• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Allrona
    Anansi skrev 2012-01-21 10:57:30 följande:
    Någon som läst Expressen lchf-bilaga som kom igår? Tyckte den var ok med några nya fräscha recept, men fortfarande lite fettskrämt. På bilderna var det massor med grönsaker och så en minimal klick sås. Speciellt frukostmaten där det t ex fanns frökex med keso och bär på, men inget smör. Tycker det blir missvisande och risken finns att folk börjar med "dieten" och inte klarar av den eftersom de inte blir mätta (eller går ner i vikt).
    Jag tyckte faktiskt bilagan var riktigt bra! Många bra artiklar och massor med goda recept
  • The Kittycats

Jag tyckte att bilagan var riktigt bra.
    Min sambo som började med LCHF nyligen satt och läste den, och han tyckte också den var bra för nybörjare med många frågor. Han har ju (sååååklaaaart)  fått höra på jobbet att hjärnan behöver kolhydrater, och han vet ju genom våra diskussioner att så är det inte. Men det är ju ingen fakta han har lagt på minnet (och jag kanske inte är så bra på att förklara pedagogiskt...) Så han tyckte den var bra att läsa för att "få lite mer kött på benen" på ett lättförståeligt sätt.
    Två veckor på liberal LCHF för min sambo blev minus 5 kg ganska exakt, och en mindre fisig mage enligt honom själv - jag har inte riktigt reflekterat över det
    Så han tänker fortsätta ett tag till

Knepigaste nu är att det ev. verkar som att min dotters allergi mot mjölkprotein har kommit tillbaka Vi har sagt till att de inte ska ge mjölk och yoghurt på dagis, och sedan testade vi i torsdags att ge henne mjölk och hon var helt prickig i halva ansiktet på fredag morgon - buhu! Än så länge verkar hon iaf inte reagera när det är mjölkprodukter i mat, t.ex köttfärssås - alltid något. För jag klarar bara inte av alla de där mjölksubstituten från Oatly - urk! Nu ska vi avvakta lite till - och sedan göra provokation med lite andra mjölkprodukter innan vi kontaktar Barnkliniken igen - suck!

♥ Skruttan född 10-07-15
  • Trolla75
    Allrona skrev 2012-01-21 12:21:03 följande:
    Jag tyckte faktiskt bilagan var riktigt bra! Många bra artiklar och massor med goda recept 
    Får ge mig ut på jakt efter bilagan!
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • The Kittycats
    mamman i skogen skrev 2012-01-21 08:04:10 följande:
    Hej förresten verkar som om familjeliv hade en liten atack igår så jag bytte signatur jag är "adams family" som bytt nick...   
    Och ett litet visdomsord rån douglas adams som sidot ;-D som jag tyckte kunde vara passande efterssom jag mest skriver i LCHF trådar...
    He he, måste erkänna att jag inte har en aning om vem Douglas Adams är, men han verkar ju vara/varit en smart karl

Hel OT... påminner mig om min söta skåpsgranne från gymnasiet som svarade "potatisodlare" på frågan ; "Vad är en mecenat?" på ett historiaprov
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • Faile
    The Kittycats skrev 2012-01-21 12:50:41 följande:
    He he, måste erkänna att jag inte har en aning om vem Douglas Adams är, men han verkar ju vara/varit en smart karl

Hel OT... påminner mig om min söta skåpsgranne från gymnasiet som svarade "potatisodlare" på frågan ; "Vad är en mecenat?" på ett historiaprov

