-
Frysta skalade stora räkor köper jag.sininen skrev 2011-04-12 23:21:26 följande:En snabb fråga, räkor. Det känns som att det kan vara bra att ha hemma men hur gör ni? Köper ni frysta eller sånna i burk? Färska är för dyrt så det skippar vi haha.
-
hmmm... diska...? eller ha sex...? diska...? eller ha sex...? Svårt val!Annanym skrev 2011-04-13 10:16:48 följande:Duscha,ha sex, spela tv-spel, sticka, diska, måla, eller gör något annat som håller händerna sysselsatta. Peppar! (Som i "pepp" inte som i kryddan.)
-
Har lagt min variant på knäcket i recepttråden, du har så rätt!Annanym skrev 2011-04-13 10:14:38 följande:Fint att tråden ska leva.
Håller med om att recept är nästintill omöjliga att hålla reda på här i tråden. Så snälla alla som lägger upp något gott recept här: Lägg det i recepttråden också!!
Själv är jag bra på gång idag, men rätt hungrig. Har ätit brieostbitar inrullade i parmaskinka till frukost. Det är som att jag längtar något annat. Typ polarkaka med smör och ost och att doppa i varm choklad... Men nä. Till lunch blir det köttbullar och blomkål. Känns som om jag är svår att tillfredsställa idag.
Angående tillfredsställelse och att få det man vill ha: Varm choklad gör jag ibland på äggmjölk och det är jättegott. Och en del LCHF-bröd med smör och ost blir så goda så man kan LÅTSAS att det är polarkaka!
K -
Jag har lyckats med mina, kanske också för att jag inte är så känslig för smaken av bränd ost (det bästa jag vet är ost som rinner ut på plåten när man gör t ex pizza och blir ett sånt där ljusbrunt halvbränd ostchips = mmmm) men sesamfrön ÄR ju liksom lite bittra. Testa att sänka värmen och köra längre tid!Linda1976 skrev 2011-04-13 10:17:24 följande:Ni som gör sesamknäcket?
jag provade igår, men jag tyckte det smakade bara bränd ost/bittert även om de var snyggt gyllenbruna. Ska de vara längst ner i ugnen och inte ta färg alls. 15 min står det i receptet, men efter 9 min var de nästan för mörka.
Hjälp!!
K -
Jag vispar ner lite kakao i hett vatten och sedan stavmixar jag hett vatten + 1-2 äggulor + en rejäl bit kokosfett så det blir skummigt. Blandar ihop och njuter!helene306 skrev 2011-04-13 11:01:50 följande:Hur gör du din varma choklad på äggmjölk? Jag har testat med kakao men det blev inte som jag förväntat (var då GRYMT sugen på O´boy). Sen har jag inte testat mer
Om man är van vid O'Boy-smaken smakr det såklart inte som man har tänkt, men efter några veckor med LCHF när man har vant sig av med supersöta smaker är det helt OK!
K -
Jag tycker du är duktig! Det blir ju 3 kilo på en månad om det fortsätter i den takten, vilket förmodligen är ganska perfekt takt!Maddisen80 skrev 2011-04-13 12:17:22 följande:hej idag vägde jag mig hos distriktsköterskan har gått ner 3 hekto på 3 dagar inte så mycket att hörra för men iaf lite grann.
K -
Ej gått ner alls (tror jag, väger mig inte). Har varit igång i sex veckor.79Anna skrev 2011-04-13 12:35:20 följande:Hur mycket har alla gått ner och under hur lång tid
Hur gör ni med frukosten när ni jobbar??
Är just nu hemma och mammaledig och då går det ju att steka lite bacon och ägg men när jag börjar jobba i aug, vad ska jag äta till frukost då, arbetar på en förskola
Jag packar med mig ALL mat för en hel dag när jag reser i jobbet (pust, värsta matkassen!). Frukost på tåget t ex te i en termos plus sesambröd eller pones med massa pålägg. Lunch kan t ex vara köttfärsgratäng och sallad eller kokta ägg + räkor + avocado + CF + dill som en röra. Mellanmål lite nötter och LCHF-ischoklad. Middag på tåget hem LCHF-plättar med riven ost. Till exempel!
På förskolan kanske du kan ha med dig ett par kokta ägg (koka kvällen innan) och någon typ av LCHF-"bröd" och till brödet äta av det pålägg som serveras till frukosten? Ha egen grädde i kylen om du burkar ha mjölk i kaffet (det brukar jag ha på jobbet, folk sneglar lite konstigt men är nog mest avundsjuka!). Ladda upp med lite keso, avocado osv så kan du komplettera lunchen också de dagar som det serveras "kolhydratmat"!
