• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Glass skrev 2012-07-12 12:37:01 följande:

Jag provade en jäkla massa recept i början, det blev inte speciellt bra och jag är inte alls road av att baka, så jag är väldigt glad över att det finns köpebröd till mig  
    Jag orkar inte ens baka efterrätter och annat "gott", så då avstår jag hellre helt, eller äter den sockriga varianten om jag verkligen vill. Så lat är jag
    Okej men då har du ju i alla fall testat
  • Gladskit
    Boost skrev 2012-07-12 11:45:15 följande:
    Gladskit: Tusen tack! Ska prova ikväll. Lät smidigt!
    Ingen orsak!
    Och vill man spara tid och baka på morgonen kan man röra ihop de torra ingredienserna kvällen innan.
    Bakade och bjöd på dessa scones i helgen då vi hade gäster och talade inte om vad det var för något. Åååh nybakat sa folk och åt med god aptit. Samma människor som annars är så skeptiska...
  • Gladskit
    Laguna skrev 2012-07-12 16:27:30 följande:
    Nu ska jag klara det ! Jag har ätit LCHF länge MEN jag äter godis titt som tätt. o går upp o ner i samma takt....
    Brorsan ska gifta sig 15:e september o jag måste gå ner en eller ett par stl. Blir tokig på mig själv när jag "slarvar" hela tiden. Jag berättar för alla hur bra jag mår o hur bra LCHF är, nu känner jag att jag måste bevisa för alla att jag kan gå ner oxå. Nån mer som känner som jag?
    Så har jag också känt ibland, mest när jag tillåtit mig själv att äta lite väl mycket av det goda...
    Särskilt på dagen när folk säger att "gud vad din mat ser god ut, du ser så himla fräsch ut" och så tänker man på det där skräpet man stoppade i sig igårkväll
    Men det är bara att ta nya tag, varje dag är en ny dag. Till september når du säkert ditt mål!!
  • Gladskit
    stjierna skrev 2012-07-12 23:04:38 följande:
    Buhu, jag har verkligen problem att "stanna kvar på tåget". Jag har sjuuukt dålig självkontroll! Jag skulle behöva en matpolis och en personlig kock dygnet runt för att klara av alla fällor som jag i dagsläget slänger mig huvudstupa rakt in i. Suck.
    Börja med att rensa ur skåpen ordentligt och köp inte hem sånt som du vet inte är bra. Fixar man det är man halvvägs!

Jag minns att jag tänkte när jag var liten att wow, tänk när man flyttar hemifrån, då får man äta vad man vill!
    Nu tänker jag tvärtom, köper jag inte hem det så finns det inte hemma och då kan jag inte heller äta det!
    Sen har jag ju en man som inte är lika strikt som jag och som köper hem både chips och M&M's men då får man se till att äta rätt så att man inte är sugen. Har jag skött mig och känner mig nöjd så lockar det faktiskt inte.
  • Gladskit
    Boost skrev 2012-07-13 09:43:57 följande:
    Har också en sådan man :) Men det är ju helt upp till mig själv om jag ska äta det eller inte. Var kämpigt i början, men nu så får han ha sitt skräp ifred :)
    Eller hur
  • Gladskit
    Babybel skrev 2012-07-13 12:39:13 följande:
    Hm, nu behöver jag lite erfarnas hjälp. Jag är lite förvirrad över det här med portionsstorlek och innehåll om jag ska vara ärlig.

Idag blandade jag 30g philadelphiaost med en burk avrunnen tonfisk i olja och stekte i 18 g smör.

Bra eller dålig LCHF-lunch?
    Jag hade inte klassat den som särskilt bra. Tonfisk i olja och steka i smör?
    Då hade det räckt att blanda philadelphian med tonfisk i vatten. Kanske ha en halv avocado till för att få en bättre fettkälla än smöret..

