• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Det finns inte en chans att man hinner läsa ikapp. Skummar lite bakpåt och inser att diskussionen mest handlar om vad LCHF är.

Jag antar att LCHF är det varje person gör det till. (Men det kanske är för att jag är litteraturvetare. "Meningen" är inte något som författaren placerar i texten, utan något som läsaren finner/skapar i mötet med texten.)

För vissa ("utanför") är det en sekt, lurendrejeri (kanske ett PR-trick skapat av bacon- och smörproducenterna?) eller en fix idé som några "tjocka tanter" har fått för sig (för alla VET ju att man måste "kolhydratladda" inför fysisk aktivitet, right? ).

För vissa (de rättrogna) är det en livsstil, ett hälsomirakel, en räddningsplanka när allting annat har provats och ingenting har hjälpt mot övervikt och/eller hälsoproblem (= inte så konstigt då att man får motivation att köra väldigt strikt och förundras över andras "lättvindiga" syn på LCHF!).

Och för vissa är det ett fantastiskt enkelt och effektivt sätt att "programmera om" en kropp som inte riktigt är i balans när det gäller hunger/mättnad, hormoner, matsmältning osv, men ingen "religion" som definierar vem man är eller huruvida man är en "riktig" LCHF:are eller inte (helt naturligt att man då tycker att livskvalitet fortfarande spelar roll och kanske skiter i om en favoritgrönsak eller t o m en frukt har högre kvot än 5/100).

(Gissa vilken kategori jag räknar mig till? )

Det enda jag ville säga med detta var att LCHF uppenbarligen betyder olika saker för olika människor, och att det därmed är meningslöst att använda tråden till att diskutera vem som har rätt att uttala sig i den eller om det ens ÄR en ("riktig") LCHF-tråd till att börja med!

Nej fram för mer RECEPT och TIPS och ERFARENHETER tycker jag. Gärna lite klang och jubelsång också om nån har testat att laga något extra smarrigt eller hittat något i affären som passar den som vill minska på kolhydraterna och öka på fettet.

K

• Kaya

Kittycat - jajemensan, äggulorna blandade jag ner sedan, men att vispa vitorna till fluff gjorde våfflorna mera fluffiga och lätta också. Håller dessutom ihop toppenbra om man vill ha dem som "wraps" dagen efter med någon smarrig fyllning!

(tack för dina snälla ord)

K

• Kaya
    Linda1976 skrev 2011-03-29 20:51:29 följande:
    Oskyldig Skulle det slutas tjaffsa eller? *visslar* 

Nu får ni ett mattips istället. Kycklingburgare med bacon i. Hemmalen kycklingfilé och rätt mycket bacon. Till detta förtärde jag några körsbärstomater, ett par skivor rödlök och en delikat sås på majjo, cf, senap och sambal oelek. Yummi!
    Mal du kycklingen i matberedaren`Blir det inte... slaffsigt...? (skräck vid tanke på rå kyckling)
  • Kaya

Min frukost: "oopsieomelett" (medan jag ändå gjorde oopsies i ugnen, lite brödigare med lite fiberhusk och lite fibrex i smeten) med rökt lax, avocado, lite finhackad röd lök, dill, lite pressad lime. kaffe m grädde. =GOTT

Lunch blir lax och spenat (ja jag gillar lax...) i någon form.

Middag blir korv och blomkålsmos. Undrar vad man ska ha för tillbehör till det? Tips?

Min man anmärkte (lite försiktigt) på min andedräkt igår så jag är förmodligen i ketos trots mina synder med mejeriprodukter och grönsaker.... (och en liten mörk PRALIN igår till kaffet!!! den smakade inte alls som jag hade tänkt, det var som om mina smaklökar inte visste vad det var, typ hmmm vad är det här? är det gott eller? nja inte speciellt...!)

K

• Kaya

Jag har bakat världens finaste LCHF-limpa! Valnötsbröd. Den ser ut som en "riktig" limpa!!! Jag är glatt överraskad med tanke på de något o-brödiga ingredienserna... Hoppas nu bara att den smakar lika gott som den är snygg!

Min fråga är hur jag ska förvara den. Jag insåg häromdagen att sesambrödet t ex inte kan förvaras framme på bänken i flera dagar som vanligt bröd för då blir det dåligt (urk). Och det är väl inte såkonstigt med tanke på att den mest består av kylvaror. Ska jag ha limpan i kylen? (Blir den inte torr då?) Eller ska jag skiva upp den och frysa skivorna så jag kan ta upp och tina/rosta så många jag ska ha vid varje tillfälle?

