mamman i skogen skrev 2012-01-22 07:43:29 följande:
För er som är trötta på att försvara er mot miljöargumenten så kommer här ett ack så långt blogginlägg men det är oerhört tänkvärt och intressant. Varför är inte ngn livsmedelsproduktion hållbar i dag. Inte ens veganerna som skriker om pruttande kor kan friskriva sig från ansvar att köttindustrin är en miljöbov utan de är snarare beroende av boskap på samma sätt som vi som äter kött .
Ta er tid att läsa så kommer ni ha mängder med argument.
www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/80... Jag ska läsa den. :)
Jag kan även rekommendera den här länken
www.youtube.com/watch&v=rNON5iNf07o
Och den här om naturbeteskött
www.wwf.se/vrt-arbete/jordbrukslandskap/naturbete-och-naturbetesktt/1129758-naturbetesktt-miljn
Vad gäller miljön och kosten så har jag den här uppfattningen:
*Vi bör äta upp det vi köper och undvika att kasta bort mat.
*Vi bör i största möjliga mån handla närproducerat, efter säsong och helst ekologiskt
*Naturbeteskött är klimatneutralt, snällt mot djuren, nyttigare, godare och det vårdar dessutom landskapet
*Vi borde se över möjligheterna att låta tex. highland cattle beta i skogar, på myrar, på ängar och på åkrar och använda åkrarna till att odla i första hand hö till djuren och i andra hand grönsaker till oss människor.
*Vi bör välja viltfångad fisk framför "odlad", av samma anlednings som vi bör välja naturbeteskött istället för traditionellt uppfödda köttdjur.
Vad gäller att maten ska räcka till alla på vår överbefolkade jord så anser jag:
*Ingen kosthållning kan i nuläget mätta alla tyvärr :( Och vi i väst kan inte offra vår hälsa och trycka i oss pommes och vetemjöl av solidaritet med fattiga i tredje världen, det hjälper ingen.
*Att förstöra miljön, hälsan, vattendragen och öka ökenspridningen med hårt jordbruk för att odla spannmål är inte rätt väg.
*Vi behöver arbeta med mänskliga rättigheter, skola, feminism, preventivmedel etc. för att komma tillrätta med överbefolkningen. Och ge kvinnor rätten att styra över sin egen fruktsamhet och sina egna liv. Fattiga kvinnor utan utbildning föder i regel många fler barn än kvinnor som själva har möjlighet att påverka.