändrats! Jag känner smaker mycket mer intensivt och är mycket mer känslig för sälta och sötma. Sockrade produkter smakar illa tycker jag numer. Jag smakade en hemgjord snickerspralin i julas och fick spotta ut den. Smaksensationen var hemsk! Numer föredrar jag den mörka chokladen eller ännu hellre hallon eller blåbär som jag tycker smakar gudomligt.
8. Jag har mindre huvudvärk numer. Jag har i många år lidit av spänningshuvudvärk och/eller midgrän vid stress, detta har det blivit mycket mindre av vilket är trevligt.
9. Min ledvärk har minimerats till nästan obefintlig! Det är nog det allra bästa av allt då jag inte haft värk i hand eller fotleder alls i vinter. Annars brukar jag ha ha rätt mkt besvär med det. Även här spelar nog viktminskningen in en del men även de minskade kolhydraderna i kosten. Nu är det ytterst sällan jag känner av lederna och gör jag det har jag oftast blivit kall en längre stund och då är jag mer stel och känner obehag än har värk. Har inte tagit en tablett på hela vintern.
Tyvärr så kan jag inte säga varken från eller till gällande trötthet då jag har en nybliven ettåring som sovit rätt kasst i några månader. Då spelar det liksom ingen roll hur man gör, man är ständigt trött oavsett. Däremot känner jag mig mentalt piggare över lag.