• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tessa606 skrev 2012-07-16 17:04:02 följande:
    Frågar här med:
    Undrar hur ni skulle göra
    Jag ska festa på fredag, något som händer oerhört sällan, har inte druckit någon alkohol sedan jag började med LCHF i januari, gillar inte öl o vin, brukar dricka cider eller någon drink. Skulle ni försöka hitta något LCHF-alternativ (i så fall vad) eller skulle ni dricka "som vanligt"?
    Lär antagligen inte behövas så mycket med tanke på viktnedgång och att det var så länge sedan sist
    Ta en drink, det tycker jag man kan vara värd!
    Och ju mindre man blir desto mindre tål man, så har det i alla fall varit för mig
  • Gladskit
    Bättan skrev 2012-07-16 18:07:44 följande:
    Hej, jag är en ny i LCHF;are.
    Min fråga som jag hoppas någon kan svara på är- kan man äta för mycket grönsaker, av de tillåtna förstås?
    Tack på förhand.
    Ja det är klart man kan.
    Gå gärna in här http://www7.slv.se/Naringssok/ och skriv ner hur mycket kolhydrater det är i respektive grönsak.
    Sen väger du en paprika, en tomat osv så att du vet de ungefärliga värdena.
    Det här gör man en gång sen har man en lista att utgå ifrån.
    De flesta har dock annat som man kan börja minska på (mejeri tex.) om man hamnar på en platå.
    Men självklart kan även grönsakerna vara boven!
  • Gladskit
    EnsamMammaTillTvå skrev 2012-07-16 20:07:50 följande:
    En fråga till er som kör LCHF strikt: räknar ni även kolhydraterna i ovanjordsgrönsaker? Då blir det ju hemskt pilligt kan jag tycka..
    Jag räknade initialt för att veta vad olika saker innehöll, se mitt inlägg angående grönsakerna ovan tex.
    Men sen dess har jag aldrig räknat på någonting. Det är just det jag uppskattar så mycket med LCHF, att man slipper räknandet hit och dit!
  • Gladskit
    Tjolinti skrev 2012-07-17 00:15:30 följande:
    Jag sitter och funderar på om jag ska ta mig i kragen och faktiskt köra all in på Lchf men fan, det första jag kom på när jag gick in här så kom jag på att man inte får dricka alkohol? :S Jag dricker gärna några glas vin till helgen :S Anledningen till att jag vill börja på Lchf är att jag vill slanka till mig lite. Har typ 5 kg på fel ställe :D
    Visst kan man dricka vin då och då, det är helt ok.
    Alkohol gör ju att kroppen måste ta hand om den i första hand så det pausar fettförbränningen tillfälligt. Men ett par glas rött vin till helgen har inte stjälpt mig i alla fall.
    Däremot är det värre med söta drinkar, cider och öl!
  • Gladskit
    Arkiv skrev 2012-07-17 14:07:58 följande:
    Hej Allihopa!
    Har nu gett mig fan på att bli av med de där 20 kilon som egentligen inte borde sitta på min kropp.
    Har klarat av ca en vecka dock lite fusk i lördags iform av en potatis samt en liten bli kaka.
    Men i de stora hela har jag klarat det bättre än jag trott. smygstartar nu några veckor och kör igång stenhårt i mitten av augusti.

Min fråga är nu dock, vad äter ni till frukost?
    Jag är egentligen ingen frukosttjej alls.
    Men ska jag få i mig frukost på morgonen så ja då måste de vara typ fil eller yoghurt.

Byte därför ut min vanliga yoghurt mot rysk yoghurt 17 % (Jättegod) ¨
    I den har jag antingen 50 g hallon eller en passionsfrukt. ¨
    Fattar nu att det kanske inte alls är så bra att ha det i. Men vad skulle ni ha i, jag måste ha lite smak känner jag. Är det okej att ha i hallen eller passionsfrukt om jag håller mig borta från sådant resten av dagen?
    Är ingen ägg/bacon tjej alls så ja hjälp mig tack! :D
    Hej hej!
    Jättebra att du försöker hitta ett bra sätt att smyga in i LCHF-andet. Vissa gillar att köra all in direkt, andra tar det lite lugnare

Jag är heller ingen ägg och bacon människa så jag förstår vad du menar. Dessutom har jag inte tid att stå och steka mat på morgonen när det är jobb och dagis.
    Äter min son frukost på förskolan så äter inte jag heller hemma. Då tar jag en proteindrink innan vi cyklar iväg. Det dröjer längre för mig än vad det gör för honom innan jag kan få i mig något så därför tar jag en sån. Sen fixar jag en smörgås på LCHF-bröd kvällen innan som jag tar med och äter när jag kommit till jobbet. Det finns massor av bra recept, och faktiskt såna som känns som riktigt bröd också, inte bara någon sorts "bröd-substitut".

