**Den stora feta LCHF-tråden**
Jag beslutade mig för en ätpaus idag. Så nu har jag testat lite nytt godis och så hoppar jag på det igen i morgon eller så

fast jag måste tänka lite....
Kolhydratkänslig
Insulinproduktion på "max"
laktoskänslig
Är man kolhydratkänslig i den mening att man går upp av kolhydrater så måste det ju innebära att man är insulinrestistent. Dvs förstadiet av diabetes 2.
Insulinresistensen brukar ganska snabbt bli bättre om man inte utsätter kroppen för saker som triggar insulinproduktionen för mycket. Dvs. Kolhydrater, laktos, mjölkprotein och vanligt protein.
Insulin behövs ju för att kroppen ska ta upp på kolhydrater och proteiner, och vi måste ju ha i oss protein för att överleva.
Då behöver man alltså öka insulinkänsligheten. Det finns säkert massor av sätt, men att träna, äta kanel, grönt te, gurkmeja är några sätt som ökar insulinkänsligheten, vad jag vet nu på rak arm.
Insulinproduktion på "max" då är det alltså lite brist på insulin som är problemet. Fast, då borde det ju egentligen bara innebära att blodsockret blir för högt och att cellerna inte får i sig protein och socker, eller?
Det här vet jag inte så himla mycket om egentligen....
Laktoskänslig. Ja, då kan inte kroppen bryta ner mjölksockter och man får ont i magen eller blir gasig. Det spelar ingen roll alls när det gäller insulinkänslighet eller så. Jo, man tar ju upp mindre socker om man är laktosintollerant, för det kommer inte ut i kroppen från tarmarna.
Så, nu fick jag tänka lite...