• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

LinneaEleonora skrev 2011-03-16 13:13:35 följande:
    Såna stickor som man kan mäta ketos med såg jag någon skriva om här om dagen. Kan man köpa såna eller hur funkar det?

Jag har noll tålamod och sonen är inne i en period då han växlar i humör hela tiden. Känner mig inte bra alls idag. Det positiva är att jag tränade igår och det gick jättebra :)  

Såna stickor ska finnas att köpa på Apotek.

Känner med dig angående växlande humör! Så har sonen också varit här och trotsat till förbannelse i omgångar.

Jag är så förbenat sugen på något. Fast ändå inte. Lite småjobbig känsla.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Mandel skrev 2011-03-16 14:57:51 följande:
    Hur göra i påsk med jansson som jag älskar!?!
    Om jag nu tycker om det längre efter att ha fått den i retur i julas pga magsjuka...
    Har fortfarande svårt för räkor som var det sista jag åt innan jag fick vinterkräksjukan för 4 år sedan.
    Nop,jag är inte långsint!

Hur är det med sill? Är ju en hel del socker i inläggningen.
    Vad kan man göra för att få stuvning till omelett krämigare?
    Jag provade att ha en äggula när jag skulle göra stuvad spenat, men det blev ingen skillnad alls.
    Ta lite Jansson eller testa att göra gratäng på rättika? Hon Monique gjorde väl det i Halv 8 hos mig?

Gör egen sill så slipper du allt socker. Jag tänker dock äta burksillen om jag inte orkar dra till med egen.

Krämigare stuvning: grädde? Philadelphiaost?
  • helene306
    Längtan efter liten skrev 2011-03-16 15:21:34 följande:
    har kikat lite här men inte skrivit.. :)
    jag är för närvarande höggravid, men ska ju så småningom behöva bli smal igen och funderar på att testa LCHF.
    Iaf ett litet tag...

Får väl återkomma om ca 2-3 veckor då jag hoppas att bebsien absolut tittat ut.

Någon osm vet om det är dumt att köra detta när man ammar?
    Grattis till vad som komma ska!

Jag åt lchf och ammade. Nu delammar jag och det har funkat bra hela tiden. Jag upplevde att dottern åt kortare stunder och höll sig mättare längre. Däremot tycker jag inet du ska köra strikt. Tillåt dig mer kolhydrater i form av grönsaker, rotfrukter och mejeri. Ta en frukt eller två om du vill. Tillåt dig avsteg om du vill det men som sagt: kör inte strikt.  Iofs tror jag inte bebis mår dåligt av att köar strikt men man kan få rejäla omställningsbesvär och det blir jobbigt för kroppen att klara med allt. Amningen i sig gör att man kan bli väldigt trött. Efter förlossning tycker jag du ska återhämta dig innan du kör igång med lchf. När du orkar startar du och innan du drar igång ser du till att äta bra, dvs inga mängder pasta, ris eller bröd. Potatis tycker jag kan vara ok om man vill ha. När allt har lagt sig och du kommit in i rollen, amning är etablerad och den ev. första "chocken" har lagt sig drar du igång
  • helene306
    Längtan efter liten skrev 2011-03-16 15:35:54 följande:
    tack för era svar. då avvaktar jag några veckor efter bebisen kommit.
    Ni har ju självklart rätt.. kanske ska landa i vad som komma skall innan man chockar kroppen med detta också.
    den är ju redan i chosk efter en förlossning så att säga.

Ni kommer få lära upp mig helt från grunden så ni är berädda på det :)
    Som Denebola tipsar, beställ pocket och läs (så du ha något att göra under amning ) så du vet vad det hela går ut på innan du drar igång. Det blir betydligt mycket enklare då när man vet hur det fungerar i kroppen och ev. omställningsbesvär så man inte tror att lchf inte funkar.
    Låt det ta den tid det tar innan du börjar. Man vet aldrig innan hur man mår efter förlossning. Jag har varit jättepigg båda gångerna trots att jag nu efter andra barnet förlorade mycket blod och fick ett lågt hb. Sömnen var helt kass och jag sov inte på närmare 2 dygn efter att jag fick luft i tarmarna efter snittet. Men men, allt ordnar sig och jag har mått bra och haft energi trots viss trötthet. Det tackar jag lchf för! Hade jag ätit som "vanligt" hade jag garanterat varit halvdöd och aptrött.
    Med bebis ska man helt plötsligt sätta någon annan före sig själv. Saker som tagit kort tid innan kan ta en halv förmiddag  Man kan bli överrumplad över hur lång tid saker och ting kan ta. Sen det klassiska vintertid: knöla på trbebis overall och andra attrialjer, du är genomsvett och klär på dig. Bebis bajsar. Tjolahopp. Av med allt och börja om. Lika kul varje gång  Sen vet man inte vad man får för sorts bebis. Får bebis kolik kanske man inte orkar bry sig om maten. Nu hoppas vi inte att ni ska få en kolikbebis men man kan förbereda sig på värsta. Vi glömde visst bocka i "sömn" på beställningssedeln och dottern sov först på dagen när hon blev runt 9 månader. Fram tills dess var jag överlycklig om hon sov 20 minuter.

