• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • mamman i skogen
    sara1981 skrev 2012-01-22 11:05:03 följande:
    Kan inte riktigt släppa torsdagens debatt. Tycker att det är otroligt lustigt att "Hero" från gladiatorerna är så negativ till lchf, man måste äta varierad kost, man kan inte prestera osv. Men sen har han sitt ansikte på Billys panpizza?
    Det måste ju vara oerhört bra och nyttig kost då eller?

pengar politik och personlig prestige...det är skitsvårt att ändra sin inställning särskillt om man biter den hand som föder en;-D
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • Loreena

Mandelbröd till frukost idag. Oj vad mätt jag blev! Jag rostade mitt för att det inte skulle kännas så svampigt som det annars kan vara. Man kan även rosta det i stekpannan eller använda ugnen i 15 min istället för micron om man vill ha finare yta på brödet.

Smidigt och enkel snabbfrukost iaf när man är less på omeletter och yoghurt.

1dl mandelmjöl
    1 ägg
    Lite salt
    Smält smör, brödet blir lite saftigare om du tillsätter smält smör. Ta ca: 25g

Gör så här
    Vispa ägget i en djup tallrik. Tillsätt mandelmjöl, salt, smör och mosa ihop med en gaffel.
    In i micron 2min KLART! Ät och njut med massa smör och ost.

*www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx

• Loreena
    mamman i skogen skrev 2012-01-22 07:43:29 följande:
    För er som är trötta på att försvara er mot miljöargumenten så kommer här ett ack så långt blogginlägg men det är oerhört tänkvärt och intressant. Varför är inte ngn livsmedelsproduktion hållbar i dag. Inte ens veganerna som skriker om pruttande kor kan friskriva sig från ansvar att köttindustrin är en miljöbov utan de är snarare beroende av boskap på samma sätt som vi som äter kött .

Ta er tid att läsa så kommer ni ha mängder med argument. www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/80...  
    Jag ska läsa den. :)
    Jag kan även rekommendera den här länken
    www.youtube.com/watch&v=rNON5iNf07o

Och den här om naturbeteskött
    www.wwf.se/vrt-arbete/jordbrukslandskap/naturbete-och-naturbetesktt/1129758-naturbetesktt-miljn

Vad gäller miljön och kosten så har jag den här uppfattningen:
    *Vi bör äta upp det vi köper och undvika att kasta bort mat.
    *Vi bör i största möjliga mån handla närproducerat, efter säsong och helst ekologiskt
    *Naturbeteskött är klimatneutralt, snällt mot djuren, nyttigare, godare och det vårdar dessutom landskapet
    *Vi borde se över möjligheterna att låta tex. highland cattle beta i skogar, på myrar, på ängar och på åkrar och använda åkrarna till att odla i första hand hö till djuren och i andra hand grönsaker till oss människor.
    *Vi bör välja viltfångad fisk framför "odlad", av samma anlednings som vi bör välja naturbeteskött istället för traditionellt uppfödda köttdjur.

Vad gäller att maten ska räcka till alla på vår överbefolkade jord så anser jag:
    *Ingen kosthållning kan i nuläget mätta alla tyvärr :( Och vi i väst kan inte offra vår hälsa och trycka i oss pommes och vetemjöl av solidaritet med fattiga i tredje världen, det hjälper ingen.
    *Att förstöra miljön, hälsan, vattendragen och öka ökenspridningen med hårt jordbruk för att odla spannmål är inte rätt väg.
    *Vi behöver arbeta med mänskliga rättigheter, skola, feminism, preventivmedel etc. för att komma tillrätta med överbefolkningen. Och ge kvinnor rätten att styra över sin egen fruktsamhet och sina egna liv. Fattiga kvinnor utan utbildning föder i regel många fler barn än kvinnor som själva har möjlighet att påverka.
  • Atmosphere

Ah jag avundas verkligen er som kör fullt ut LCHF. Jag vet att det är enkel och god mat men jag unnar mig själv både chips och godis på helgerna, hehe. Andra kolhydrater äter jag dock inte. I övrigt äter jag i alla fall lågkolhydratskost (kanske inte så mycket fett som en riktig LCHFare men inga lågfettsprodukter i alla fall) och det funkar super för att hålla min vikt och att hålla magen platt. Ska jag visa mig i bikini eller tajt klänning är jag bara lite extra noga den dagen. För så länge jag inte stoppar i mig stora mängder kolhydrater så svullnar inte magen :)

Vill dock gå ner kanske 2 kg till och ca 3 cm i midjan men då får jag nog ta till träningen mer, för LCHF är ju mer en viktreglerande kost och med mina 52 kg vill kroppen kanske inte släppa ifrån sig mer... är ändå positivt överraskad hur bra det funkat på som redan var smal innan jag började och nu blivit ännu smalare och snyggare Cool

• Isbit

Hej!

