• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

Choko skrev 2012-05-09 22:23:18 följande:
    Hej! Jag har en fråga till er kunniga som det är svårt att googla på: Varför kan endel inte gå ner i vikt av LCHF utan att utesluta mejeriprodukter? Har läst att mejeriprodukter kan vara boven för vissa som inte går ner med LCHF, men beror det på att man får i sig får i sig för mycket kh eller beror det på någonting annat?

Jag äter ganska mycket mejeriprodukter men har koll på kolhydraterna. Men jag går inte ner i vikt. Jag har ätit LCHF (är kraftigt överviktig) i 4 veckor. Första veckan gick jag ner 3,8, andra veckan 0,9 tredje 0,2 och imorgon visar det sig vad jag gått ner den fjärde veckan. Jag tror inte det är någonting. Jag äter mycket fett, Brieost, grädde i kaffet, mkt ägg, lite grönsaker och är noga med att inte komma över 20 g kh/dag.

Om jag måste hoppa över mejeriprodukter blir det mycket svårare och tråkigare med LCHF, så jag vill inte göra det i onödan, men absolut om det är nödvändigt. 

Jag har fått utslag på rygg och bröst som kliar (börjar gå över nu) vilket borde betyda att jag är inne i ketonfasen, eftersom det ska vara en bieffekt.

Har ni tips och råd till mig? Supertacksam i så fall!      
    Dt är för att mjölkprodukternas protein höjer insulinutsöndingen lite mer "än det borde"
    Allt protein gör att kroppen producerar insulin, detta för att cellerna ska "öppnas" och ta in aminorsyrorna (proteindelar) i sig. Mjölkprotein gör att denna insulinhöjning blir lite högre.

När man har insulin i blodet så slutar fettcellerna att släppa ut fett, och därmed kan fettförbränningen minska lite. Detta är oftast inget problem för de flesta, men om man vill minimera risken att få en sämre fettförbränning, men ändå äta mjölkprodukter, så koncentrera ätandet till en eller ett par gånger per dag, och inte vid varje måltid.

Så, var det ett ok svar? 
  • Glass
    Choko skrev 2012-05-09 22:45:43 följande:
    Tack snälla för ett jättebra svar! Jag ska testa att göra som du säger, minska på mejeriprodukterna till en till två ggr/dag. Får se om det hjälper. Man får testa sig fram helt enkelt. Men jag har bråttom! Vill ju ner nu!
    haha, jag vet, man vill att det ska gå fort, fort

Jag har dock bantat och varit allmänt ätstörd i hela mitt liv, så nu skyndar jag inte alls. Jag räknar inte kolhydrater, jag äter saker som man inte "får" enligt lchf, men jag håller mig i ketos och jag mår bra. Ner går jag också, inte alltid så fort, men det går neråt och det är ett väldigt bekvämt sätt att gå ner  
  • Glass
    Zafir skrev 2012-05-10 10:11:27 följande:
    Hur vet man att kroppen är i ketos? Är det bara då man bränner fett effektivast?
    Kört 1v och 6dagar nu. Känner inget i kroppen. Mår prima och magen mår bäst:)
    man vet det genom att man mår bra, får inga blodsockerfall, och man känner sig rätt pigg.
    Man kan även lukta riktigt illa ur munnen, men det känner man inte alltid själv.

Har du ätit bra och ätit till en liten mängd kolhydrater, kanske mindre än 40-50g så är du med storsta sannolikhet i ketos.  

Ja det är då kroppen kan använda fettet som energikälla på ett effektivt sätt 
  • Glass
    HokusPokus skrev 2012-05-11 14:29:45 följande:
    Boost, det blir ju inte lika gott med grädde men jag får nog vänja mig vid det... Flera dl mjölk om dan vill jag ju inte smyga i mig...
    Testkoppen jag mätte nu hällde jag ut, var inte så sugen att det var värt det
    Blanda ut grädden med vatten då, tills det blir rätt "mjölkkonsistens"
  • Glass
    Krambjörn skrev 2012-05-11 17:51:53 följande:
    Om man som mig har 4 småbusar och efter varje unge haft svårare o svårare att gå ner i vikt o dessutom har delade magmuskler kan man då få en snygg platt mage o snygg midja?
    Och är det ingen här som har före o efter bilder? 
    har du delade magmuskler så gör alla de där övningarna som man ska göra, så att de går ihop. Om du inte får ihop dem själv så finns det ju en operation som alternativ.

• Glass
    HokusPokus skrev 2012-05-11 17:00:13 följande:
    Glass, ja jag får göra det, men det blir ju fortfarande den där gräddiga smaken... *gnäller*
    men det är nog bra egentligen... Jag dricker alldeles för mycket kaffe om dagarna och med grädde i kanske det inte blir lika många koppar.
    ja, du vänjer dig säkert, eller så slutar du helt enkelt med något av det
  • Glass
    Krambjörn skrev 2012-05-11 18:31:09 följande:
    plankan menar du?
    ja, plankan och att hålla in magen mycket, knyta ett snöre runt midjan och diverse annat som finns. 
    Olga är väl en tränare som håller på mycket med magträning för mammor.
    Googla lite på det så hitter du nog en massa exepel 
  • Glass

Jag och maken ska iväg på en liten hotellvistelse i 2 nätter. 

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med ätandet. Jag vill såklart äta en massa gott, men samtidigt vill jag inte riskera att få ont i magen eller huvudet

Jag får inte ont i magen av gluten, för det äter jag regelbundet, men jag är rädd  att jag ändå kan få ont av den ovana maten (och allt annat)

• Glass

funderade på att testa fakir idag, men kom inte på något att äta alls... så jag funderar (mycket oseriöst) på att 24 timmars fasta, för då blir det ju fakir

Vad heter strjiernas blogg? Jag sparade adressen, men har glömt vad den heter...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**