En jättegod röra om man gillar tonfisk är att ta en burk tonfisk och blanda med 1-2dl keso (förutsatt att man äter mejeri då) hackad röd lök, svartpeppar och lite citron. Tidigare kunde jag äta detta på sommaren ihop med kokt potatis = supergott. Men nu fungerar det lika bra att ha broccoli till eller på en skiva finn crisp.
  • Gladskit
    Babybel skrev 2012-07-13 13:06:50 följande:
    Gosh, det är SÅ svårt detta. Verkar finnas 2 skolor. På kolhydrater i Fokus får jag hela tiden intrycket att jag äter på tok för lite smör/fett. Min fettdagsförbrukning kommer sällan upp på mer än 50-60 % medan mitt proteinintag ligger på ca 40-45%, och det enda jag kan se att jag kan ändra är att lägga till mer smör.
    Tänkte att jag skulle försöka hålla mejerierna på låg nivå. 
    Ja det kanske är lite knepigt i början.
    Ärligt talat så har jag aldrig behövt hålla på att räkna E% hit och dit. Jag har köpt kokböcker för inspiration, lagat den mat som finns däri, fått de resultat jag eftersträvat och nöjt mig med det.
    Och över lag försökt tänka är detta bra mat?

Att steka i smör och använda fullfeta produkter i matlagningen känns vettigt.
    Som tex. att steka kycklingfiléer. Det gör man oavsett man följer LCHF eller ej.
    Att steka saker i smör som man normalt inte steker känns inte vettigt för mig.
    Som tex. att steka philadelphiaost blandat med tonfisk.

Om du inte har några kokböcker så kan jag rekommendera Katrin Zytomierskas bok, hon är väldigt vass i tonen men sånt gillar jag
    Även Anna Halléns LCHF Husmanskost är en jättebra grundkokbok (och hon har en suverän sida http://www.annahallen.se/).
  • Gladskit
    stjierna skrev 2012-07-13 13:39:34 följande:
    Hör o häpna, men än så länge idag har jag faktiskt skött mig! Frukost blev huskplättar med bacon o kaffe m grädde. Lunch blev gyros m tzatziki o lite sallad, och nu bjuder svärisarna på fruktsallad, men jag håller mig till kaffe.

Angående vad som triggar mig så har jag varken kännt sug av sukrin el mörk choklad. Blomkål däremot - aj aj. Jag rensade ut ALLT onyttigt för flera månader sedan, men vi bor granne m Hemköp som har öppet till 22, och det är sååå lätt att "bara slinka ner o handla något gott" när barnen lagt sig.

Jag har egentligen inte mycket sug efter sött och onyttigt, men jag VET att jag tycker det är gott, och köper det mest för att jag har en sån sjuk relation till mat.
    Jippi, bra jobbat!
    Jag triggas faktiskt inte heller så mycket av sukrin, stevia eller choklad. Däremot  i början var det jobbigt om jag fuskat och ätit bröd och potatis. Ojojoj...
    Idag är jag mer liberal så nu funkar det och jag är på banan nästa dag igen. Men det är helt sjukt hur ett par små potatisar kan fälla krokben för en!

Jag har också haft en riktigt vriden relation till mat, men LCHF har varit en stor hjälp där. Jag har fått in tänket att jag är en människa som helt enkelt inte äter sånt. Så nu går jag inte ens vägen förbi godishyllan. Jag behöver inte, jag har ju inget där att göra?

Om du heller inte har suget, se det som positivt och sysselsätt dig med annat en kort stund bara för att komma över det där "jag kan, jag brukar, jag vill". Det är ju värre för folk som faktiskt känner sug efter saker och har problem med det.
  • Gladskit
    The Kittycats skrev 2012-07-13 14:02:15 följande:
    1 hg är ju ingenting! Du kanske har tränat, fått träningsvärk och dragit på dig vatten, inte gjort nr 2 på länge
  • Gladskit
    Babybel skrev 2012-07-13 14:14:20 följande:
    Är inte det där en sån klassisk bortförklaring från folk som bantar?
    Jo det brukar vara en klassiker.
    Det du får vara vaksam på är så att du inte äter för lite för då kommer kroppen att hålla hårt i sina reserver och inte ställa om till att bränna fett.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**