K -
nam nam!Annanym skrev 2011-04-13 12:49:31 följande:Må så vara, men tänk vad härligt med mandelsmör, pekansmör, valnötssmör, macadamnötsmör... Mmm! Kan tänka mig många härliga varianter.
-
Jag skär inte alls på mejeri. Tycker det skulle begränsa alldeles för mycket vad jag har att välja på. Massa hårdost äter jag varje dag och när jag använder CF o dyl är det inte teskedsvis utan snarare matskedsvis! Jag använder även vispgrädde en hel del. (Men jag måste samtidigt erkänna att det kanske är precis därför jag inte går ner i vikt...)bandit skrev 2011-04-13 13:24:05 följande:Ni som skär ner på mejeriprodukter, hur mycket skär ni ner då? Jag försöker undvika det så mycket som möjligt men jag är väldigt svag för ost (brukar äta stekt bacon och två bitar chèvre till frukost t.ex) och tycker att det är väldigt gott att blanda ner en tesked crème fraîche i röror och sallader. Och jag undrar också hur dåligt vitkål egentligen är ur lchf synpunkt? Jag äter inga andra grönsaker men i ett par dagar har jag gjort bl.a. coleslaw och idag gjorde jag en sallad på kräftstjärtar, bacon, majonnäs och ca 50g vitkål.. Det är ju så gott men det känns onyttigt.
Vitkål kan enligt mig inte vara "dåligt" eller onyttigt ur någon synpunkt, inte ens LCHF!!!!
Vad kan 50 gram vitkål innebära i carbs? 1-2 gram? Och då har du samtidigt fått i dig allt det supernyttiga som finns i kålen!!!
Här är min egen lista på grönsaker som är OK utan att ens tänka efter
sallad
spenat
gurka
zucchini
sparris
rädisa
rättika
rabarber (!)
salladskål
grön paprika
svamp
broccoli
blomkål
rödkål
vitkål
haricots verts
Lite mer carbs men ändå ok:
tomat
gul/röd paprika
pumpa
hallon
brysselkål
rotselleri
lök
purjolök
K -
Fy tusan det här med kaffet är det värsta.
Det bästa jag vet är starkt kaffe med MYCKET mjölk, helst standardmjölk.
Sedan jag började med LCHF har jag försökt med grädde (=ingen höjdare), kokosfett (=gör ju inget för smaken utan blir bara äckliga fettpluppar på ytan), att dricka kaffet svart (BLÄH!) och att dricka det med äggmjölk som latte (=bäst hittills).
Nu hade jag inga ägg hemma (=skräck!) och ingen grädde och var super-kaffesugen så jag testade med lite kokosfett och PYTTElite standardmjölk. Blev inget bra, mysko färg och alldles för starkt och varmt, plus fetthinnan, URK, till slut öste jag på min vanliga dos mjölk och så sitter jag här och stör mig på kokosfettplupparna som simmar omkring... suck! Kunde lika gärna ha skippat kokosfettet alltså, men det är klart, det dämpar väl blodsockersvaret från mjölken litegrann...? *morr*
Imorgon bitti när jag har hunnit handla blir det äggmjölkslatte igen!!!
Min frukost: te utan något i och sesam/parmesanknäcke med Bregott, parmaskinka och färsk basilika
Mitt mellis: te utan något i och mer knäcke med Bregott, några LCHF-ischoklad, en bit rå zucchini
Min sena lunch: bladspenat stekt i smör + röra av en liten burk tonfisk i olja (erkänner att jag hällde bort det mesta av oljan *skäms*), två kokta ägg, lite TY, lite citronmajonäs, massa dill, örtsalt, peppar. En liten bit till av sesam/parmesanknäcket med Bregott. (Jag har snart ätit upp hela brödet, en hel plåt full!!! Har bara sparat två rutor till ikväll. Shit det där var inte bra, det var FÖR gott!)
Min före-träningen-fika: Kaffe med kokosfett och standardmjölk (se ovan, suck)
Nu ska jag snart iväg och köra 60 min dans och 30 min yoga. På kvällen blir det nog rött te och så gör jag säkert slut på det goda knäckebrödet... Om jag har tur har mannen handlat då så jag får ost och skinka på.
K