• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Majlo skrev 2011-03-25 16:13:58 följande:
    Ang bikini så kör jag men tankini numera... kommer ALDRIG ta på mig en bikini igen...
    Jag fick tips om det i en stödgrupp. Helt klart värt att prova om jag orkar dra på en prova/leta-bikini-runda igen
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Majlo skrev 2011-03-25 16:24:39 följande:
    Jag har beställt ifrån Ellos!! Mycket bra
    Får kolla upp det! Tack!
    Egensinnig skrev 2011-03-25 16:22:07 följande:
    Det är bara att gratulera att det funkar bra! Som vi tidigare konstaterat funkar det olika för olika individer.
    Och att SSS idéer inte är allmängiltiga är väl också ganska fastställt - annars hade han ju tex inte behövt skriva en bok för kvinnor när det visade sig att Ät dig ner i vikt itne funkade för många kvinnor.
     Annika Dahlkvist är ju inne ett annat spår med att begränsa till ett visst antal gram av makronutrienternaper dag.
    Alla får hitta sin väg helt enkelt.
    För min del spelar det ingen roll om jag kör fakir eller moderat LCHF - vikten står still. Enda sättet att få den att röra sig neråt är att helt enkelt äta mindre - samma fördelning på makronutrienterna men mindre energi. Det finns många som vittnar om samma erfarenhet när man inte har så många kilo att gå ner.
    Vi börjar på olika ställen med olika förutsättnignar och har olika mål!
    Jag är likadan, hur strikt jag än är så går jag inte ner. Vågen är limmad och jag blir arg! Så tröttnar jag, börjar äta vanlig lchf och vågen står likt förbannat still! Äh, jag orkar inte hålla på. Att räkna gjorde jag på VV och det tröttnade jag på jättefort. Jag hatar att behöva ha koll och begränsa mig i mat. Det är det jag ser som fördelen med lchf, att jag slipper räkna och mäta. Det är inte min grej. Jag kan kolla av lite i huvudet hur mycket kolhydrater jag ätit under en dag och hamnar allt mellan 10-25 g. Hur mycket fett och protein jag fått i mig har jag ingen aning om. Ett tag körde jag matdagboken men det tog sån tid att lägga in recept eftersom jag lagar efter eget huvud allt som oftast. Jag la ner även matdagboken (visst är jag lat? ).

Huvudsaken är att jag mår bra av vad jag äter och det gör jag. Det är det som får mig att fortsätta Men räkna ... fy. Och kalori, vad är en kalori? Är det benämning på energi i mat? Ni ser vilken koll jag har
  • helene306
    JAndersson skrev 2011-03-25 16:36:27 följande:
    Förresten, jag har haft kopparspiral förra sommaren och det va helt hemskt Jag blödde helt enormt i en hel månad utan några uppehåll. Och det kändes rejält oxå. Inget för mig där heller. Jag kör helt helt naturellt
    Jag blöder mer nu efter andra barnet, får tömma koppen ofta, varannan timme de första 2-3 dagarna. Även nattetid! Men det stör mig inte. Jag har även lite mensvärk och känner av ägglossning men det tar jag. Helst skulle jag vilja vara utan men jag vill inte ha en knodd till Regnkappa på maken är inget alternativ heller

By the way, jag måste bekänna. Efter upplevelsen i provhytten köpte jag godis som jag tryckte i mig. Det hjälper garanterat mot dallret ... Jag tappade stinget och blev rätt låg. Jag har känt mig "smal" när jag tittar i spegeln här hemma och med kläder på. Det väller knappt drastiskt överbyxkanten men på dessa trosor blev det valk! Moppedäck! Jag deppade ihop och tröståt. Fruktansvärt moget gjort av mig.
  • helene306
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-25 17:09:22 följande:

Kalorier ger måttet på hur mycket energi det föremål (i det här fallet matvaran) man förbränner tillför i själva förbränningsprocessen (i en ugn.) sv.wikipedia.org/wiki/Energi 

Usch vad det lät avancerat Det arkiveras garanterat inte i teflonpannan
  • helene306
    mills skrev 2011-03-25 20:01:14 följande:
    Dum fråga igen.. Jag vill varken gå upp eller ner i vikt utan bara hålla en jämnare blodsockerkurva (har typ 1 diabetes) Går det med lchf? Jag behöver ju inte hålla mig på jättelite kolhydrater men då kommer jag väl gå upp av allt fett? Jag äter ju inte riktigt lchf nu men jag gillar recepten eftersom de är glutenfria och kolhydratsnåla men jag känner redan nu att jag börjar öka i vikt. 
    Du lär garanterat få jämnare kurva med lchf. Det du behöver göra är att hitta en balans mellan fett och de kolhydrater du äter och i första hand välja långsamma kolhydrater med lågt glykemiskt index.

