• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

Martina 76 skrev 2012-04-22 18:29:22 följande:
    Jag måste säga att warrior funkar kanon för mig med både styrketräning och högintensiv träning. Har just avverkat 45 min tungt pass på gymmet och 1h intensivspinning. Har verkligen hur mycket ork som helst!!! Härligt!!!

Nu väntar fläskfilégryta med ost, grädde, creme fraiche, dijonsenap och broccoli. Mums!  
    Du måste äta grymt mycket när du väl äter då, antar jag? 

Jag skulle tycka att det var praktiskt att bara äta en gång per dag + lite smått, men eftersom jag blir mätt på typ två små pannbiffar eller 1dl keso med en liten skvätt grädde, så tror jag inte att jag skulle fixa det....
    Äter du mycket på en gång eller lite i flera omgångar under en viss tid? 
  • Glass
    Ninis skrev 2012-04-22 19:44:17 följande:
    Härligt! Jag saknar min normala kropp! Börjar bli trött på att känna mig svag och yrslig. Var på Bodypump i dag. Körde ben och rygg utan stång och resten med 2-3 kilo = väldigt lite vikt för att vara mig. Fixade inte mer för jag kände mig yr, vill inte pressa kroppen.

Hade tänkt gå på CX worx i morgon, men nu på kvällen fick lilltjejen feber, så det blir VAB. Väldigt olägligt, där rök min vilodag. 

Fläskfilégrytan låter mumsig!   
    Stressa inte!

jag vet inte graden av utmattnignssyndrom hos dig, men om det är illa så, ja då tar det lång tid.
    Min man blev utbränd, stressade tillbaka och dämpade alla sina symtom med träning. Tränade 5-6 dagar i veckan och mådde ganska bra, tills det blev för mycket och han fick ett återfall. Denna gånger tog det längre tid att komma tillbaka. Han har fått se över sitt liv, sitt sätt att vara och har fått lära sig att försöka må okej, utan att dämpa symtom med träning...

Vill inte skrämma dig, vill bara att du ska tänka efter och känna efter en extra gång. Var rädd om dig, du är den viktigaste i ditt liv.  
  • Glass
    Ninis skrev 2012-04-22 20:23:15 följande:
    Hahaha, han har ju ända till den 2 maj på sig att deklarera
    jag vet, men han har skumma prioriteringar ibland...
    Ninis skrev 2012-04-22 20:28:43 följande:
    Tack! Jag kraschade rejält förra fredagen och hamnade på SÖS med yrsel, synrubbningar, domningar, stickningar, andningssvårigheter och tillfällig förlamning i hela kroppen utom armarna. Kunde inte röra mig på tre timmar och fick kissa i ett bäcken liggandes i sängen. Läskigt! Fick göra EKG och en massa andra prover, men alla provsvar var jättebra. Sen började kroppen sakta börja fungera igen och på eftermiddagen kunde jag åka hem. Sov sen i två dagar. Nu måste jag sova lunch varje dag.

Hur länge var din man sjukskriven första gången?  
     3 månader på heltid, sedan 1 månad med 25%jobb, 1 månad 50%, i månad 75%... Det höll ett halvår efter att han gått upp till heltid. 
    Denna gånger så är det också 3 månader heltid och 2 månaders på varje upptrappningssteg. Det fungerade inte, så han förlängde 50% och 75% till 3 månader.
    Detta + samtalsterapi + några timmars avslappning varje dag, gör att det verkar funka än så länge. Han jobbar nu 75% och ska gå upp snart.
    Det är tufft för honom, jävligt tufft.  Det är helt omöjligt att förstå hur det känns för honom och för någon som varit med om något sånt. Den ångesten som finns inombords.

Jag är rädd att du tycker att du mår ganska ok psykiskt, för jag vet ju när du skrev om din kollaps och det du skriver nu när du vill ha tillbaka din vanliga kropp så du kan träna osv. 
    Tänk på att det är din hjärna som inte orkar med mer, din kropp är bara ett sätt för den att uttrycka att det har blivit för mycket.
    Gör inte som min man och dämpa det genom träning, lyssna på dig själv, lyssna på hur du mår inombords. 
  • Glass
    Ninis skrev 2012-04-22 21:00:37 följande:
    Vad konstigt att både läkaren och psykologen sa att man "brukar" vara sjukskriven i två veckor då om din man är hemma i 3 månader! Men som sagt, om jag mår som jag gör nu den 2 maj när jag ska till läkaren får jag nog be om heltidssjukskrivning några veckor till. Ska ju åka till Mallis den 26 maj och hoppas verkligen att jag är i bättre skick då.

Kanske ska sikta på att enbart gå på Bodybalance på onsdagar och lördagar de kommande två veckorna. 

