• stjierna
    tiiitti skrev 2012-04-26 09:58:50 följande:
    Jag är väldigt sugen på att köra fakir.
    Har googlat och läst på en massa. stjeirna din blogg va super!! hur länge hade du tänkt köra fakir?

Är det något speciellt man bör tänka på när man kör fakir?
    Hur länge kan man köra det?      
    Att äta fakir behöver verkligen inte alls bara innebära att äta ägg och bacon och ha tråkigt - man måste bara ha fantasi. När jag googlade var det många som hade skrivit att dom tröttnat för att dom åt "samma mat alltid". Så känner verkligen inte jag! Det finns SÅ mycket gott man kan äta när man äter fakir!

Jag tänker äta fakir tills jag väger 85 kg (jag började på 91,6, så totalt -6,6kg) och sen gå över till att äta runt 10 KH/dygn för att sen trappa upp till den KH-mängd som funkar bäst för min kropp :)

Det du ska tänka på är att på en dag ska du inte komma upp i mer än 5 KH totalt, och proteinmängd ska vara ungefär den vikten som du satsar på (i mitt fall 85 kg = 85 gram protein) men det kan vara något högre också (typ +20 gram). och ÄT FETT! Igår fick jag för mig att jag inte åt tillräckligt med fett och hällde i kokosfett i kaffet och i morse hade jag gått ner 0,6 kg sedan igår mårse (då jag sedan i måndags gått ner 0,4). 
    vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna

Norna B: kycklinggryta! (kyckling, kokosmjölk, chili, lime salt o peppar servera med blomkålsris!)

• stjierna
    tiiitti skrev 2012-04-26 11:12:23 följande:
    okey det va bra tips. kommer nog läsa på din blogg för att få matinspiration :)

jag väger just nu 86,5, mitt slutmål är 63-65. men vet inte vad jag ska ha för fakir mål? vad är rimligt? och hur mkt protein om dagen? 
    Mitt slutmål är 70 kg, fakiren är bara en kick start på vägen :)

Ha 80 som fakirmål, kanske? då ska du äta runt 80-100 gram protein/dag. Nästan allt kött innehåller runt 20 gr protein/100 gram vara, så ca 400-500 gr kött/dag.  
  • stjierna
    Ismael skrev 2012-04-26 11:36:15 följande:
    Men när du skriver Stijerna att du hade i kokosfett för att du inte fått i dig tillräckligt med fett via maten det är det jag inte förstår...

Ska man då fläska på i matlagningen för att få i sig tillräckligt? Eller är det just fett från mejeriprodukter man inte ska överdriva? Är nämligen precis just det jag gör och är lite rädd att jag gör fel.
    LCHF är väldigt individuellt - alla tål olika mycket KH, och alla behöver olika mycket fett. Jag som äter enligt fakir äter ju inga mejeriprodukter alls och får således bara i mig fettet som finns naturligt i kött och fisk (med lite hjälp av rapsolja ibland) och för MIN viktnedgång räcker inte det, så jag kompletterar med kokosfett (som mättar mig mer och som för övrigt är snornyttigt för kroppen!)

Kokosfett ombildas till ketoner (om jag nu inte är ute o cyklar, rätta mig i så fall) snabbt i kroppen och sätter fart på fättförbränningen.

Äter man en normal LCHFkost med grönsaker och mejeriprodukter så behöver man inte ösa på fett, då räcker det med att använda fullfeta produkter, steka i smör och ha en god sås (gräddsås, bea, hollandeise, CFsås eller dylikt) vid sidan om. Sen om man vill ta en msk Kokosfett/dag för att det är nyttigt och bra så är det fritt fram :) 
  • stjierna
    Ismael skrev 2012-04-26 11:55:13 följande:
    Men om jag då var hungrig igår och precis börjat, hade det varit ok att tex äta några ostskivor inför natten?
    Ostskivor är toppen som natsnacks! Gärna dessertostar också (dom mättar bra!) eller en eller två Babybell (mättar också!) eller ta en kopp te med kokosfett eller äggmjölk i. Eller bara en kopp varm äggmjölk (så somnar man gott ;)). Ölkorv är också helt okej och allt det jag har räknat upp nu innehåller inga eller max 0,5 KH - men bra med fett så man blir MÄTT! :)
  • stjierna
    mammelie1891 skrev 2012-04-26 18:28:17 följande:
    Hjälp! Jag mår verkligen inte bra. trött o seg i hjärnan... har ju ätit LCHF i 7 veckor o har mått kanon hittills.. så varför kommer det här nu?
    har du fuskat något? eller ätit mycket bakat/söta saker?
  • stjierna
    Hon den där skrev 2012-04-26 19:27:59 följande:
    Jag undrar om det är fel att äta majskolvar? Jag tänkte grilla dom i ugnen med massor av smör och salt
    majs är jättesött (innehåller 22 KH/100 gr), så det är inte det bästa du kan äta ;)

minimajs däremot, innehåller bara 4.7 KH/100 gr! (inte lika gott kanske ;)) 
  • stjierna
    Faile skrev 2012-04-26 19:34:16 följande:
    Jag vet inte vad vanligt är. Har aldrig tillagat ( knappt ätit ) fläsklägg
    Om det är rimmat så brukar jag koka i det i typ 3-4 timmar tillsammans med lök, morot, lagerblad och kryddpeppar. det ska koka lääääänge så blir det hur mört som helst!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**