• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Glass skrev 2012-07-05 09:37:27 följande:
    Då köper jag nog också en vanlig, jag får väl testa lite olika och hoppas på att någon är ok...
    Ja du kan ju ha lite provsmakning hemma
    Jag tycker att den med fläder (Elderflower) är god, likaså Green Tea Kiwi.
    Skogsbär och jordgubb och de smakerna tycker jag smakar mer kemiskt.
  • Gladskit

Jag drog mig väldigt väldigt länge för att baka LCHF-kakor och LCHF-bröd just för att det var min svaghet innan. Och som någon skrev så är det beteendet man helst inte vill främja. Passar jag mig inte så är jag snart tillbaka i det läge där jag belönade mig själv med något ätbart när jag gjort något bra. Nu är det långt ifrån så men man vet ju aldrig..

Numera bakar jag LCHF-bröd ett par gånger i veckan. Jag brukar varva 2-3 olika recept som jag gillar, och på det viset går det alltid att göra en snabb frukost. En smörgås med massa gott pålägg och en kopp the räcker bra. LCHF-desserter (bounty, chokladmousse tex.) gör jag bara om vi har gäster hos oss och jag vill kunna bjuda på något som jag själv också kan äta. Fast enklast och godast är nästan jordgubbar med grädde

• Gladskit
    Shandi skrev 2012-07-09 14:59:28 följande:
    Hej!
    Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men det är det här med Thin Crisp (lidl)
    Är det ok eller ej? Det enda jag saknar nämligen är hårdbröd, och dessa är ett underbart substitut! Det känns ju rätt okej att äta men frågan är om de verkligen är det?
    Äter dem med färskost, avokado och lök....
    Kolla innehållsförteckningen så att du vet kolhydrater per 100g, ibland står också kolhydrater per skiva. Sen får du själv avgöra om du tycker att det är värt det eller ej.
    Jag äter Finn Crisp ibland men inte varje dag.
  • Gladskit
    thweni skrev 2012-07-09 23:25:05 följande:
    Hej!

Börjar med LCHF imorgon (tisdag) och har precis varit och inhandlat frukost och lunch till imorgon (middagen inhandlas imorgon). Ser fram emot att se om jag får några resultat, men jag tror nog att jag får det.. :)
    Jag har dock ett litet "problem", eller bekymmer kanske man kan kalla det.. På onsdag kommer mina svärföräldrar hit och stannar över natten. Under dagen ska vi till Parken Zoo (ja, jag bor i Eskilstuna jag) och vi behöver ta med oss något att äta. Vad ska vi ta med? Något som går att äta kallt och helst inte så tråkigt som sallad. ;)
    Sen brukar vi även gå ut och äta, vad äter jag då? Troligtvis blir det på ett ställe som heter Papas Tapas och till de flesta rätterna serveras aioli (i alla fall de jag valt förr) - är det "fel" att äta? Till deras rätter brukar potatis serveras, vad kan jag byta ut det mot?

Sen en lite allmän fråga, för jag har blivit lite förvirrad. ;) Enligt kostdoktorn.se ska man äta "Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne är ett enkelt nybörjartips." - hur "räknar" man sen? Hur många gram kh får man "högst" äta per dag om man ska äta strikt? (förstår ni hur jag menar? Jag vet inte om jag lyckas förklara hur jag menar - kan säkert återkomma med en bättre förklaring imorgon!)

Sen slutligen: Övriga tips mottages tacksamt. Typ vardagsmenyer, vad man ska äta, vad man ska äta lite mindre av, "bra-att-ha-i-väskan"-mellanmål, mm.. :)
    Hej!
    Tips i massor hittar du om du söker bakåt i tråden. Nu kommer du säkert få många svar så du kanske inte behöver men om
    Kan också rekommendera boken "Matrevolutionen" om du inte läst den, så att du vet bakgrunden till hur kolhydrater funkar i kroppen och vad det är man försöker undvika genom att reducera intaget av kolhydrater. Ett par kokböcker är också himla bra när inspirationen tryter.

Håller man sig till regeln om livsmedel med max 5g kolhydrat per 100g så känner många att de klarar sig på det, dvs de räknar inte mer än så. Men ska man vara strikt så ska man äta max 20g kolhydrater per dag. Och då ska du tänka på att många livsmedel som du kanske räknar som protein eller fettkällor också kan innehålla kolhydrater, dvs du behöver inte aktivt välja en kolhydratkälla (frukt, grönsak, bröd).

Ska man iväg så är plockmat suveränt. Kallskuret av olika slag eller en bit grillad lax/kycklingfile för protein. Grönsaker som tex. blomkål, broccoli. Eller hemmagjord coleslaw? Mozzarella, halloumi eller feta om man gillar det. Avocado eller någon god dressing som fettkälla. Kanske ett par kokta ägg? Plus en bit brieost!

När jag går ut så försöker jag hitta en så "ren" proteinkälla som möjligt och utgå från det. Kyckling, lax, kalvfärsbiff, fläskfilé... Välj den varmrätt som verkar bäst. Sen ber du att få byta ut riset/pastan/potatisen mot lite mer grönsaker. Ibland får man lite extra sallad och en tomat, ibland får man grillad sparris eller blomkålsgratäng. Det varierar beroende på ställe! Har de någon god sås som kan fungera som fettkälla så be om lite extra, men inte för mycket. Det ska absolut inte drypa av fett!! En god olivolja går bra liksom fetaoströra/tzatsiki/aioli/guacamole beroende på om det är hemlagat eller halvfabrikat.