Det enda som kan hjälpa kroppen att bli återställd är alltså vila?     
    Det är nog olika eftersom min man blev utbränd på jobbet. det var alltså jobbet som var "problemet"
    För dig är det nog lite av allt, och då spelar det kanske inte så stor roll om man är på jobbet eller hemma...

Vila är viktigt, men även samtal, så att man får hjälp med stresshanteringen. Hur man ska agera och tänka i olika situationer som gör en stressad.  Min man kör mycket avslappning, för att komma ner i varv och orka med. 

Du kanske har gått igenom det värsta och behöver kanske bara bearbeta och vila dig frisk?
    Min man var mitt uppe i det som var fel och fick jobba mycket på att lära sig hantera det.  

Varför tror du att du mår dåligt?
    Varför tror du att det hände?
    Är det något i tillvaron som får dig att må sämre nu? 
  • Glass
    Ninis skrev 2012-04-22 21:13:38 följande:
    Min man blev sjuk i cancer i juni 2009 och dog i november 2010, så jag har levt med negativ stress i snart 3 år, så det är ju inte så konstigt att detta hände. Har dock inte mått psykiskt dåligt, utan kollapsen kom som en blixt från en klart himmel. Alltså 1,5 år efter dödsfallet.Inget i tillvaron får mig att må sämre nu. Det värsta gick jag igenom under sjukdomstiden.
    Ja, det är nog därför som du inte behöver vara sjukskriven lika länge. Ditt "problem" är inte kvar längre, du måste bara bearbeta det som har hänt och komma i kapp med dig själv. En sån stress är fruktansvärt slitsam, det är inte alls konstigt att du kollapsade. Jag tror att din kropp behöver vila och återhämta sig, men inte att du inte ska träna. Jag tror bara att allt måste få en chans att komma i balans igen. 

Min man fick inte kbt-behandling, inte renodlad, men den var mycket kbt-inriktad ändå. Han fick verktyg att använda, men kunde prata fritt om det han behövde, både jobb och privatliv.

Jag tror att du kommer att fixa det här, men låt det ta lite tid. Var sjukskriven lite till om du känner att det behövs, låt dig själv få en liten paus i tillvaron och bara ta hand om dig. Det är inte så lätt att hinna med det mellan jobb och barn, jag vet. 

• Glass
    Martina 76 skrev 2012-04-22 21:26:50 följande:
    Jag äter en rejäl måltid och sen ett par "mellanmål" under min ätperiod. Funkar fint!
    ja, jag skulle vilja att det funkade så för mig, men jag är nog inte lagd åt det hållet. Jag tycker dessutom att det är rätt tråkigt att äta...
  • Glass
    Martina 76 skrev 2012-04-22 21:31:25 följande:
    Jag gillar att äta på kvällarna och får alltid gå och stålsätta mig för att inte småäta. Sippa te framför TVn för att dämpa matsugen. Men nu kan jag svulla på på kvällen utan dåligt samvete och vågen går sakta men säkert nedåt.

Men det mest fascinerande är den ork jag får! Jag känner mig som värsta warrior-kvinnan på gymmet!  
  • Glass
    korin skrev 2012-04-23 18:45:21 följande:
    Jag tänkte beställa från bodystore low carb choklad och lite annat.
    Någon som har något bra tips på något som kan vara bra att ha därifrån? :)
    kokosmjöl, magnesium, d-vitamin
  • Glass

Det enda som jag verkligen saknar när det gäller det här ätandet är bröd. Gott bröd, gärna så att man kan rosta det. 
    Jag hoppas mycket på mitt kokosmjöl som kommer hem i veckan, hoppas, hoppas att det går att rosta det brödet och att det inte smakar ägg... 

• Glass
    stjierna skrev 2012-04-23 21:36:20 följande:
    Sant. När jag började äta LCHF så insåg jag inte hur många olika personliga varianter det fanns.. Man lär sig något nytt varje dag :)
    Jag tycker om att det finns så många personliga sätt att leva så här. 
    Jag har lite svårt för när folk blir fanatiska och säger att man ska göra si eller så för att det ska vara "på riktigt"

Jag anser ju tex att det är helt okej att äta en clementine varje dag, och att då och då kanske ta en godisbit eller något annat. Detta helt utan att jag tycker att det är fusk. Det är helt enkelt så som jag vill leva mitt liv och jag fuskar inte i mitt egna liv :)

LCHF, ja lite kolhydrater och mycket fett, ungefär så lite kolhydrater att man stannar i ketos, då är det lite. Sedan gör var och en som de vill med hur lite eller hur mycket och allting är exakt lika rätt och bra.
    En del hakar på att allt ska vara så naturligt som möjligt och därmed är det inte ok med sötningsmedel osv, andra struntar i det och tycker att det är helt okej med ämnen som man inte plockar i naturen.

En härlig bredd på alla varianter där alla kan göra som de vill och må bra av det

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**