• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

La Aurora skrev 2012-03-30 22:59:42 följande:
    Jag har varit magsjuk och har fått *viskar*diarre* sen två dagar tillbaks... har supersvårt att få i mig något annat än fil och vatten.. 

Är det någon som har något förslag på något lchf-vänligt som kan vara lämpligt som samtidigt är snällt mot magen? :/ 
    kokt vit fisk! eller kokt mat över lag. ät små, små tuggor och låååångsamt! :) hoppas du blir frisk snart!
    vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna
    korin skrev 2012-03-30 23:00:32 följande:
    Finns den med olika smaker då också? =)
    Frukt har jag helt uteslutit förutom banan då men om den hindrar viktminskningen så struntar jag såklart i den helt. åh vad svårt. jag som är så dålig på att räkna.
    Vissa har ju sagt att man inte behöver räkna när det gäller lchf utan "ät tills du blir mätt" jag har blivit mätt på mindre sen ja började med det här faktiskt, (Otroligt)
    Ni skriver " 5KH/100gr istället för 5G, det står ju G på förpackningen? =/
    men får man dricka nåt glas mjölk om dagen då? typ bara ett?
    åh guuud hur lär ni er allt det här =/ minst 70% fett på korven ok. ska försöka komma ihåg det =/
    skadar det mycket om ja äter mamma scans då? =/ men ja ska börja göra egna, =)Isåfall lagar ja dom på köttfärs och lök typ?
    Nej, den finns inte med smak. Tanken är att du ska äta så naturligt som möjligt, de som är smaksatta är inte "naturliga"! Köp naturligt och tillsätt hallon (köp frysta!).
    Nej, om man inte har några problem med att gå ner i vikt av att inte räkna och äta LCHF så behöver man aldrig räkna. Men om man vill ner i vikt och står still, så kan det vara ett tips att ta en kik på hur mycket av allt du får i dig - om du i verkligheten får i dig 50 gr kolhydrater och bara 60 gram fett/dag så kommer du inte gå ner i vikt, till exempel. i min blogg (se sidfot) så lägger jag upp recept och med näringsinnehållstabeller - där kan du lätt se hur mycket av respektive du får i dig.
    vi menar 5 gr kh/100 gr färdig produkt - det är bara enklare att skriva 5kh ;)
    du bör som sagt undvika mjölk som dryck, vatten är absolut bäst. men nån gång ibland kan väl inte skada..
    jag skulle hoppat mamma scan helt, och gjort köttbullar på färs, lök, kryddor, ägg och grädde! 
  • stjierna
    korin skrev 2012-03-30 23:02:44 följande:
    Aha. Grädde i kuber coolt =) ska jag prova. men ja klarar mig utan bananen jag brukar köra något bär typ hallon eller frysta jordgubbar, A-fil och grädde.

stevia/ hermesetas?

ok, det är mindre kolhydrater i naturell då alltsÅ? =)
    http://www.hermesetas.se/
    http://www.stevia.se/

Båda finns att köpa på typ ICA, på socker/honungsavdelningen! Innehåller inga kolhydrater alls och är sötare än socker, vilket betyder att man inte alls behöver mycket. Jag använder flitigt Hermesetas flytande - funkar toppen i allt!

Det är mindre kh i naturliga produkter än i processerade, ja :)

Nu vet jag inte kh-halten i Turkisk yoghurt - men LCHFare rekommenderas ju att äta den av en anledning, så du kanske ska titta på den istället för A-fil? A-fil innehåller ju nästan 5 gr kh/100 gr - dvs du kan inte äta det i mängder. 
  • stjierna

2,4 kg ner sedan starten för två veckor sedan! Och då har ändå fusk infunnit sig ;) taggad till tusen nu (fast jag har rn del att gå ner :P)

• stjierna

Korin: ingen aning, jag kan inte ens säga att jag motionerat.. Men jag hade från start 23.8 kg att gå ner, så det finns att ta av ;)

• stjierna

Ica maxi, coop och lidl har mandelmjöl här - på olika ställen i butiken: 1. Bakavdelningen (mjöl). 2. Glutenintoleransavdelningen. 3. Gryn- o nötteravdelningen.
    Ingen har dock kokosmjöl eller ekologiskt kokosfett - då får jag gå till hälsokost!

• stjierna

Nikhita: Jag vill veta vad det var för bok paret fick som sades ha "allt ni behöver veta om LCHF"..! Du hann inte se?

• stjierna

Jag tycker det är en konstig regel det där med 5kh/100gr för om jag äter 400 gr av del är jag uppe i 25 kh, men om jag däremot äter 100 gr av något som kanske mättar mer men som innehåller 7kh/100gr så har jag ju bara fått i mig 7kh... Jag tror att bästa är att äta med förnuft, och det som innehåller mer kh äter man mindre av.

Jag barade ex minimuffins med 1 dl vetemjöl i och per muffin innehåller de 2,5 kh - visst, det är mer än om jag bakat med mandelmjöl (som släkten inte tål, de är dom som ska få muffinsen), men tanken är ju en, max två minimuffins - inte att man ska äta sig mätt på dom - o i det fallet är det ju "okej" med vetemjöl - det är ju trots allt dagens TOTALA intag av protein/fett/kh som räknas..

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**