Bra att ha i väskan är babybel-ostar, nötter, en bit mörk choklad eller en förpackning med ölkorv. Kokt ägg funkar om man har tillgång till kyl.
  • Gladskit
    Ismael skrev 2012-07-10 12:57:07 följande:
    Jag trodde det skulle vara svårt under sommaren med vad man ska äta men jag tycker inte det är några större problem.

Ofta blir det ju grillat och då äter jag kött, någon god sås och ofta lite fetaost. Finns det potatis till tar jag kanske några klyftor, annars tex en avocado. Jag unnar mig ett glas rött och äter vi snacks innan maten blir det ofta lite goda uppskurna korvar istället för chips som tidigare.

Jag har varit ganska glassugen men då jag köpt kulglass har den känts för söt och inte alls så god som jag trott den skulle vara. Nej jag har istället vispat ihop en äggula, mycket kakao, lite lite vaniljsocker (håller mig som sagt inte inom lchf längre utan jobbar med ett långsiktigt hållbart sätt för mig att äta) och lite grädde. Har vispat hårt, hällt upp i en skål och in i frysen en stund så det hunnit frysa i kanterna. För mig känns det som en blandning mellan glass och kall mustig chokladmousse! Mums! (Blir säkert ännu bättre och lyxigare med smält mörk choklad istället för kakao men det har jag inte haft hemma och det här har känts både billigare och enklare)

Så att klara sommaren verkar inte bli så svårt ändå!
    Sommaren är piece of cake tycker jag, just eftersom det finns så mycket gott att grilla
  • Gladskit
    Anansi skrev 2012-07-10 21:54:13 följande:
    Angående lchf och träning. Jag har börjat ta upp joggandet igen och jag har inte tidigare tränat samtidgt som jag äter lchf. Jag känner mig mycket starkare i kroppen och har i princip sluppit träningsvärk. Men de senaste två gångerna har jag fått som håll, fast mycket värre och bakåt mot ryggen istället för i sidan. Känns väldigt obehagligt och jag funderar på vad det kan vara. Vätskebrist så att njuren får spunk? Samma sida (höger) båda gångerna. Någon som varit med om något liknande eller har en aning om vad det kan vara? 
    Jag har inte upplevt det du skriver om, jag har kunnat träna precis som vanligt ända sedan jag började med LCHF för över ett år sen. Men om du testar att ha en vattenflaska med dig eller springer så att du kan lämna flaskan någonstans och dricka när du passerar, så vet du ju om det är det eller något annat.
  • Gladskit
    Spana skrev 2012-07-12 08:40:59 följande:

Det här lchf-brödet man köper i butik..

Det ska man inte äta för ofta va? 11gr kolhydrater.. Hur gör ni? Har köpt på mig ett gäng inför semesterns utflykter. Så det känns bra, men vågar inte äta hemma var o varannan morgon till frukost.. 

Aldrig köpt faktiskt, 11g är över min ok-att-äta-nivå.
    Jag bakar själv istället. Nu senast har det blivit mycket av det som kallas "frallor" i en av LCHF-bilagorna som kom i våras. Men även pones och sesamfrö-bröd.
    Det enda bröd jag äter ibland som är köpt i butik är finncrisp.
  • Gladskit
    Spana skrev 2012-07-12 09:35:41 följande:
    jag är ju så in i helskotta lat och tycker det är jättetrist att baka sånt. Då är jag hellre utan :/ Kanske kan be mamma ;)
    Men ärligt talat, hur lång tid tar det?
    Jag bakar en gång i veckan, det blir fem-sex frallor = fem-sex frukostar. Och ja, brödet håller sig jättefint i kylen i upp till sex dagar. Lägger kanske 45 min på det.
  • Gladskit
    Boost skrev 2012-07-12 10:41:43 följande:
    Vad är det för frallor du gör?
    Det är från ett recept i en av de där LCHF-bilagorna (Expressen el. Aftonbladet) från tidigare i år.
    De kallar dem frallor men mina ser alltid ut som scones

Recept:

3 ägg
    1dl grädde
    3 dl mandelmjöl
    1/2 dl krossat linfrö
    1,5 tsk bakpulver
    0,5 tsk salt
    1 krm brödkrydda
    2 msk fiberhusk

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggen fluffigt. Häll i grädden och rör om. Blanda de torra ingredienserna separat och rör sedan ner. Låt stå en stund tills smeten tjocknar. Grädda i ca 20 min. I receptet blir det 9st släta bullar men mina blev som sagt alldeles klibbiga precis som när man bakar scones. Och det brukar bli 5-6st.
  • Gladskit
    Glass skrev 2012-07-12 12:08:08 följande:
    Men det är fortfarande trist
    Ja, om man verkligen hatar att baka så
    Du får väl snällt ta och äta ditt köpebröd och njuta av det!
    En vacker dag kanske du får lust att prova!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**