Juliec skrev 2012-02-19 02:08:16 följande:
Jag har en väldigt viktig fråga här!
Jag har ju börjar med LCHF nu, men tvekar lite på om det är rätta dieten för mig? Den fungerar jätte bra, känner inget sötsuk, mätt mellan målen, ja jag e nöjd!
Men jag ser inte LCHF som en livs långvarig livstil för mig, utan jag har bara lagt på mig lite+ att jag vill bli smal. är alltså inte överviktig utan jag är " mullig" Vill tappa ca 10-15 kg. Men efter jag har gått ner dom kilona så vill jag börja äta mer vanligt igen, fast i måttliga mängder, t.ex fullkornspasta, mörkt bröd, men fortfarande äta godis, läsk osv ca 1 gång i veckan.
Borde jag använda mig utav en annan diet om jag nu bara vill bli av med de här kilona ?..
Om du är mullig nu med den livsstil du redan har så är sannolikheten att det inte kommer fungera att återgå till samma livsstil efter en period med lchf. Antingen måste du ju förändra ditt ätande eller din livsstil i övrigt, exempelvis din motion.
Att gå ner med lchf och samtidigt börja träna riktigt rejält kan ju göra att du håller kilona borta även efter lchf. Men att återgå till samma gamla mönster borde inte fungera. Det är ju din livsstil idag som fått dig att väga 10-15 kilo mer än vad du vill.
Kanske kan du inte heller se att lchf skulle fungera på livstid för att du helt enkelt inte testat tillräckligt länge än.
Jag sa själv att jag skulle ge lchf "fram till jul". Men då julen kom hade jag kört lchf i 16 veckor och det fanns inte en tanke på att gå tillbaka för jag mådde helt enkelt så mycket bättre.
Hoppas du hittar det som fungerar för dig i alla fall!