Fia funderar: Grattis till nya siffror på vågen!

Ang. Icas fettchat: Jag läste lite men suckade och stängde ner. När Ica hade reportage om fett i Buffé och fettskrämda Maj-Lis Hellenius uttalade sig grymt korkat mailade jag faktiskt tidningen med mina synpunkter Jga var inte ensam om att maila.
  • helene306
    MadeleineW skrev 2011-03-26 13:39:02 följande:
    Det är inte varje dag. Men den dagen då jag kollade var det ca 75g hallon, grädde på ca 25g och så turkisk yoghurt ca 2dl.
    Jag vet att ägg är toppen.. men jag vill ha nått kallt i munnen, som typ yoghurt... men inser att det kanske inte är "bra" att äta det varje dag..

Jag äter ganska mycket, och jag blir trots denna kosthållning, rätt fort hungrig ibland. Antar att det är för lite fett, men när man går efter lchf recept så tycker jag ju att de borde räcka med fettet?

Jag vet inte hur noga jag bör vara, jag äter inte för att gå ner i vikt, utan för att förbättra min hälsa och det "inre" i min kropp  och se hur jag mår. Men jag vill ju trots det vara noga med hur mycket/lite kolhydrater jag får i mig.
    Ett annat tips är smetana eller creme fraiche (hög fetthalt) och blanda ut med grädde och vaniljpulver. Då får du fett. Annars kan man även ha i rapsolja för krämigare yoghurt och mer fetthalt. Dricker du kaffe/te? Ha i kokosfett och du får mer mättnad. Nackdelen med mejeri är att man kan stå still i vikt och bli svullen om magen. Jag blir det.
  • helene306
    P28 skrev 2011-03-26 16:28:22 följande:
    Tack Linda! Sjävklart har jag inte kesella hemma... har CF, Turkisk yoghurt och philadelphia. Vet du om något av det kan fungera?
    Jag hade inte heller Kesella hemma en gång så jag tog CF. Jag tyckte bättre om de med CF än de med Kesella. Turkisk yoghurt skulle säkert också funka men CF är ju fetare.
  • helene306

Jag är i en svacka. Upplevelsen i provhytten igår har nog gjort att jag deppat ihop. Plus att vågen gått upp TROTs att jag skött mig Tröståt godis igår och det blev samma idag. Jag bara tryckte i mig, helt sanslöst! Jag mår illa fortfarande, känner mig äcklad och det är fan äckligt! Jag lär ju inte få beach-kroppen efter detta svullande men jag ledsnade och nu får jag försöka komma tillbaka på rätt köl igen.

*drar en salva svordomar*

• helene306

jucea: Min kropp verkar också ha bestämt sig för att det är här den ska vara. Tänk om den kunde fatta att jag faktiskt väger 10 kg för mycket till min längd? Skrikandes

Tack för pepp tjejer! Idag är dt på G igen, ägg och bacon till frukost och när familjen tog McD slog jag ihop en ÄM-latte. Någr apommes snodde jag faktiskt så jag inte ska bli grymt illamående i eftermiddag. Kanske inte det bästa valet men vad f*n ...

Jag åt GI för några år sen. Gick ner typ 2 kg och var jämt hungrig och sugen på sött ändå. Det var inte min cup of tea. Lchf gillar jag för allt gott och för mättnaden. Förutom när jag deppar ihop och vräker i mig skit dvs ...

• helene306
    LoveMyFamily skrev 2011-03-27 19:02:28 följande:
    hedebris: Oki, jag trodde att det är bra recept om de kommer från en LCHF-bok?
    Det är köpt, hur gör man egen?
    Jag har recept på tacokrydda i min blogg www.helenesbaksida.blogspot.com. Jag gör alltid egen sen jag såg att en färdig tacokrydda innehöll 46 g kolhydrat!

Sen: ge det tid! Har du bantat mycket innan kan det ta tid innan din kropp fattar att den ska bränna fettet den så gärna lagrar. Ge det minst en månad, gärna längre. För mig tog det 3 månader denna omgång innan vågen hoppade ner 1 kg. Mät dig, fortsätt ät och må gott, njut av andra positiva saker som händer och du sak se att vågen kommer rassla till för dig också
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**