spökplumpen skrev 2012-07-16 11:26:43 följande:
Bara en liten fundering, men kan man ligga konstant på lite för låga sockervärden? Jag hade ganska låga värden när jag var gravid, trots att jag ofta ätit före provtagningarna. Och när jag nu med lchf bara åt 2 gånger om dagen så var jag alltid på dåligt humör, fast jag inte kände mig hungrig. När jag sen väl blev hungrig så föll jag avgrundsdjupt och det var inte tal om att ställa sig att laga mat, det var bara att plocka småmat bums som gällde...annars hade varken jag, barnen eller sambon överlevt.
Jag har ingen aning om det är farligt att ligga lågt i blodsocker. Men jag känner igen känslan.
Det är ju det man får vänja sig om lite med när man går över till LCHF, i varje fall var det så för mig.
Att innan så kunde man bli lite småhungrig på eftermiddagen när det var dags för mellanmål och äter man då något kolhydratrikt (frukt tex.) så stiger ju blodsockret och energin kommer direkt.
Medan nu så får man liksom äta sina nötter eller vad det kan vara någon halvtimme tidigare, innan blodsockernivåerna hinner gå ner så pass att man får svårt att "hämta hem".
För nötter, ostbitar, avocado etc. tar ju en stund för kroppen att bearbeta.
Jag är sån som måste fylla på regelbundet så jag kan inte äta bara 2-3ggr per dag utan jag äter fortfarande mellanmål för-och eftermiddag (fast små sådana).