• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

spökplumpen skrev 2012-05-19 19:01:52 följande:
    Det beror väl på vilka konsekvenser du är beredd att ta. Är du nära målvikten spelar det kanske mindre roll att komma tillbaka i ketos snabbt ochdu kanske tar lättare på en viktuppgång? Vi ska på bröllop nästa helg och då kommer vi äta det som serveras, även tårtan, och dagen efter är det brunch (vilken jag gissar kommer vara en kolhydratsexplosion) men vi kommer som sagt äta allt och njuta. Men väl hemma igen går vi tillbaka till lchf. Nu beställde jag även glucosanol så förhoppningsvis kommer det inte ge alltför stort bakslag, men oavsett så tycker jag att det är värt det. Det är så sällan man får tillfälle att gå på bröllop och då vill vi njuta fullt ut.
    Jag är 15 kilo från min målvikt, men jag har inte alls bråttom. Kommer inte att bli smal till sommaren och jag har inga andra tidsmål egentligen, så jag kan låta det ta tid.

Jag beslutade mig för en ätpaus idag. Så nu har jag testat lite nytt godis och så hoppar jag på det igen i morgon eller så  
  • Glass
    stjierna skrev 2012-05-19 20:30:57 följande:
    Glass: och jag såg att du gått ner massor - grattis! Jag är så avis! Vågen visar -2 här.... Sjukt deppigt. Jag hatar att min kropp tror att den måste spara allt jag äter...
    nej, du måste ha blandat ihop mig med någon, jag har bara gått ner 6-7 kilo
    Min kropp är som din, den sparar om jag äter för lite, men jag kan dock äta rätt mycket kolhydrater och även mjölkprodukter utan att den blir alltför tjurig med vikten, fast det går långsamt.
    Jag har ju haft ätstörniingar, svält mig, bantat och har dessutom PCO och underfunktion i sköldkörteln, så jag räknar med att det tar tid att gå ner och det är helt okej för mig.
    Eftersom jag har accepterat att detta är en livsstil som jag bör ha i något år eller mer, så gör det inget att det tar tid att gå ner i vikt  
  • Glass
    stjierna skrev 2012-05-19 22:30:00 följande:
    Ja, jag VET ju allt det där också, men det känns ändå sådär tråkigt när vågen står still eller bara visar lite minus. Jag har ju en historia av hetsätning, självsvält, hetsätnings, självsvält och så vidare, så jag FÖRSTÅR att min kropp inte riktigt hänger med. Det blir inte bättre av att mannen RASAT 10 kg dessa veckor och ser HUR JÄVLA SNYGG UT SOM HELST! jag känner mig som en kossa bredvid honom helt plötsligt! Jag förstår att det kommer ta ÅR för mig också, men jag vet inte hur jag ska kunna hålla mig till strikt (iaf under 20 KH) LCHF i flera år... Det minsta lilla att jag fuskar och kroppen bara suuuger till sig alla extra KH/fett och behåller det som om det gällde livet.. strikt LCHF i minst 2 år känns ju.. sådär peppande ;)
    Men om du varierar lite mer då, typ strikt en vecka, och liberal lchf i någon vecka och så gör du lite så, tror du inte att kroppen kommer att inse att den överlever och mår rätt bra ändå och vågar släppa lite på reserverna?
  • Glass

fast jag måste tänka lite....

Kolhydratkänslig

Insulinproduktion på "max"

laktoskänslig

Är man kolhydratkänslig i den mening att man går upp av kolhydrater så måste det ju innebära att man är insulinrestistent. Dvs förstadiet av diabetes 2.
    Insulinresistensen brukar ganska snabbt bli bättre om man inte utsätter kroppen för saker som triggar insulinproduktionen för mycket. Dvs. Kolhydrater, laktos, mjölkprotein och vanligt protein.
    Insulin behövs ju för att kroppen ska ta upp på kolhydrater och proteiner, och vi måste ju ha i oss protein för att överleva.
    Då behöver man alltså öka insulinkänsligheten. Det finns säkert massor av sätt, men att träna, äta kanel, grönt te, gurkmeja är några sätt som ökar insulinkänsligheten, vad jag vet nu på rak arm.   

