• stjierna

Hörni, jag har enda sedan igår eftermiddag haft ett "sug" i övre delen av magen, jag gissar typ magmunnen? Det känns som typ.. magkatarr..? Det är en obehaglig känsla, och den gör att jag inte direkt vill äta för det känns som att det blir värre efter att jag ätit.. Kan det ha o göra med att jag lagt om kosten till LCHF? Kommer det gå över och har någon annan här haft det?

Jag trodde först att det var början på magsjuka, för det kändes precis som att jag ville spy, och som sagt.. det där obehagliga suget...  

vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna
    RebornEve skrev 2012-03-30 21:59:43 följande:
    Stjierna: är de magkAtarr så ska du äta ofta och lite. Det är magsyran i magen som gör att de suger och av någon anledning har man för mycket när man har magkatarr.
    Försök äta lite och oftA och saker som är milt för magen. Undvik stekt och grillat.
    Jag fick magkatarr för ca 2 veckor sedan. Hade så ont så jag fick köpa omeprazol. Nu har jag varit utan tabletter ett tag och de funkar relativt bra
    Jag äter sällan stekt mat sedan jag började med LCHF - det blir mest fisk eller saker gjorda i ugnen. Fast när jag tänker efter började jag känna av suget efter att sambon stekt kyckling och sidfläsk och serverat detta... det kanske triggade igång det?

Jag kan inte tänka mig att det är fettet som ställer till det, för jag har alltid ätit fullfet mat - enda skillnaden är att nu äter jag mindre kollisar än innan...

Idag har jag t.ex. ätit frukost: 2 ägg, ostskivor, skinka och en liten skål (knappt en dl) med turkisk yoghurt o hallonsylt. lunch: pocherad torsk med äggsås (ägg, grädde, kokosfett, persilja, citron, salt o peppar) + några ärtor. middag: tacos (köttfärs, sallad, tomat, gurka, röd lök, gräddfil). till kvällskaffet (som innehöll en liten mängd grädde) så blev det en chokladbit 85%. Totalt fettintag idag är ca 80 gr - det är mindre än vad jag åt i fettmängd INNAN jag åt LCHF... Nu har suget lugnat sig, det är som värst innan och efter en måltid.
  • stjierna

När jag googlar LCHF och magkatarr så inser jag ju att det lär vara det jag åkt på.. typiskt! Jag har ju mått SÅ bra i övrigt av att ha ätit LCHF i lite mer än 2 veckor nu! fan, fan.

Frågan är ju nu - kan magen "vänja" sig vid LCHF? Eller bör jag avbryta och börja äta mindre fett och lite mer kolhydrater istället..? Finns det något sätt att komma runt fettintaget som orsakar magkattaren? 

• stjierna
    Nikhita skrev 2012-03-30 22:17:36 följande:
    Jag hade så i början och googlade fram att det var levern som inte var van vid det fettet jag stoppade i mig. Fick det efter en gräddig dag Men det gjorde rätt ont ...
    Ja, det är en riktigt obehaglig känsla... Vad äter du för att få i dig fett nu då, om du inte äter gräddsåser o dylikt?
  • stjierna
    korin skrev 2012-03-30 22:30:03 följande:
    Hej allihopa!
    Jag skrev det här svaret till en tjej jag pratat med om lchf men inte fått svar så jag sänder det vidare här och ser om någon vänlig själ vill ge mig lite tips!

Jag kämpar på, det går riktigt bra och jag har inte fuskat på snart två veckor, och godissuget är inte alls stort.När min sambo tex äter godis/chips är det inte svårt att stå emot längre. Jag unnade mig några glas rödvin i helgen.
    Jag äter hallon med kesella och grädde när ja bli sugen på något gott, tycker det är så smarrigt och känns som lite lyxigt att få unna sig, hoppas det är okej att äta?
    jag vet inte hur viktigt det är med att inte äta för sent på kvällen när det gäller lchf?
    Men ja brukar inte äta senare än 8-9 på kvällen.

Något jag börjat tänka på mer å mer nu när jag kör såhär stenhårt,(hoppas jag iallafall) hoppas jag inte gör någon jätte tabbe och äter något jag egentligen inte får fast ja tror ja får det, det är det som är surt, =/
    tex oxfond till såsen? :S

Men tänk om jag äter för LITE kolhydrater och står still i vikt? även andra ämnen så kroppen inte får i sig allt den ska, vilka nötter är OK att äta?
    Om jag ska börja räkna exakt hur mycket kolhydrater jag får i mig på en dag hur gör jag då? jag är så dålig på att räkna, därför jag inte är så populär på att räkna kalorier =/

Alla ni som ser detta och vill flika in med något tips,råd, vad som helst, gör det.
    Jag är rätt så ny på det här.

