**Den stora feta LCHF-tråden**
Choko skrev 2012-05-09 22:23:18 följande:
Hej! Jag har en fråga till er kunniga som det är svårt att googla på: Varför kan endel inte gå ner i vikt av LCHF utan att utesluta mejeriprodukter? Har läst att mejeriprodukter kan vara boven för vissa som inte går ner med LCHF, men beror det på att man får i sig får i sig för mycket kh eller beror det på någonting annat?Jag äter ganska mycket mejeriprodukter men har koll på kolhydraterna. Men jag går inte ner i vikt. Jag har ätit LCHF (är kraftigt överviktig) i 4 veckor. Första veckan gick jag ner 3,8, andra veckan 0,9 tredje 0,2 och imorgon visar det sig vad jag gått ner den fjärde veckan. Jag tror inte det är någonting. Jag äter mycket fett, Brieost, grädde i kaffet, mkt ägg, lite grönsaker och är noga med att inte komma över 20 g kh/dag.
Om jag måste hoppa över mejeriprodukter blir det mycket svårare och tråkigare med LCHF, så jag vill inte göra det i onödan, men absolut om det är nödvändigt.
Jag har fått utslag på rygg och bröst som kliar (börjar gå över nu) vilket borde betyda att jag är inne i ketonfasen, eftersom det ska vara en bieffekt.
Har ni tips och råd till mig? Supertacksam i så fall!
Allt protein gör att kroppen producerar insulin, detta för att cellerna ska "öppnas" och ta in aminorsyrorna (proteindelar) i sig. Mjölkprotein gör att denna insulinhöjning blir lite högre.
När man har insulin i blodet så slutar fettcellerna att släppa ut fett, och därmed kan fettförbränningen minska lite. Detta är oftast inget problem för de flesta, men om man vill minimera risken att få en sämre fettförbränning, men ändå äta mjölkprodukter, så koncentrera ätandet till en eller ett par gånger per dag, och inte vid varje måltid.
Så, var det ett ok svar?