• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Det blev kycklingfajitas här idag istället för kokospannkakor. Var sugen på riktig mat och nåt starkt, så egengjorda wraps fyllda med stark tacokyckling blir mums.

Har dock en halv bunke med färdigvispad grädde som vi skulle haft till pannkakorna. Funderar på att göra chokladmousse av det om ingen har någon annan idé?

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    jeng skrev 2011-03-26 21:25:59 följande:
    Alltså, jag äter just nu sesambröd eller sesamknäcke. Men skulle vilja ha ett kalorifattigare alternativ till det. utan att kolhydraterna far i taket.
    Har du testat andra knäckebrödet vi skrivit om, utan ost? Är ju både kalorifattigt och kollissnålt.

http://utlandsmamman.blogg.se/2011/march/dagens-meny.html

Usch, min våg visar fortfarande +1. Me dont like Demon

Ok att jag visste att jag skulle hamna på en platå så småningom, men inte efter bara 6kg ( när jag har ca 20 kvar ) för att dessutom börja gå uppåt igen. Fan.
  • Faile
    jeng skrev 2011-03-27 08:51:36 följande:
    Nej, det har jag inte. Har aldrig ingreidenser hemma när receptet har flugit förbi, så det har aldrig blivit av. Ska se om jag kan hitta nåt annat än mandelmjöl, eller om jag har mandlar jag kan mala ner.

Frågan är, är det lika mättande som det med ost i? Eller tar man bara 4 skivor istllet för 2?  
    Själv har jag inte testat sesamknäcket så jag vet ju inte hur mättande det är. Men eftersom det här innehåller mer frön borde det väl bli samma sak egentligen.
    Jag håller mig iaf mätt i flera timmar på två skivor.

Jag gör förresten mitt på mandelpulver som jag köper i vanliga affären, inte mjöl. Blir jättebra det med.
  • Faile
    Faile skrev 2011-03-27 09:56:17 följande:
    Själv har jag inte testat sesamknäcket så jag vet ju inte hur mättande det är. Men eftersom det här innehåller mer frön borde det väl bli samma sak egentligen.
    Jag håller mig iaf mätt i flera timmar på två skivor.

Jag gör förresten mitt på mandelpulver som jag köper i vanliga affären, inte mjöl. Blir jättebra det med.
    Men jag kan ju jämföra med tex lembas som ju innehåller ost och där märker jag ingen skillnad i mättnad. Blir lika mätt på båda.
  • Faile
    P28 skrev 2011-03-27 12:53:03 följande:
    Blir lite skärrad när jag läser om era svårigheter att få vågen att röra sig nedåt...! Jag väger mig ju inte då jag misstänker att det är så mycket att jag helt skulle tappa hoppet om att någonsin kunna bli smal igen, så jag vet ju inte om jag går ned eller inte. Men det känns som om jag har gått ned, och mannen väger sig ju och har gått ned, så jag hoppas att LCHF funkar för mig! Kanske börjar jag väga mig längre fram.

Jucea, din kropp verkar ju vara väldigt envis! Glad Det är väldigt konstigt att vågen inte rör sig nedåt när du ändå håller koll som du gör. Jag menar, du gör ju allt rätt! Jag förstår att du blir frustrerad.
    Alltså, jag ska egentligen inte klaga då jag faktiskt gått ner 6kg på bara 8 veckor. Hade inte räknat med att det skulle fortsätta så bra, men inte att det skulle stanna av heller så fort.
    Dock har jag ju faktiskt klantat till mig senaste två veckorna och därmed fått i mig ca 10 gram kollisar mer per dag, har alltså legat på ca 30-35 per dag istället för 20-25 som tidigare.

Troligen är det förklaringen till mitt stopp och som sagt, det har ju gått fort neråt, så i alla fall mina klagomål ska man väl än så länge ta med lite ro
  • Faile

Upptäckte att det är dags för mens imorgon vilket förklarar kilot upp idag

Kommer ändå strikta till det lite. Ska försöka ligga runt 10-15 om dagen nu ett tag framöver och se om det lossnar igen.
    Således har jag idag ätit 2 kokta ägg med majjo, en knäckemacka med ägg o majjo. Middagen blev panerad fisk ( fast jag skalade bort paneringen ) med kokt blomkål och äggsås till.

Jag panerade några fiskbitar i mandelmjöl och några i fiberhusk och båda blev jättebra tycker jag.

• Faile
    Annanym skrev 2011-03-27 16:05:24 följande:
    Det är gott att panera i cocos också. Särskilt kyckling! MEd en härlig currymajonnäs till... Mmm! Nu blev jag sugen.
    Oj, det har jag inte ens tänkt på. Jag som älskar kokos!!
    Får bli nåt sånt i veckan
  • Faile
    bubblan79 skrev 2011-03-28 19:25:29 följande:
    jo gör det säkert, om man vet vad dom heter, finns tex en wraps liknande grej med fyllning som jag letat efter men inte hittar..
    Nåt liknande denna kanske?

http://frokenfrau.blogspot.com/2011/02/kycklingwraps.html

Vi äter detta iaf en gång i veckan, med lite olika fyllningar från gång till gång. Kanongott.
  • Faile
    bubblan79 skrev 2011-03-28 19:12:34 följande:
    gaaaaaah!
    jag blir så förbannad..
    jag har 2 lchf böcker och har lånat ut den ena.. tanken var att en vän ville testa detta och skulle låna den en vecka för att kolla lite recept och det var i oktober förra året.. sen sluta hon i december och sen dess har jag tjatat om att få tillbaka den... tjat tjat tjat men hon bor en bit från stan och jag har ingen bil just nu och egentligen spelar de ingen roll för jag tycker man har skyldig het att LÄMNA det man lånat... hon kommer på diverse olika ursäkter hela tiden men hon har haft ett antal chanser att komma förbi när hon ändå gjort annat här ii stan men ikke.....
    nu skrev jag rätt ut att nu vill jag ha den, imorrn ska du jobba så kom innan ditt jobb eller efter, du väljer själv.. och då får man en snyft historia att innan hinner hon inte för att hon ska lämna sitt barn hos barnvakt och efteråt är hon så himla trött för hon är ju gravid..
    baaah! blir galen!.. vafan ska jag göra.. promenera 3,5 mil dit och 3,5 hem??

det finns massa recept där i som jag verkligen vill ha nu
    Har en kompis som ville låna Matrevolutionen men jag sade faktiskt nej, för det är en bok jag kommer läsa igen. Hänvisade henne till cdon istället
  • Faile
    Kavat skrev 2011-03-29 08:55:58 följande:
    Jag försöker hinna med att läsa här för att lära mig mer och få bra tips från denna underbara tråd, men det är mycket snack om andra dieter nu vilket inte jag är intresserad av.
    Är det inte en lchf tråd längre? Ska man söka sig någon annanstans? Någon som har tips på en "bättre" tråd för mig där de diskuterar lchf så tar det tacksamt emot!
    Lågkolhydratmat är ju lågkolhydratmat oavsett vilken diet receptet än kommer ifrån.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**