• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Var det inte någon som gjorde glass på Mascarpone? Hittar inte inlägget med recept och jag minns inte vem som skrev inlägget.

• Asereht
    Bordeaux skrev 2011-04-01 18:26:05 följande:
    och kvarg är detsamma som kesella och ganska gott. Tyckte det var högt kolisvärde 4g/100g Kanske ska prova att köpa en, nu när jag vet vad jag kan förvänta mig. Men vad har jag kesella/kvarg till?

Enklare om jag bara låter bli den
    I mitt förra liv köpte jag ofta smaksatt kvarg/quark på Lidl. Det var som ett mellanting mellan fet youghurt och kesella. Jättegott! För sötat och för mkt tillsatser för min nuvarande mathållning.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht

P3E och Denebola - Tack!

Undrar om man kan skippa sukrin, jag har inget sötningsmedel hemma eftersom jag inte använder sånt. Jag tycker att mascarponen är rätt så söt i sig själv. Jag vill ha något glassigt/kallt att avnjuta en helgkväll (eller två).

• Asereht
    Ziggystardust skrev 2011-04-01 18:54:48 följande:
    Jag har gjort glass med mascarpone men inte skrivit om det i tråden! Nu var det länge sedan jag gjorde det, börjar vara dags Tungan ute!

Blanda 1 ask mascarpone med 1 ½ tsk vaniljpulver och ev. sötningsmedel (jag har smakat av med hermesetas) rör i 3 äggulor. Vispa 3 dl grädde och blanda allt, frys minst 4 timmar.

Riktigt gott! Jag har testat smaksätta med kakao och det blir jättegott, funkar nog bra med likör eller annat också. Det går bra att byta ut mascarponen mot philadelphia men då blir det lite mer som frusen cheesecake.
    Tackar!
  • Asereht

Här startade vi dagen med brunch på fläsk/ugnspannkaka med keso. Urgott och mättande. Perfekt start på dagen. Hela familjen åt så tyvärr gick hela plåten åt, hade gärna haft lite till mellis.

• Asereht
    mikroE skrev 2011-04-05 10:33:15 följande:
    Jag ska testa en teori. Jag har gjort framsteg viktmässigt efter perioder då jag ätit stora volymer mat så jag ska testa att äta mycket i några dagar och se om det gör nytta. Dvs äta lite mer än vad jag gör normalt och se vad som händer.
    Jag har läst det som tips när man står still, att man ska öka på för att sedan återgå till det normala för att trigga igång förbränningen igen. Var det inte Skaldeman som gjorde så? Har för mig det men jag har läst så mkt på sista tiden att jag kan blanda ihop folk.
  • Asereht
    mikroE skrev 2011-04-05 10:47:05 följande:
    Det låter som något han kan ha sagt iaf. Vi får testa och eftersom jag inte går ned men heller inte upp så gör det nog ingen ska iaf. Mer motion blir också en del när jag om någon vecka kan börja cykla lite försiktigt.
    Ja jag tror det var han. Jag har iaf fått det råden själv då jag stått still en längre tid. Jag går inte heller upp men inte heller ned just nu så jag känner att det skadar ju inte direkt. Det handlar ju om begränsad tid och funkar det så är det ju liksom dubbelbonus.
  • Asereht
    OHs mamma skrev 2011-04-05 10:58:39 följande:
    Är det någon som har nåt tips på dryck under dagen/till maten? Jag är typ Pesi Max beroende och känner att nu när det gått trögt på sistone att jag skulle försöka slopa det. Men jag tycker inte bara vanligt vatten smakar gott längre...och visst är det så att man ska undvika alla sötningsmedel som aspartam etc? Alltså sånt som finns i alla lightdrycker?

Vad dricker ni?

Ps Jag dricker inte kaffe eller te. Ds
    Nu dricker jag ifos enorma mängder te men som variation till vanligt vatten så kör jag bubbelvatten. Man kan ju smaksätta med någon skiva citron, ett par hallon eller någon gurkskiva. Känns ju lite festligare och roligare än bara vatten.
  • Asereht
    Chockocola skrev 2011-04-05 11:31:51 följande:
    A men skit oxå, ytterligare nåt som sket sigÄpple Tål inte hasselnötter och får väl fösöka lära mej att gilla valnötter. Tack för tipsetSolig
    Mandlar?
  • Asereht

Hum, i denna tråd beskrivs lchf som den lätta utvägen. Skribenten ifråga vill eg inte köra lchf eftersom denne vill äta rätt och nyttigt men överväger nu den sk lätta utvägen.   Snacka om att inte ha fattat ett dugg!

www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58235036.html

Tänk vad mycket klokare folk skulle vara om de läste på lite.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**