• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

joller skrev 2011-04-08 00:30:40 följande:
    Okej här kommerjag igen...lite små tjatig kanske...

men jag undrar nu; har ni något tips på en bra inköpslista på vad man bör ha hemma till lchf kost när man ska sätta igång?

:D
    Här har jag en liten lista på saker jag alltid ser till att ha hemma för matlagning, bakning och ibland även till godsaker,
    http://utlandsmamman.blogg.se/2011/march/lchf-sant-jag-alltid-har-hemma.html
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Asereht skrev 2011-04-08 08:06:19 följande:
    Om man inte bantat mkt eller jojobantat en massa så bör man inte ha något större problem med förbränningen.

Men man bör inte tro att kilona ska flyga iväg bara för att man börjar med lchf. Man måste ge kroppen tid att ställa om osv.

Har man däremot som jag inte hållt på och bantat genom åren och har ett antal kg som ska bort så brukar bara det faktum att man tar bort socker, bröd, pasta, potatis och mjöl räcka för att det ska börja hända grejor.

Ge det tid och läs på. Kostdoktorn är en väldigt bra sida med mkt info och han har även skrivit en mycket bra och lättläst bok.
    Jag räknar inte heller kalorier utan håller mig till mina 20 gram kollisar om dagen och går ner, än så länge i alla fall.
    Kolhydraterna däremot måste jag tydligen räkna, för när jag gjorde en miss på kaffet i två veckor och utan vetskap istället låg på ca 30-35 gram om dagen så stod jag helt still. Så runt 20-25 verkar vara en lagom nivå för mig, i övrigt struntar jag helt i vad jag stoppar i mig.
    Då gick jag ändå på lågkaloridiet månaderna innan jag började med lchf, men det verkar inte ha påverkat som tur är.
  • Faile
    adams family skrev 2011-04-09 09:08:00 följande:

Samma här magen funkar som en klocka på LCHF perfekta korvar varje morgon Frukosten består nästan alltid av ett glas fjällfil med rejält med krossade linfrön och några russin, kanske lite kolisar i överkant men det får jag ta vill ha det på morgonen och linfröna håller ordning på bajseriet..

Nu ska testas bountychoklad ngn som kan säga bu eller bä om den har fikabesök på ingående så tänkte göra ett alternativ till det obligatoriska vetebrödet som gästerna och barnen får..

Vi älskar bountysarna här, lika med de som smakat oavsett om de varit lchf:are eller ej. En hit
  • Faile
    P28 skrev 2011-04-09 12:11:22 följande:
    Vad har ni för sötningsmedel i bountysarna? Jag tyckte inte om dem när den kalla smaken från sukrinet är så tydligt... men mannen käkade upp allihop på en vecka! Glad
    Vi använder sukrin men ungefär hälften mot vad som står i receptet. Tycker det blir lagom sött ändå med all kokossmak.
  • Faile

Lchf håller på att bli riktigt stort här på Åland

En restaurang har lchf-lunch varje dag och hade dessutom en helkväll med föreläsning och buffe om Lchf för några veckor sedan.
    Dessutom har tydligen Litsfeldt bosatt sig här, så jag hoppas på någon föreläsning snart av honom

• Faile

Godmorgon tjejer.

Börjar dagen med en äggsmör med salt, så himla gott.
    Inget jag någonsin skulle kommit på att äta om det inte varit för den här tråden, men otroligt smarrigt faktiskt

• Faile
    jeng skrev 2011-04-10 17:10:32 följande:
    Provar frökenfraus wraps, men i mindre variant som förrätt ihop med rom, rödlök och cf. Vi får väl se hur det går. Jag har ju en förmåga att kunna sabba även den enklaste grej...
    Tycker de är jättegoda, var ett tag sen nu så kanske dags imorgon igen hmm

Ett tips bara att inte laga större sats på en gång. Smeten blir tjock så himla fort så jag hade till slut bara en tjock sörja i bunken som knappt kunde hällas ut, än mindre stekas
    FrökenNilsson skrev 2011-04-10 17:18:48 följande:
    ska till frissan imorgonOskyldig
    Lycka till! Inte för att jag såg nåt fel, men man måste ju vara nöjd själv också Solig
  • Faile
    Linda1976 skrev 2011-04-10 19:54:03 följande:
    Ja, speciellt som vi har barn ihop - då MÅSTE man vara vänner. När man läser trådar om vårdnadsstrider osv så undrar jag om dessa människor någonsin verkligen har älskat varandra.

Idag är jag på banan igen:

Frukost: 1 kokt ägg m majjo&caviar, 1 bit frökex m gräddost
    Lunch: pofiberpanerad torsk, broccoli, sås på cf&majjo, dill och en skvätt vinäger
    Middag: 1 köttfärsbiff med Erik Lallerstedts bea 0,5 gram carbs/100 gram, några ringar rödlök.
    Kvällsmat: vet ej än - nåt blir det nog.

Vilka färdiga beor är godast, i förhållande till tillsatser/kolhydratsmängd? 
    Av dem jag testat, är nog ca tre st men kommer bara ihåg Biggans och Lallerstedts, så tycker jag faktiskt absolut att Lallerstedts är bäst.
    Och dessutom minst kollismängd, tillsatser har jag faktiskt inte kikat på.
  • Faile

Vilken dag!
    Har ju barnen på ett slags dagis 9-12 och åkte iväg och hämtade dem och sen raka spåret hem. Jag var alltså borta i ca 30 mins och kom hem till världens översvämning i köket!

Så resten av dagen gick åt till fastighetsskötare, rörmokare, och hyresvärd men nu är det fixat. Dock har ju köket varit ockuperat hela eftermiddagen så jag har inte kunnat göra nåt där alls, så det får bli varma mackor ikväll på lembas, makrill och massa ost.

Det är vid sådana här tillfällen man är glad över att bo i hyresrätt

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**