Valnötslimpan innehåller följande:

Torra ingredienser
    Linfrön, sesamfrön, pumpafrön, malda till mjöl (skulle enliogt receptet vara bara linfrön men jag hade inte tillräckligt mycket och förresten ska man ju inte äta hur mycket malda/krossade linfrön som helst!?)
    Lite bakpulver
    Lite Fibrex
    Lite fiberhusk
    Lite salt
    Brödkryddor
    Hela valnötter (massor!)

Blöta ingredienser
    Ägg
    Turkisk yoghurt
    En skvätt grädde

Låter inte som bröd, men BLEV bröd, i alla fall till utseendet! jag ser väldigt mycket fram emot att testa några mackor av det här brödet efter träningen ikväll.

Och så en fråga till om bröd. Finns det över huvud taget något LCHF-bröd som bakas med jäst (istället för bakpulver)? Jag tänker på det här med bakpulver och B-vitaminer i bröd, att det förstnämnda sabbar det sistnämnda. Men det kanske ändå inte gäller för glutenfritt bröd utan bara de B-vitaminer som finns i de vanliga sädesslagen?

K

• Kaya

Min lunch idag bestod av tre av mina allra käraste favoriter:

LAX
    HALLOUMI
    SPENAT

Jag placerade ut några klickar SMÖR i en form och sedan lax, spenat och skivad halloumi lite huller om buller. Kryddade med PEPPARBLANDNING och FLINGSALT. In i ugnen på 225 grader kanske en kvart. När det var klart pressade jag över lite LIME... och njöt! Det var otroligt got.

Efterrätt: Viol-te med grädde och 4 ischoklad (mina senaste som består av MYCKET koksfett och LITE mörk choklad)

Mätt och lycklig!

K

• Kaya

jag är en obotlig spammare...

och erkänner dessutom villigt att jag ofta inte hinner läsa ikapp i tråden när det går snabbt i vändningarna med fem olika diskussioner som pågår samtidigt plus alla "enskilda" inlägg...

... men fortsätter lika glatt att spamma!

*vatten på en gås*

K

• Kaya

OBS! Jag kommer att fortsätta tjata tills nån kommer med SANNINGEN. Hur ska LCHF-bröd bäst förvaras? Kyl? Frys? Att ha det framme på bänken funkar inte, eller hur?

Samma med knäckebrödet. Det innehåller ju ägg - måste man ha det i kylen då??? Blir det inte mjukt/segt i så fall? Eller är det OK att ha knäckebröd framme eftersom det är torkat och därmed håller sig bättre?

• Kaya
    Denebola skrev 2011-03-30 15:24:45 följande:
    Aporopå mens, den här gången råkade det bli så att jag glömde ta med värktabletter (har inte varit hemma så mycket de senaste dagarna, och jag brukar behöva äta lite ibuprofen de första dagarna mot mensvärken sedan jag skaffade spiral), men jag har inte haft särskilt ont alls! Vet inte varför egentligen, men jag blev lite förvånad.

Hmm, bäst att dubbelkolla så att spiralen sitter kvar så att det inte är för att den ramlat ut det gör mindre ont...
    Ramlat ut!!!

*Skräck*

Jag kan inte känna min spiraltråd... (satte in den för en vecka sen) Har den ramlat ut då? Eller perforerat livmodern och vandrat iväg ut i kroppen??? Barnmorskan sa att den kunde det, och när jag blev vit i ansiktet och frågade om man inte dör då så skrattade hon rått och utbrast "nej nej, det är ingen fara, men då har man ju inget skydd mot graviditet!!!" :O

K
  • Kaya
    rasajj skrev 2011-03-30 13:58:51 följande:
    Jag gjorde supergott jordnotssmorbrod (fast med mandelsmor) och det skar jag i skior och fros in. Sa tar jag ut bara de skivr jag tankt ata och tinar dem nar det ar dags. Det tror jag ar basta losningen, iallafall for mig.

receptet jag anvande var:

Jordnotsmor(osockrat) 2,5dl (230g)
    3 agg
    0,5 tsk bikarbonat
    1 msk vinager.
    ev. sotningsmedel.

Blanda agg och notsmor tills det ar en slat smet, blanda i bikarbonat och vinager. Hall i smorad brodform och baka i 175 gradig ugn i 55 minuter.

Jag fick ut 17 skivor brod. Otroligt gott, smakar lite som vanlig limpa.
    Men himmel! Kan det där verkligen bli BRÖD?! Vinäger?!!! Spännande - Måste jag testa!!! Jag köpte en burk mandelsmör från LCHF-butiken och det smakar inte riktigt som jag vill att bre på knäcke så jag kanske ska baka med det istället. Men du det borde bli en ganska liten limpa eller? Använde du en vanlig limpform (vad rymmer den, två liter?)?

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**