• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Annanym skrev 2011-03-25 11:23:07 följande:
    Lilla lättviktare där! Själv tillhör jag dem som antagligen kommer att få hålla på bra länge för att gå från fetma till övervikt, men än sen när man kan må så här bra och äta så här gott på vägen.
    Lchf är super på alla sätt och vis. Jag är så glad och oerhört tacksam att jag faktiskt vågade tänka om och prova.

Jag vägde 99 kg i oktober -10. Jag väger nu 79 kg. Jag är 170 cm lång så jag är fortfarande överviktig enligt bmi och även om jag tar mig ned till 75 där jag är nöjd med mig själv så är jag enligt bmi överviktig, men det skiter jag heligt i. Det är ju en betydlig skillnad på något kilos övervikt och 30 kilos övervikt. Något kilo kan jag leva med och soms agt, låter kroppen mig ramla ned ytterligare fem kilo så tackar jag och tar emot men jag tänker inte jobba för det. Jag blir 40 nästa år och jag har fött fem barn så jag tycker att jag måste ge kroppen lite utrymme och inse att jag inte är 20 längre. *s*

Tänk vad långt jag kommit som faktiskt vågar skriva ut min vikt Och detta i en öppen tråd till och med! Det gjorde jag inte för 6 månader sedan.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    jeng skrev 2011-03-25 11:35:21 följande:
    Ja det här är absolut inget ont som jag tar värktablett mot. Utan jag kan jämföra det med när jag hade barn i magen som tog spjärn mot revbenen. Känsla av att det är något där som inte ska vara där, som skaver eller nåt. Dom på rådgivningen förklarade det ju med ökad aktivitet i gallan, som gör att man känner av nåt man normalt inte känner. Jag vet som sagt, inte. Idag tror jag bara det är byxorna, men är det inte väldigt konstigt att det BARA känns på ett specifikt ställe på höger sida då? Eller man har kanske inte så mycket i magen på vänster sida som det kan skava mot...
    När jag känner av gallan så sitter det liksom inte bara på ett ställe. Svårt att förklara men känslan/smärtan går rakt igenom kroppen och känns framifrån hela vägen igenom bak. Helknäppt förklarat men typ så.

När man skulle konstatera gallproblem så fick jag först göra ul, sedan röntgen och sedan även en magnetröntgen innan det var konstaterat i journalen. Det talades om op men det kom en liten bebis i vägen så det fick vänta på sig och nu har det varit lugnt länge men om problemen återkommer för min del så kommer det bli op förr eller senare beroende på om det blir akut eller inte. Är det inte akut får man ju vänta på tid.
  • Asereht
    Kaya skrev 2011-03-25 11:59:14 följande:
    Hmmm... jag tror inte jag tänker läsa Skaldeman, men...

... det jag har allra svårast med när det gäller LCHF är helt klart detta att grönsaker är något som ska ransoneras eller helst undvikas. Frukt självklart, bär okej då, rotfrukter är en helt annan sak. Men broccoli, blomkål, lök, paprika, tomat...?! Jag tror inte att jag nånsin kommer att vilja följa en diet där den typen av grönsaker måste uteslutas - även om min kropp helt plötsligt skulle förvandlas till den hårda fitnesskropp jag ständigt strävar efter skulle det ändå inte vara värt det.

Nånstans i mig är det något som skaver om fläsksvålar (oavsett hur de luktar), bacon (även icke ekologisk) och bearnaisesås (även icke hemlagad) i alla lägen räknas som BÄTTRE eller NYTTIGARE än grönsaker!?

Hmmm...

Detta känner jag är grunden för min personliga lilla variant av LCHF. Mejeriprodukter unnar jag mig för att det är gott och tillåter variation, men grönsaker kommer jag att fortsätta tillåta mig både för att det är gott, fräscht, ger variation OCH för att jag inte kan tro på att NÅGON skulle kunna sabotera varken viktnedgång eller hälsoeffekter på grund av för mycket broccoli!

Vad tror ni?

