• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Krambjörn skrev 2012-07-13 14:32:34 följande:
    Hur mycket är 150 gram??? Är det 1½ dl???
    150 gram av vad??
  • Gladskit
    Krambjörn skrev 2012-07-13 14:54:18 följande:
    i receptet står det 150 g mandelmjöl vad är det?
    Omöjligt att säga exakt, allt väger ju olika och mandelmjöl är rätt tungt.
    Googla och se om du kan hitta någon sorts jämförelse.
  • Gladskit
    ajnas skrev 2012-07-13 21:13:18 följande:
    Hej på er, har läst länge men inte skrivit så mycket. Kul att följa er alla! Själv började jag seriöst med LCHF för 2,5 veckor sen, och har gått ned... 7kg! Känns helt sjukt. Nog för att jag har mycket att ta av (vägde ca 107 när jag började), men ändå..!! Hur länge kan jag förvänta mig att det här raset håller i sig? Har kört några vändor LCHF tidigare med varierat resultat (resultat beroende på min karaktär, helt klart) och vill minnas att man går ned mycket i början och sen stannar det upp ett tag. Hur har det varit för er?
    Jag gick ner i snitt 1kg/v de första 12 veckorna, sen var jag nöjd.
    Det var drygt ett år sen och sen dess har mitt mål främst varit att jämvikta.
    Men min förbränning verkar vara i raketläge just nu för jag har tappat 2,2kg de senaste tio dagarna.
    Ok att jag har tränat mycket och det skadar inte att bli lite mer "tight" i kroppen, men jag är ändå förvånad.
  • Gladskit
    karres skrev 2012-07-14 09:49:03 följande:
    Motionerar ni mycket? Jag har märkt stor skillnad i resultatet. Jag måste motionera massor om det ska hända nått alls....   
    Jag tränar mycket. Springer 2-3 mil i veckan och klämmer in något pass typ body pump eller core per vecka utöver det. Men det gjorde jag även innan jag började med LCHF så jag kan ju inte säga hur mycket men viktnedgång har påverkats av det.

Men om du måste motionera för att få resultat så borde väl det betyda att du har ett för stort kalori-intag?
    Springer jag en mil tex så bränner det ca 700 kcal och mer än så får jag ju inte lägga till i mitt intag om jag vill gå ner.
  • Gladskit

Frukost här blev 1dl turkisk yoghurt med lite smetana och jordgubbar.
    En kopp the med lite kokosfett och osötad sojamjölk.
    Två LCHF-smörgåsar med ost och skinka.

Lunchen får bli gårdagens rester och till kvällen ska vi grilla; kycklingfiléer, halloumi och champinjoner fyllda med cantadou-ost. Plus en god sallad. Känns skönt att ha dagen planerad så slipper man tänka på det mer

• Gladskit
    Kattdamen skrev 2012-07-14 10:54:30 följande:
    Okej, jag har måltidsbarer från atkins, som jag skulle vilja prova. Går det överhuvudtaget?
    Titta på kolhydratinnehållet per 100g och per bar. Vill du äta dem?
  • Gladskit
    The Kittycats skrev 2012-07-14 14:06:55 följande:
    Fast nu pratar jag om träningsvärken, inte om att eventuellt ha byggt muskler  Har man träningsvärk drar kroppen på sig vatten, vilket kan bli en tillfällig viktuppgång, och sedan släpper det efter några dagar.
    Jaha, det där med träningsvärk visste inte jag. Jag kan knappt gå idag (än mindre ta stöd för att sätta mig ner) på grund av ett body-pump-pass i torsdags. Men då har jag lärt mig något nytt
  • Gladskit
    Kattdamen skrev 2012-07-14 11:19:19 följande:
    Tja, ja, det vill jag nog då.
    Då så!
    Ibland när jag får säna där gratisprover som jag själv inte har användning av, skär jag småbitar av dem och ger till min son som lördagsgodis. Innehåller de mer protein och mindre socker så lär det ju vara bättre än annan choklad (typ Japp) i alla fall
  • Gladskit
    Lady Maria skrev 2012-07-14 13:40:51 följande:
    Tack för receptet! De blev jättegoda. Jag hade inte krossat linfrö hemma så jag tog sesamfrön istället och kryddade med kardemumma. Mums!
    Ingen orsak!
    Jag hade inte heller krossat linfrö hemma innan jag började baka dessa men nu har jag alltid en påse. Jag tycker det är bra för det ger inte smak på samma sätt som tex. sesamfrön, utan fyller liksom bara ut.
  • Gladskit
    spökplumpen skrev 2012-07-16 11:26:43 följande:
    Bara en liten fundering, men kan man ligga konstant på lite för låga sockervärden? Jag hade ganska låga värden när jag var gravid, trots att jag ofta ätit före provtagningarna. Och när jag nu med lchf bara åt 2 gånger om dagen så var jag alltid på dåligt humör, fast jag inte kände mig hungrig. När jag sen väl blev hungrig så föll jag avgrundsdjupt och det var inte tal om att ställa sig att laga mat, det var bara att plocka småmat bums som gällde...annars hade varken jag, barnen eller sambon överlevt.
    Jag har ingen aning om det är farligt att ligga lågt i blodsocker. Men jag känner igen känslan.
    Det är ju det man får vänja sig om lite med när man går över till LCHF, i varje fall var det så för mig.
    Att innan så kunde man bli lite småhungrig på eftermiddagen när det var dags för mellanmål och äter man då något kolhydratrikt (frukt tex.) så stiger ju blodsockret och energin kommer direkt.
    Medan nu så får man liksom äta sina nötter eller vad det kan vara någon halvtimme tidigare, innan blodsockernivåerna hinner gå ner så pass att man får svårt att "hämta hem".
    För nötter, ostbitar, avocado etc. tar ju en stund för kroppen att bearbeta.

Jag är sån som måste fylla på regelbundet så jag kan inte äta bara 2-3ggr per dag utan jag äter fortfarande mellanmål för-och eftermiddag (fast små sådana).
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**