Äter vi hemma så brukar det bli te (ibland med lite kokosfett i), LCHF-smörgås med mycket pålägg, turkisk yoghurt med lite bär eller hackade nötter på. Möjligen ett kokt ägg om tiden finns. Eller lite kallskuret och 1/2 avocado. Det går ju också bra att äta lite av gårdagens rester om man har en grillad kycklingfilé över tex. Lite ovant i början men efter ett tag så gick jag över till att tänka MAT. Inte specifikt frukost, utan mat. Vad har jag för vettiga livsmedel hemma och vad kan jag göra av dem?
  • Gladskit
    thweni skrev 2012-07-17 21:46:14 följande:
    Är det nån som äter strikt lchf här inne? Vad äter ni i så fall? Ge gärna förslag på hur en dag (eller två) kan se ut. Tror att jag äter för mycket mjölkprodukter för att minska i vikt, kanske är känslig för kh där i (även om det inte är mycket).
    Tycker inte heller att jag ökat mitt fettintag egentligen, kanske ska försöka göra det. Men jag vet inte var.. Använder ganska mycket smör i stekning, och så blir det grädde/crème fraiche/gräddfil i röror och såser. Hur ökar jag det mer? Äta mer ägg? Mer förslag?

Och: jag blir inte av med socker/sötsuget! Det hjälper inte att ta en bit mörk choklad (men det gör jag ju ändå, eftersom jag vill ha) och det hjälper inte att äta en babybel eller en bit brie, för det är den söta smaken jag vill åt. Idag testade jag att göra lchf"kladdkaka". Den blev inte så bra.. Smakade inte speciellt gott och den var inte tillräckligt söt.. Hur blir jag av med sötsuget?
    Jag är inte jättestrikt längre, men en bra dag skulle kunna se ut så här:

Frukost: LCHF-fralla (http://www.lchf-forum.se/showthread.php?26594-Kalasgoda-frallor) med smör, ost och skinka, en kopp the med lite kokosfett och lite alpro osötad soyamjölk.
    Mellis: 1 avocado
    Lunch: 1 grillat kycklingbröst, 2 msk bearnaise, babyspenat, 1 gul paprika
    Mellis: 2 babybel
    Middag: köttfärssås m zucchinitagliatelle, blandad sallad

Det blir ju inte LCHF om du bara drar ner på kolhydraterna och INTE ökar på energiprocenten från fett. Det är liksom det som är vitsen. Så du bör nog försöka i alla fall. Avocado är bra. Att använda fullfeta produkter i matlagningen för övrigt är ju givet. Vill man ha en extra fettkälla i tex. köttfärssåsen eller andra rätter där det passar in så kan man ju ha i knaperstekt bacon. Går även att strö över en sallad tex. Halloumi är supergott och är en rätt fet produkt!
  • Gladskit
    LokesMammi skrev 2012-07-19 15:58:35 följande:
    Köpte även Celcius o drack en när jag gick hem. Drack upp hela o känner inget speciellt. Var det inte nån här som drack halva o blev "jättepigg" av den? =)
    På mig har ger det effekt direkt, jag blir superpigg!! Men jag dricker inte kaffe alls i vanliga fall så jag antar att det är koffeinet som kickar in.
  • Gladskit
    ollebulle86 skrev 2012-07-19 20:56:39 följande:
    Ahh, nä det är ju inte så bra. Fast iofs äter man inte så mycket av tex bounty (förhoppningsvis) så mängden blir ju så lite.
    Var hittar man ett bättre alternativ?
    Jag brukar köpa det här: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-400-g
    Och när man ändå beställer från Bodystore kan man passa på att beställa lite mandelmjöl, low carb choklad (om man äter det, innehåller sockeralkoholer), proteinpulver eller nåt annat skoj
  • Gladskit
    Tjolinti skrev 2012-07-19 20:58:49 följande:
    När man äter LCHF vad kan man äta på kvällen som godis mys? Eller det finns inget gott direkt? Helst inget som man måste baka och laga, utan något som man bara plockar ut färdigt och äter. :)
    Bounty överraskade mig. Jag brukar ha svårt för kokos annars, kokospannkakor tex. går bort. Men kokossmaken i bountysarna blev liksom jättemild och god. Och de höll sig länge i kylen.
    Annars mörk choklad, lite vispad grädde och bär, en smoothie på proteinpulver, ostbitar (babybel, brie eller vad man nu gillar), salami, lufttorkad skinka, nötter, oliver. Finns massor av gott man kan äta!
  • Gladskit
    Glass skrev 2012-07-20 09:18:55 följande:
    Vilket sötningsmedel är det som är som socker?
    Är det stevia strö? 
    Jag tycker sukrin är bra
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**