Jag tänkte köra LCHF fast inte så strikt för jag är inte överviktig. Är det så att det är helt kört om man råkar äter lite kolhydrater?
    Då är det helt onödigt att äta LCHF eller?

• Tillde

Från perfekt mage första två veckorna till hård mage, nära nog stopp. Finns det nåt (utan kolhydrater såklart) som man kan äta? Hur är det med linfrön?

Sen så är jag rätt påverkad när jag tränar! Tar bomstoppslut och kan inte köra lite till på "jävlaranamma" som jag gjort förut utan kroppen lyder inte, energin tar verkligen totalslut, hjärtat bankar och jag blir varm på ett annat mer intensivt sätt än tidigare Har hört att det kan vara övergående, hålla på typ första månaden!? Hoppas innerligt att det stämmer för jag vill inte äta lite mer kolhydrater just nu när det står rätt still viktmässigt och jag har ca. 13kg kvar....

• Atmosphere
    Isbit skrev 2012-01-22 20:34:12 följande:
    Hej!

Jag tänkte köra LCHF fast inte så strikt för jag är inte överviktig. Är det så att det är helt kört om man råkar äter lite kolhydrater?
    Då är det helt onödigt att äta LCHF eller?
    Jag kan endast tala utifrån egna erfarenheter. Jag tog bort de flesta kolhydrater men åt nån gång då och då frukt och godis osv. Och åt väl typ pasta om man blev bjuden hemma hos nån. Men bröd, pasta, ris, potatis helt bort annars, och dra ner på andra onyttigheter.

Jag gick ner 10 cm i midjan på 8 veckor, och nu har jag hållt min vikt och mina mått med en inte så superstrikt LCHF, jag var inte heller överviktig i början. Jag gick ner kanske 2 kg endast, men det är på magen och måtten jag ser störst skillnad. Och att sötsuget försvinner.
  • jajja81
    Tillde skrev 2012-01-22 21:19:39 följande:
    Från perfekt mage första två veckorna till hård mage, nära nog stopp. Finns det nåt (utan kolhydrater såklart) som man kan äta? Hur är det med linfrön?

Sen så är jag rätt påverkad när jag tränar! Tar bomstoppslut och kan inte köra lite till på "jävlaranamma" som jag gjort förut utan kroppen lyder inte, energin tar verkligen totalslut, hjärtat bankar och jag blir varm på ett annat mer intensivt sätt än tidigare Har hört att det kan vara övergående, hålla på typ första månaden!? Hoppas innerligt att det stämmer för jag vill inte äta lite mer kolhydrater just nu när det står rätt still viktmässigt och jag har ca. 13kg kvar.T...

Testa Psylliumfrön mot magen! Finns i de flesta livsmedlesbutiker på hälsokosthyllan.

Trist att du du blir så slut när du tränar. Jag tränar ju med en del. 3ggr/veckan på gym. Kör 1pass enbart styrka, 1 pass styrka/kondition och 1 pass enbart kondition. Jag klarar av det helt okej, vissa gånger har jag känt mig mer trött och känt att jag inte kunnat ge max.  Men annars så kör jag på som vanligt. 
    Isac 21/9-05 & Filip 31/8-10
  • Isbit
    Atmosphere skrev 2012-01-22 21:23:05 följande:
    Jag kan endast tala utifrån egna erfarenheter. Jag tog bort de flesta kolhydrater men åt nån gång då och då frukt och godis osv. Och åt väl typ pasta om man blev bjuden hemma hos nån. Men bröd, pasta, ris, potatis helt bort annars, och dra ner på andra onyttigheter.

Jag gick ner 10 cm i midjan på 8 veckor, och nu har jag hållt min vikt och mina mått med en inte så superstrikt LCHF, jag var inte heller överviktig i början. Jag gick ner kanske 2 kg endast, men det är på magen och måtten jag ser störst skillnad. Och att sötsuget försvinner.
    Ahh men gud så bra.
    Då kör jag oxå så
  • Ramborg Persdotter
    Tillde skrev 2012-01-22 21:19:39 följande:

Sen så är jag rätt påverkad när jag tränar! Tar bomstoppslut och kan inte köra lite till på "jävlaranamma" som jag gjort förut utan kroppen lyder inte, energin tar verkligen totalslut, hjärtat bankar och jag blir varm på ett annat mer intensivt sätt än tidigare Har hört att det kan vara övergående, hålla på typ första månaden!? Hoppas innerligt att det stämmer för jag vill inte äta lite mer kolhydrater just nu när det står rätt still viktmässigt och jag har ca. 13kg kvar....
    Ekologiskt kokosfett kan hjälpa mot hård mage. Du kan ha det i kaffe eller te.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**