Insulinproduktion på "max" då är det alltså lite brist på insulin som är problemet. Fast, då borde det ju egentligen bara innebära att blodsockret blir för högt och att cellerna inte får i sig protein och socker, eller?
    Det här vet jag inte så himla mycket om egentligen....

Laktoskänslig. Ja, då kan inte kroppen bryta ner mjölksockter och man får ont i magen eller blir gasig. Det spelar ingen roll alls när det gäller insulinkänslighet eller så. Jo, man tar ju upp mindre socker om man är laktosintollerant, för det kommer inte ut i kroppen från tarmarna.

Så, nu fick jag tänka lite...

• Glass
    stjierna skrev 2012-05-20 10:52:20 följande:
    Glass: nvm, jag googlade ;) hur länge måste man ändra kosten så innan insulinkänsligheten är ökad, då? Nån aning? ;) jag älskar dig för alltid om du knäckt koden till varför jag bara går upp i vikt o aldrig ner ;)
    det är förmodligen helt individuellt det där, men gör så gott du kan med att äta lite extra kanel, gurkmeja, dricka grönt te och träna och sånt. Det finns säkert något på hälsokosten som ökar den, jag tror att det ska finnas något som heter typ ALA eller något sånt, men som sagt, jag är inte helt superinsatt. 
    Skoj att du förstår iallfall, det är ju inte skoj att bara gå runt och det inte funkar för en utan att man fattar varför  
  • Glass
    Hoppet 3 skrev 2012-05-20 11:08:33 följande:
    Har svårt att förstå även om du skriver det utförligt! Glad

Jag är laktosintolerant...... Har och ska nu hålla mig ifrån mejerier vilket jag tycker är svårt då jag bäst tycker om mitt kaffe med laktosfri grädde i.
    Får köra smör i maten. Tyckte jag blev mätt av fettet jag fick när jag åt CF youghurt, grädde. Det blir svårare.
    Ska man ta lika mycket smör som de mejerier som jag åt innan.
    Önskar ju hålla mig mätt emellan måltiderna.

Nu till ngt annat:

Har i dagarna 4 tränat 2 dgr PW och 2 dgr kroppsstyrka.Tar inte ut mig med denna träning kan jag tillägga men ändå att jag får upp puls.(känner mig duktig)

Har två ggr av dessa 4 dgr fått hjärtklappning alldeles efter utförd träning eller under tiden.
    Har hört att man ska ta de lugnt om man har blodbrist.
    Hur är de med detta egentligen?
    Försöker hitta info på nätet men där står de att om man har si eller så.
    Någon som vet och kan ge mig ett ja eller nej som svar.

Kram

Ja, att du är laktosintolerant påverkar ju inte ditt LCHF:ande, utan det är ju mjölkproteinet som det en onödigt stor höjning av insulinet, om man är känslig för den. Då funkar det ju inte med laktosfritt, tyvärr. 
    Fett, ja smör, kokosfett och allt sånt, det är nog mest en vana tror jag, fast en lite krångligare vana efterosm man är van vid att kunna göra nästan som man brukar.  
  • Glass
    Hon den där skrev 2012-05-20 11:12:40 följande:
    FAN, jag har helt trillat ur lchf. Det har blivit pizza i helgen och godis.

Jag måste komma tillbaka och börja om imorgon! Snälla peppa mig!  
    Hoppas att du redan har börjat. Även om man börjar efter  en halv dag med lchf, ja det innebär att man kommer in i ketos en halvdag tidigare och sedan är förbränningen i full gång!

• Glass
    spökplumpen skrev 2012-05-20 12:10:08 följande:
    Tänk i fredags hade väldigt många en superdag och idag är det mest bara skit. Även här, är sjukt sugen på vitt bröd. Sambon bakade igår kväll så att han och grabbarna skulle få färskt bröd idag. Tog all kraft jag hade att inte ta en skiva jag med. Det är konstigt att det ska behöva vara så svårt att avstå från något som man vet inte är värt det och som man bara mår dåligt av (fysiskt eller psykiskt). För mig handlar det antagligen om äl, men det är jobbigt att behöva kämpa så varje månad bara pga en hormonobalans.
    Jag får också ett enormt sug när jag har mens och ägglossning. Jag kan kanske stå emot det, men jag vill inte, så jag dämpar mitt sug med mörk choklad, för jag vill ju må bra också, inte bara "lida" och inte få äta det jag vill!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**