Han som skrev "Liftarens guide till galaxen" bla. En av de roligaste ( den roligaste?! ) böckerna som skrivits.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Allrona
    The Kittycats skrev 2012-01-21 12:36:14 följande:
    Jag tyckte att bilagan var riktigt bra.
    Min sambo som började med LCHF nyligen satt och läste den, och han tyckte också den var bra för nybörjare med många frågor. Han har ju (sååååklaaaart)  fått höra på jobbet att hjärnan behöver kolhydrater, och han vet ju genom våra diskussioner att så är det inte. Men det är ju ingen fakta han har lagt på minnet (och jag kanske inte är så bra på att förklara pedagogiskt...) Så han tyckte den var bra att läsa för att "få lite mer kött på benen" på ett lättförståeligt sätt.
    Två veckor på liberal LCHF för min sambo blev minus 5 kg ganska exakt, och en mindre fisig mage enligt honom själv - jag har inte riktigt reflekterat över det
    Så han tänker fortsätta ett tag till

Knepigaste nu är att det ev. verkar som att min dotters allergi mot mjölkprotein har kommit tillbaka Vi har sagt till att de inte ska ge mjölk och yoghurt på dagis, och sedan testade vi i torsdags att ge henne mjölk och hon var helt prickig i halva ansiktet på fredag morgon - buhu! Än så länge verkar hon iaf inte reagera när det är mjölkprodukter i mat, t.ex köttfärssås - alltid något. För jag klarar bara inte av alla de där mjölksubstituten från Oatly - urk! Nu ska vi avvakta lite till - och sedan göra provokation med lite andra mjölkprodukter innan vi kontaktar Barnkliniken igen - suck!
    Tråkigt att mjölkallergin har kommit tillbaka! Har själv en allergisk dotter, hon får alltid egen mat eftersom det är svårt att göra allergimat enligt lchf om man inte ska ha kokosmjölk i maten varje dag!
  • The Kittycats
    Faile skrev 2012-01-21 12:51:49 följande:
    Han som skrev "Liftarens guide till galaxen" bla. En av de roligaste ( den roligaste?! ) böckerna som skrivits.
    Jaså, ja då vet jag iaf vem det är
    Allrona skrev 2012-01-21 13:05:15 följande:
    Tråkigt att mjölkallergin har kommit tillbaka! Har själv en allergisk dotter, hon får alltid egen mat eftersom det är svårt att göra allergimat enligt lchf om man inte ska ha kokosmjölk i maten varje dag!
    Tack!
    Ja det kändes ju så skönt nu när sambon ska fortsätta äta LCHF, men då ska vi istället (kanske) börja göra special till dottern... Obestämd
    Nog för att gick gillar kokosmjölk, men...
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • allmänt

Den här tråden är ju en miljon sidor så jag vågar inte ens försöka mig på att leta upp svaret på min fråga, som jag är övertygad om har dykt upp förr.

Men hur lång tid tog det innan ni märkte att det hände nått på vågen? Jag har ätit LCHF i tre veckor nu, och har inte ens gått ner ett helt kilo än :(

Jag varvar rött kött med kyckling och fisk. Ofta grädde i maten, äter mycket broccoli och cocktailtomater (körsbärstomater? de som är små och klotrunda) två ägg om dan och mycket ost.

Jag har druckit en del citrusvatten, dvs pressad citron och lime med kranvatten. Kan det vara boven? Eller vad gör jag för fel, nått kilo mer hade jag ju hoppats gå ner på tre veckor :(( Äter jag om möjligt för LITE, kan det sätta stopp? Hur mycket äter ni?

• Teskedsmamman
    Plumeria skrev 2012-01-21 08:33:38 följande:
    Jag vill förtydliga att jag INTE spyr galla över lchf utan iden att det är en ultimatkost för ALLA. Jag tror absolut att den är ultimat för vissa!
    Ingen har påstått något annat heller... Men sedan så finns det bra och mindre bra sätt att skriva på...
    Jesse skrev 2012-01-21 16:31:46 följande:
    kaffe med äggmjölk så jäkla gott!! nå mer som har testat?Skrattande
    Varje dag! Till frukost, och gärna en på koffeinfritt på kvällen.... Skulle kunna leva på det emellanåt när matlusten är noll
    4-barnmorsan ☆ Vinn iPhone 4 skal! ☆ bit.ly/qBloXa
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**