K
    Jag äter faktistk mer grönsaker nu än vad jag gjorde förr. Jag har alltid grönsaker till maten och är nog generösare än genomsnittslchf:aren. Jag har ingen lust att äta bara protein och fett. mjölkprodukter är jag också rätt generös med, det är ju gott!
  • Asereht

Mina tuttar har iaf blivit mindre! Jag har krymt i mina bra bh:ar igen vilket är så skönt för de "uttänjda till bristningsgränsen ammningsbbh:arna" jag har är inte kul längre.

• Asereht
    Denebola skrev 2011-03-25 13:38:00 följande:
    Ja, de måste ju inte stanna i storlek som det lät som att jag menade, men jag har läst att det kan bli så för vissa.
    jag har ju uppenbarligen lagrat där så jag är glad att de tappar lite också.
  • Asereht
    JAndersson skrev 2011-03-25 16:36:27 följande:
    Förresten, jag har haft kopparspiral förra sommaren och det va helt hemskt Jag blödde helt enormt i en hel månad utan några uppehåll. Och det kändes rejält oxå. Inget för mig där heller. Jag kör helt helt naturellt
    Samma för mig, dessutom stötte min kropp ut den. Jag har testat hormonspiral också med samma resultat. Iofs inte massa blödning men den stöttes ut så spiral funkar inte för mig heller. Har också kört au naturelle, nu har vi har fem barn...
  • Asereht
    Denebola skrev 2011-03-25 22:02:50 följande:
    Min syn på det hela är väl att det inte ska vara förbjudet att diskutera kalorier och E%, om någon kommer med en fråga kring det. Däremot tycker jag att redovisningar av dagligt intag (om det inte har relevant för tidigare nämnd fråga), är fruktansvärt tråkigt att läsa (vill man hålla koll på sitt eget så kan man ju - enligt min åsikt - hålla koll för sig själv hemma). Men som jag sa innan, så hoppar jag över att läsa de inläggen. Jag tycker det är betydligt intressantare att i så fall redovisa vad man har ätit - för recepttips etc.

Jag vet att alla inte klarar av en "simpel" 5/100-syn på LCHF, men samtidigt tycker jag att det... vad ska jag säga... smittar av sig med att man måste hålla koll på kalorier hit och dit om det blir mycket sådant snack, vilket tappar lite av ursprungstanken - som LCHF funkar för de flesta (dvs ej kalorifokuserat). Och som jag har upplevt det är det ingen som sagt att man inte får räkna, däremot att det varit (lite väl) mycket fokus på kalorier på senaste tiden. Men jag kanske missuppfattat något inlägg i så fall.

Att räkna kalorier på LCHF är inte fel - om man behöver. Men om man inte behöver - så behöver man ju inte! Och det är väl det som är poängen, att många ("gamla") inte behöver räkna och tycker att det är skönt (kanske då de kalorijagat i många år och lessnat på det och skulle föredra att slippa orden LCHF och kalori i samma mening [om jag får lägga lite ord i diverse munnar ]), eller att "nya" tror att detta är ännu en "kalorimetod" när det inte behöver vara det.

Så för att sammanfatta: Kalorier är inte förbjudet att diskutera, men i mina ögon "bör" det vara en bakgrundsdiskussion och inte en huvuddiskussion.
    Håller med dig.
  • Asereht

Idag är jhag jätteglad! Jag har idag jeans utan stretch i strl 44 som jag köpte sist jag var på stan utan att prova! *modigt* Tänkte ha dem som motivationsjeans om de inte passade men det gör de!  Solig Jag har inte haft strl 44 i ett par byxor sedan -00!

• Asereht

Jag bakar Pones med cf. Tycker det blir jättebra, gillar det bättre än kesella plus att jag alltid har cf hemma så det är mer lättillgängligt.

• Asereht
    FiaFunderar skrev 2011-03-28 08:19:47 följande:
    Någon annan som har en makeover inplanerad som belöning Skrattande
    Jag har belönat mig med makeover hos frissan två ggr nu, vid delmål ett och två dvs vart 10:e kg. När jag når mitt mål ska jag lägga en större slant på nya kläder.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**