• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

bubblan79 skrev 2011-04-05 13:12:16 följande:
    I helgen misslyckades ännu ett försök i vår IVF historia, nu är vi så mentalt slut båda två så vi har bestämt att vänta tills hösten med nästa försök för vi orkar inte mer nu.. i min förtvivlan så slank ju en jävla massa mat ner från makens 40 års fest i lördags, hela kylskåpet blev ju fullt med mat och de har jag mumsat på och tröstat mig med i två dagar nu, mår änna illa!
    ja så där rök ju den veckan men nu känns det bättre och vi ska inte göra fler försök nu på ett tag så dags att ta nya tag, nya tag med lchf, nya tag med vardagslivet, nya tag med att försöka hitta tillbaka till varandra och göra roliga saker ihop och försöka få lite sommar ihop.. vi har inte haft semester på 3 år och varenda ledig dag vi haft ihop har vi tagit ut för att åka till sjukhus eller nåt i samband med IVf man kan ju bli trött för mindre!

nej nu är det dags att bli frisk, ha roligt och njuta av livet.... känner mig otroligt peppad nu när vi tagit detta stora beslut.. perfekt oxå nu när grillsäsongen startar.
    Beklagar.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    The Kittycats skrev 2011-04-05 14:14:02 följande:
    Vilken Anna...?
     Fast jag antar att du menar Anka, Skipper ser ju inte så stram ut ändå i ansiktet.
    Kommer ihåg vilken smärre chock jag fick när Skippers program gick och jag trodde att hon var en fräsch -50...Googlade och fick svaret att hon var 39.... Förvånad
    Allvarligt!? Är hon lika gammal som jag??? Jag som trodde hon var ty jämnårig med min mamma! *ha ha*
  • Asereht

Var tvungen att googla och hon är 4 år äldre än mig. Fast hon ser ut att vara närmre min mamma i ålder. Tycker jag personligen då.

• Asereht
    bubblan79 skrev 2011-04-05 14:36:30 följande:
    tack men nu blickar vi frammåt

och shiiit ä hon bara 39... trodde ärligt hon var i samma ålder som morsan, 57 år. t o m morsan har ju mindre rynker än hon
    43 är hon nu. Helt bisarrt! Min mor ser ut att vara jämnårig med henne ju och mamsen är 59.
  • Asereht
    jeng skrev 2011-04-05 14:39:29 följande:
    Och du ser absolut inte ut att vara jämnårig med henne! Men så tycker jag ju inte heller att du ser ut att vara äldre än vad jag är!
    Det tackar jag för.
  • Asereht
    Mamma till Noelle och William skrev 2011-04-07 17:46:57 följande:
    Bröd är ju något jag har svårt att leva utan. Vilket är ert bästa recept på LCHF-bröd?
    Bounty skriver många om, recept?
    Ska googla också, men här verkar folk gärna ställa upp :)
    Pones, sesambröd (mjukt) och sesamknäcke.
  • Asereht

Jag testade de där , shiktarinudlarna eller hur det nu stavas, till middag idag. De fick helt klart godkänt.

Jag gjorde köttfärsröra och lät allt koka upp en extra sväng med nudlarna. kändes lyxigt och nästan lite förbjudet. *S*

Nästa vecka ska jag och min man på en liten weekendtripp med hotellvistelse. Blir en intressant utmaning matmässigt. En sak jag inte åker utan är mitt älskade cocosa. Tänk vad praktiskt det skulle vara om det fanns i portionsförpacknibgar till tex te och kaffe.

• Asereht

Joller - De flesta som äter lchf räknar inte kalorier öht utan håller bara koll på kolhydratintaget.

Så länge man inte sabbat sin förbränning genom en massa jojobantnig tex så brukar det räcka att hålla sig till produkter med max 5 g kolhydrater per 100 g om man vill må bra och dessutom tappa överflödskilon.

Jag räknar inte kalorier öht, jag personligen håller med kostdoktorn, Litsfeldt och Skaldeman som anser att kalorier är ointressant.

Kolhydrater däremot är intressant men äter man produkter med max 5g per 100 g och äter bra med fett så brukar det hamna på en bra nivå med sunt förnuft.

Jag har ätit enligt lchf i sex månade och har trots mitt totala ointresse för kalorier in och ut, min ovana att inte räkna och väga mat osv gått ned 20 kg.

Men är målet att gå ned mycket och snabbt i vikt och det absolut inte funkar då man äter fritt så finns det saker att se över.

Det absolut bästa är att läsa på om hur det funkar i kroppen med lågkolhydratskost eller sk hormonstyrd kost. Är man smart så lär man sig hur det fungerar och lär sig hur ens egen kropp fungerar och tar inte någon annans ord eller tänk som den enda sanningen.

Bra länkar med massa läsvärt finns i trådstarten.

• Asereht

Om man inte bantat mkt eller jojobantat en massa så bör man inte ha något större problem med förbränningen.

Men man bör inte tro att kilona ska flyga iväg bara för att man börjar med lchf. Man måste ge kroppen tid att ställa om osv.

Har man däremot som jag inte hållt på och bantat genom åren och har ett antal kg som ska bort så brukar bara det faktum att man tar bort socker, bröd, pasta, potatis och mjöl räcka för att det ska börja hända grejor.

Ge det tid och läs på. Kostdoktorn är en väldigt bra sida med mkt info och han har även skrivit en mycket bra och lättläst bok.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**