Oj vad jag svävar ut Kort och gott: se till att du själv mår bra i kroppen innan du börjar. Tills dess läser du på och lär dig bebis och njut av att du blivit mamma. Alla säger jämt att det går så fort. Det har jag märkt nu med andra barnet. Snart är hon 1 år och jag vill stanna tiden
  • helene306

Läste precis Ica Buffé där Maj-Lis Hellenius avråder från lchf eftersom det ger ökad risk för hjärtinfarkt och stigande kolesterol. Dessutom tycker hon att vi borde äta lagom mycket och helst fisk och grönt före kött och feta mejeriprodukter. Korkade tant!

Nu måste jag läsa Rössners recension

• helene306
    Mamma till två mirakel skrev 2011-03-16 17:22:28 följande:
    Ska pårecis klicka ut dem...funkar muffins formar tro??
    Det funkar kanon
  • helene306
    jeng skrev 2011-03-16 18:58:56 följande:
    Jag har en stor plåt med fläskkarre i ugnen! MUMS!
    Jaaa, jag vet, jag äter för mycket protein!  
    Men det är gott
  • helene306

Jag skrev i min status på FB igår om Maj-Lis Hellenius korkade uttalande i Ica Buffé. Min syster var där och högg, jag skrev tillbaka. Även min syster verkar negativ till lchf (överviktig) precis som mamma och hon skrev att hon vet hur allt funkar, trots det är hon asfet som hon skrev själv. Jag har lust att känga till det men försökte hålla någorlunda god ton. Min syster är sån att hon kan kläcka ur sig sårande saker men till henne får man inet säga något hårt. Ikväll ska vi till min bror. Jag sa till maken nyss att blir det tjafs om lchf då åker vi hem direkt. När jag åt VV var det ingen som kommenterade hur jag åt men nu när jag trivs med min kost och mår så mycket bättre, då har alla synpunkter på vårt sätt att äta.

OT, men jag ville bar ahaspla ur mig.

• helene306
    yena89 skrev 2011-03-17 15:50:04 följande:
    Mamma Miiiaa ställde mig framför spegeln idag, i bh och trosor, och det är första gången på länge jag är nöjd med det jag ser!!  när jag tittade idag så skärde inte BH'n in i ryggen utan det var slätt, och magen är nästan borta :D Så smal har jag inte varit sen jag bodde i sthlm och vägrade äta mat :)

Det är väl mestadels kvinnor här så, kanske nån blir peppad, man ser lite rumpa haha men boy I make that booty work ;)

"Före"-efter bilder på resan hittils, senaste inlägget:
    newyena.blogg.se/
    Men vad fin du är! Jösses vad avis jag blev på din platta mage! Jag börjar tvivla på att bulan jag fått över mitt snitt någonsin ger med sig men det får jag leva med
  • helene306
    yena89 skrev 2011-03-17 16:24:24 följande:
    Tackar :D det är 20kg kvar dock ^^
    Ja men du får ju tänka på att du fött barn också :P Då kanske det går lite segare men till slut blir den nog platt!! :D
    Vart har du tänkt att hitta dessa 20 kilo? Jag tycker du ser perfekt ut! Men jag vet, det är din kropp och du ska vara nöjd!
    Mmmm ... fast det är snart 1 år sen bebis ploppade ut. Magen är fortfarande dallrig och lös. Maken tjatar om träning, jag låtsas inte lyssna
    Linda1976 skrev 2011-03-17 16:32:14 följande:
    Helt ok, bortsett från att det är en särskrivning i namnet. Det kryper i min kropp, jag mår dåligt, gråter, skakar  
    Jag som brukar hitta särskrivningar och störa mig på det Hoppsan svenskaläraren missade det .... *skäms*
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**