• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

sara1981 skrev 2012-04-03 13:11:21 följande:
    Man ska väl vara försiktig när det bara står veg.olja pga att det kan vara palmolja el liknande som man ska undvika.

Rapsoljan, kan väl innehålla nån typ av gift?
    Rapsoljan kan vara genmanipulerad ja. Men att säga att man inte ska äta rapsolja alls på grund av det är ungefär som att säga att man inte ska äta kött för att det finns djur med galnakosjukan.

Bra produkter och dåliga produkter... så är det med allt.
  • Maruid

Ja, sedan kan jag tillägga att vegetabilisk olja i produkter kan man ju alltid ifrågasätta eftersom det sannolikt innebär en produkt som är hel eller halvfabrikat vilket jag tror att vi gör bäst i att låta bli att äta rent generellt.

Däremot är jag inte ett dugg rädd för att äta ren olja av bra kvalité, exempelvis raps eller olivolja. Men jag äter nog förhållandevis större mängder smör och kokosfett.

• Maruid
    Ninis skrev 2012-04-03 13:16:55 följande:
    Ok. Jag klarar mig bra på smör, bregott och kokosfett. Har inte sett några recept med olja i av de recept som jag lagar.
    För min del gör jag exempelvis inte wok i smör. Och äter jag sallad så är det olivolja som gäller. Men det beror ju på vilken typ av mat man äter också.
  • Maruid
    Ninis skrev 2012-04-03 13:36:16 följande:

I sista stycker här ovan står det ju att man ska äta mättade fetter och undvika vegetabiliska fetter.

Och källan var? Jag tycker dock att det är en lite konstigt text som blandar ihop margain och kemiska produkter med rena oljor. Det är ganska vitt skilda ting.

Som sagt, jag litar på kostrådgivare och människor med legitimation och vetenskapligt kunnande i ämnet. Dem säger att raps och olivolja är en del av en nyttig lchfkost och då förhåller jag mig till det.
  • Maruid
    Ninis skrev 2012-04-03 14:03:12 följande:
    Detta står längst ner på sidan jag länkade till:

Dåliga fetter

Margarinfetterna(härdade och omestrade fetter).

Matoljorna(innehåller för mycket omega 6, som är inflammationsdrivande).

Genom att man undvika margariner och matoljor och inte äta så mycket kolhydrater undviker man att få för mycket omega 6.

Ja, uppenbart finns det då olika åsikter. Men kör du på med kokos och smör om det är det som passar dig.
  • Maruid
    Martina 76 skrev 2012-04-03 14:07:17 följande:
    Har också hört att man ska undvika rapsolja och solrosolja. Tror att det har med omega6-halter att göra. Olivolja däremot är väl nyttigt?
    Ja, som sagt. Man hör mycket. Men exempelvis kostdoktorn, kostrådgivnar.se och många legitimerade kostrådgivare har rapsolja och olivolja på sina listor över bra livsmedel. Men jag ska skriva en direkt fråga till deras frågelåga.
  • Maruid
    Martina 76 skrev 2012-04-03 14:14:19 följande:
    Fast läser man Andreas Eenfeldt bok Matrevolutionen så skriver han just om att för stor andel omega6 i förhållande till omega3 är inflammationsdrivande. 
    Hade jag läst det i hans bok så hade jag mailat honom och sagt att jag tyckte att det var konstigt att han då säger emot sig själv på sin hemsida. Jag är en mycket kritisk läsare men har fortfarande inte läst boken.
  • Maruid

Ja nu har jag mailat både Andreas och kostrådgivarna och ifrågasatt hur de kan rekommendera produkterna i ett inlägg och säga att dem inte bör ätas i ett annat. Ska bli spännande läsning av svaren.

• Maruid
    Hon den där skrev 2012-04-03 14:24:08 följande:
    Jag tänkte höra vad ni tycker om det här :

Frulle: 2 skivor av mitt lowcarb bröd som jag skrivit om tidigare i tråden. 2 kokta ägg i skivor på brödet tillsammans med majonäs. 1 kopp kaffe med grädde. 1 stort glas vatten

Lunch: 2 stekta ägg med några skivor bacon. en stekt tomat. 1 glas lättmjölk.

Middag: 1 stekt kycklingfilé, blandsallad med nån god dressing och ev Fetaosttärningar. 1 stort glas citronvatten.

Kvällsmat: 1 kokt ägg med majonäs och 1 dl räkor. 1 stort glas vatten.

Är det ok att äta under en dag? Det är ganska mycket mat för att vara mig. Inte van att äta så många mål.               
    Bröden hade jag bytt mot lchf bröd, själv äter jag fröknäcke.

Lättmjölk dricker ingen lchfare. Dricker man mjölk alls så är den fullfet. Och bara ett glas (2 dl) är typ 10 kolhyderater. Med dem där brödskivorna är du uppe i mer än 15. Plus resten du tänkt att äta så är du nog uppe i minst 30 kolhyderater.

Annars kan det väl vara en bra start men det är mycket protein för en dag. Du äter fem ägg, en kycklingfilé, bacon och räkor. För mycket protein kan avstanna viktnedgången. Men om du är i början av lchf så låt det vara så ett tag och justera efter hand som du vänjer dig.
  • Maruid
    Hon den där skrev 2012-04-03 14:34:16 följande:
    Tack för hjälpen. Tyvärr tycker jag att fullfet mjölk och mellanmjölk är super äckligt. Dricker bara minimjölk och lättmjölk. Men jag kan byta ut mjölken mot vatten .

Jag trodde det var bra med mycket protein, det är ju en av delarna som håller en mätt och gör att man inte byter ner muskler.  
    Det som ska hålla dig mätt är fett, inte protein.
    För min del äter jag nog ungefär lika mycket protein som innan lchf men äter betydligt mer fett.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**