Jag försöker variera min kost så mycket som möjligt å det jag äter mest är.

kaffe m grädde
    ramlösa
    mjölk
    A-fil
    avokado,
    grönsallad,ruccola,tomat,paprika,gurka,
    brie ost
    hallon
    om ja gör en smoothie nån gång så gör ja av en banan,lite frysta bär, grädde och A-fil
    kesella
    rödvin
    ägg
    köttbullar
    kött
    fisk
    kyckling
    korv
    oxfond och grillkrydda med grädde och champinjoner(sås)
    Ja har säkert glömt massor av saker,men jag kollar alltid innehållsförteckningen och går aldrig över 20/100
    sen i tex i kesella är det 16/100, men dom jag frågat har sagt att det går bra?
    och såklart, mycket grädde får ja i mig om dagarna,

TACK på förhand! En som kämpar!!!
    Om du har en iPhone så ladda ner appen ShapeUp - där kan du skriva in allt du äter under en dag så räknar den ut fett/protein/kh åt dig! :) Om inte så kan du använda sökverktyget på www.slv.se för att kolla näringsinnehållet i de produkter du äter. ;)
    Smetana är en god variant ist för kesella/yoghurt annars. hög fetthalt och lite kh! :)
  • stjierna
    Nikhita skrev 2012-03-30 22:27:58 följande:
    Smör på ost o rullar, extra smör i matlagningen och på kokta ägghalvor. Har även upptäckt att creme fraiche är gott istället för grädde. smakar bättre tycker jag
    Så du känner inte av när du ätit smör? Är det bara grädde som gav dig symptomen?

Jag tror jag kan härleda mitt till stekt mat, och grädde i mat.. När jag tänker efter har jag haft som mest ont efter de måltiderna. Ost verkar vara okej fortfarande, och kokosfett också - så jag får väl "krydda" mitt fettintag med det ett tag för att se om det onda ger sig... 
  • stjierna
    korin skrev 2012-03-30 22:47:25 följande:
    Shape Up har jag redan faktiskt :) men är så dålig att förstå mig på den =/
    Smetana vart hittar man det då? har inte sett den produkten förut.
    Tack :)
    Smetana finns i mejerihyllan, det är en fetare... typ creme fraiche. en rysk variant ;) väldigt god o krämig!
    uteslut frukt helt om du vill gå ner i vikt. som någon skrev så ska korv vara av hög kötthalt (jag tror minst 70%, gärna mer) och köttbullar hemmagjorda (utan ströbröd eller dylikt!). drick inte mjölk, utan vatten istället. vill du gå ner i vikt så testa att äta 100/100/20 - dvs 100 gr fett, 100 gr protein och max 20 gr kolhydrater per dag. Det krävs viss vägning och extra koll på ALLT du äter under någon vecka eller två innan du kommit in i hur mycket av allt dina livsmedel innehåller, och hur mycket av de saker du har du kan äta per gång. köp bara mat som innehåller max 5 kh/100 gr.
  • stjierna
    korin skrev 2012-03-30 22:51:08 följande:
    banan har jag hört att man kanske inte bör äta, men OM ja ska göra en smoothie kanske det räcker med bara en halva banan då?
    men hallon då? vissa säger att man ska vara vaksam med den,
    å nötter.
    jag vill gärna äta nötter men hittar aldrig nånstans VILKA jag kan äta,det står alltid så mycket kolhydrater på alla.
    köttbullarna brukar vara mamma scans å dom är ju så goda, är det jätteilla om jag äter dom? dom är bara 7G /100 G kolhydrater
    om du vill ha smoothien fylligare så skippa bananen. frys in grädde i iskuber istället och mixa med i smoothien så får du samma "fylliga" resultat! vill du söta så gör det med stevia eller hermesetas eller dylikt.
    istället för att köpa kesella MED smak, så köp naturell o ha hallon till.  
  • stjierna

På tal om något helt annat: någon som har en BRA lchfbok som dom kan rekommendera? jag är ute efter MÅNGA recept, variationer och inte bara "kotletter i gräddsås" - det kan jag komma på att göra själv... ;) tips?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**