• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Standby: Vilken trevlig start på dagen!

Här hade jag ingen viktnedgång idag, veckan mellan äl och mens är alltid dryg för mig. Men jag körde ett litet Olgainspiretat pass nu på morgonen och nu vankas städning. Ska under helgen försöka sätta mig ner och planera nästa veckas mat lite bättre så ska vi ses om vi får lite bättre gångfart ; )

• Maruid
    HappyHippo skrev 2012-03-03 10:41:35 följande:
    Ja nog behövde man mycket pålägg på ponesen! Smakade lite sockerkaka tycker jag, fast inte lika söt så klart! Käkade en och blev mätt! :)
    Jag gjorde pones häromdagen men måste säga att jag inte var särskilt imponerad. Jag gillar inte den där äggiga smaken och lukten som pones (och nästan allt annat lchf bröd) får. Jag slängde de som blev över i frysen, kanske något att ha vid senare tillfälle.
  • Maruid
    shadowstorm skrev 2012-03-04 12:54:30 följande:
    Nu har jag gått efter lchf säkert 1 månad och förgår och igår så fuska jag rätt bra drack och hade en utekväll och igår massa onyttigheter. Idag när jag vakna mådde jag sååå illa att jag var tvungen gå och spy är detta vanligt eller?? Mådde verkligen uselt!
    jag mår ofta jättedåligt då jag fuskar. Inte så att jag mått illa och spytt men om jag äter gluten får jag JÄTTEONT i magen och även i vad jag tror är njurarna. Inte alls kul och inte ett dugg värt det.
  • Maruid
    Kaisan skrev 2012-03-05 20:04:41 följande:
    Invägning igår , tredje veckan av LCHF avklarad och vågen visade plötsligt + 500 gr. Före det gick jag ner 4,3 kg på två veckor. Jag fuskade i fredags med lite ris och några godisar, men inte kan ju det betyda + 500 gr två dagar senare.
    Jodå, det kan man tyvärr. Varje gång jag fuskar, litet eller mycket, blir det mellan några hundra gram och något kilo upp på vågen en eller två dagar senare. Tyvärr väldigt vanligt men för min del brukar det gå snabbt att få bort igen. Dock är det ju inget roligt och kan ge en törn i motivationen.
  • Maruid
    Danne123 skrev 2012-03-09 07:47:55 följande:

Haha, ja gör vad du vill med din kropp, jag bryr mig inte. Tycker det är ett konstigt beteende bara.

Säg gärna till om du hittar nån blogg skriven av en revisor. Behöver ett recept utskrivet.

Om du inte bryr dig så varför kommer du åter och åter igen in i denna tråd? Det är ju så att människorna som befinner sig i tråden redan anser att lchf fungerar för dem eller är villiga att prova. Ditt sätt att försöka störa konversationen kommer inte att övertyga någon om att lchf är farligt eller fel.

Så varför inte lägga din tid på annat som kanske gagnar dig mer?
  • Maruid
    Dannie skrev 2012-03-12 00:19:16 följande:
    Har en fråga som någon här inne kanske kan hjälpa mig med? Jag går på måltidsersättning på halvfart och äter lchf när jag äter mat. I helgen hade jag en liten dimp (stress, dålig sömn mm) som fick mig att proppa i mig en massa skit (godis och ostkaka...) och fick ganska snabbt ont i magen. Mådde konstigt hela nästa dag och på kvällen vart jag jättedåligt i magen. Fick ont och mådde illa och det var typ som en magsjuka. Detta höll i sig hela dagen idag (söndag) och känns först nu lite bättre. Kan det vara så att det var godiset som gjorde mig så dålig? Någon annan som varit med om liknande?
    Jag blir JÄTTEDÅLIG om jag äter gluten. Socker och ris kan jag uppenbarligen hantera men en skiva vanligt bröd gör mig rent ut sagt sjuk och jag kallsvettas, mår jätteilla och magen blir superkonstig. Som du beskriver påminner det väldigt mycket om maginfluensa. Dock har det har hänt mer än en gång så jag inser att jag aldrig kommer kunna gå tillbaka till ett så kallat "vanligt liv" med att äta vete och liknande produkter.
  • Maruid
    glödlampan skrev 2012-03-12 16:42:37 följande:
    Hej allihopan

Jag är inne på femte dagen idag med Lchf och jag är såååå trött och seg, har svag huvudvärk hela tiden med. Känns skitjobbigt att ut och gå, kondisen är som bortblåst känns det som.  Allting är tungt och jobbigt. Snälla peppa mig för jag ger snart upp.

En dag måltidsmässigt kan se ut så här

Frukost ett pkt bacon 2 kokta ägg med en klick majonäs

Lunch stekt kassler coleslaw

Middag hemmagjorda biffar med ädelostsås  m broccoli

Gör jag nåt fel?  
    Det heter övergångsbesvär och du får räkna med att det tar ungefär två veckor, ibland mer och ibland mindre. Men håll ut! För efter de där sega dagarna kommer du få en helt ny och trevlig upplevelse som får en att se på mat och mående  på helt nya sätt.
  • Maruid
    Ramborg Persdotter skrev 2012-03-13 23:12:01 följande:
    ...men vad hände nu med min mens? Jag som vanligen har dålig koll på mensen, har ändå noterat att den hoppat några veckor.

Har för mig om att jag läst att flera fått förändringar i menstruationscykeln av LCHF. Var det så?
    Jag har också störningar i min cykel. Innan kunde jag sätta klockan efter ägglossning (känner jättetydligt när det händer) och mens var 28 dag.

Förra månaden fick jag mens efter 23 dagar och nu är jag istället två dagar sen...

Har läst att det är rätt vanligt att man under en period kan få en lite rörig cykel innan kroppen vänjer sig och rättar till sig igen. Jag hoppas att det stämmer för jag tycker att det är så bekvämt att kunna planera lite utifrån den cykel man har.
  • Maruid
    Glass skrev 2012-03-16 11:56:34 följande:
    Jag skulle vilja ha tips på bra böcker som handlar om lchf eller liknande. Faktaböcker och inte bara recept. 
    Gärna vetenskaplig fakta och inte "bara" någons åsikter om ni förstår vad jag menar.

Har ni tips?
    Jag har inte läst den själv men Matrevolutionen ska tydligen vara väldigt informativ och bra bok. Har själv tänkt köpa den men har inte fått tummarna loss.
  • Maruid
    mammelie1891 skrev 2012-03-17 12:05:05 följande:
    Vad är det för fel på mig? Dag tre med lchf och jag blir aldrig mätt.. kan äta kopiösa mängder men blir hungrig direkt igen... vad gör jag för fel? redan ruinerad av det här... nä inte riktigt men..
    Det brukar ta ungefär två veckor innan hungern börjar ge med sig. Själv var jag jättehungrig i början och samma sak om jag gör avsteg från lchf och sedan ska tillbaka på banan igen, då ser jag till att äta rejält och hålla mig mätt för att få sug och hunger i schack. Efter ett tag kan man börja minska på maten och hunger och sug blir mycket mindre. Efter några veckor/månader kan man ofta hoppa över mål och knappt reflektera över det.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**