• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-03-29 15:45:58 följande:
    Jamenvafan... nån måtta får det va. Jag trodde vi skulle slippa sånt efter kladdkakedebatten, but noooo
    Dra inte upp den igen Då ledsnade jag rejält ett tag ... Men men, undrar vart hon tog vägen som ifrågasatte?
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

jucea: Beklagar verkligen sorgen! (men skönt att du ändå kunde få ett skratt efter en titt in hit )

Middag: Jag smällde ihop stekt kassler med grädde, herrgårdsgrönsaker, ost och creme fraiche. På det lite lök-och paprikapulver och svartpeppar. Himla smarrigt Dottern 11½ månad fick med ris till och jag hade inag större förhoppningar på att hon skulle äta. Döm om min förvåning när hon gapade, gapade och gapade! Nästan allt fick hon i sig. Kors ... gissa om jag blev glad. (första barnet matvägrade i 5 veckor, det var ett helvete så jag är överlycklig när barn äter)

• helene306
    Faile skrev 2011-03-29 22:18:07 följande:
    Angående detta med järntillskott.

Jag hade förut järnbrist och fick medicin för det. Sen har jag fortsatt ta tillskott vid mens varje månad eftersom jag blöder så mycket. Det borde väl vara ok nu med, även om man egentligen inte ska äta järn när man äter lchf?

Vet att ni inte är läkare men ni är bra på att spekulera
    Jag blöder också mycket vid mens men tar inget extra. Efter förlossningen förlorade jag 1,8 liter blod och fick ett taskigt hb. Jag tog väl några järntabletter när vi kom hem men jag glömde jämt. Jag äter ägg, det räcker för mig

Kan du gå och få ditt värde kollat?
  • helene306
    lovetove skrev 2011-03-29 23:10:00 följande:
    Hej!
    Jag måste fråga er. Jag vill så gärna gå ned mina gravidkilon. Jag gick upp ca 30 kg under graviditeten, till 100 kg. Efter förlossningen gick jag ned 13 kg, dvs till 87 - men nu sex veckor senare har jag gått upp till 90 igen.

Därför är jag desperat efter något som kan hjälpa mig med viktminskning. Jag är jättenyfiken på LCHF, har laddat kylen med LCHF-mat och har varit superstrikt hela dagen... Nu är det så att jag helammar. Jag vet att man inte ska banta när man ammar. Men hur är det med LCHF och amning? Kan jag göra så här eller är jag helt knäpp?  

Jag åt lchf när jag helammade och gör det fortfarande. Ammar ca 3 gånger/dag nu. Det funkar jättebra men jag tycker inte du ska köra superstrikt utan du kan gott äta mer kolhydrater i form av grönsaker, mejeri och rotfrukter om du vill det. Unna dig även frukt om du känner för det. Du är inte knäpp på något sätt Jämför en ammande vegetarian som inte äter allt. Lchf är ingen dålig kosthållning, den är bra. Du äter riktig mat och undviker lightprodukter och processerad mat med konstigheter i. Du kommer säkert uppleva omställningsbesvär när du börjar men de går över och sen blir du piggare. Du håller dig mätt. Det är inte så tokigt, varken för dig eller bebis

Tänk även på att hormoner ställer till det (vi diskuterade det igår här några sidor tillbaka). Det kanske inte går så snabbt som du vill, du kan till och med gå upp i början och det kan ta lång tid innan du går ner. Jag har gått ner 5 kg sen i somras och det tog 3 månader innan vågen öht rörde sig ner. Fördelen är dock att du kan minska i mått runtom på kroppen så mät dig! och se sen till andra fördelar om vågen inte gör som du vill

Lycka till!

• helene306
    Denebola skrev 2011-03-29 23:41:32 följande:
    ... enligt min teori för att det marknadsförs så mycket som en "bantningsmetod", hade fler fått upp ögonen för att det är en "friskhetsmetod" (livssstil) så hade nog fler ätit det för att må bra rätt och slätt.
    Instämmer, allt är så viktfixert. Tyvärr. Tänk om folk kunde få upp ögonen på allt positivt som händer i kroppen också före att stirra sig blind på en "bantningsmetod"
    Faile skrev 2011-03-30 09:12:04 följande:
    Jag vet inte varför jag fick järnbrist. Det upptäcktes när jag sökte hjälp för min extrema trötthet och orkeslöshet för ca 2 år sedan. Bara att ta mig in i duschen var ett jätteprojekt varje dag och jag mådde verkligen riktigt dåligt.
    Så visade det sig att jag hade både järnbrist och hypotyreos ( sköldkörtelproblem ) som båda ger ungefär samma symptom, så jag hade orkeslöshet x 2 typ.

Järnbristen var rätt lätt fixad med sprutor och sen tabletter och då sa han bara att jag skulle se till att äta järnrik mat samt tillsätta extra vid mens. Men då åt jag ju inte lchf så jag vet inte om det är annorlunda nu. Nu äter jag ju mer järnrik mat än tidigare, men tycker samtidigt att mensen faktiskt blivit värre.
    Både pms och blödningarna har ökat efter att jag började med lchf, så jag gör så nu att jag tillsätter järn iaf.

Nån annan som upplever att de fått mer problem vid mens än tidigare?
    Jag fick ju tillbaka mensen för kanske 3 månader sen och efter barn kan den ju vara lite knäpp. Jag blöder mer men hur mycket kopparspiralen påverkar är ju svårt att säga. Jag använder menskopp och får tömma varannan timme dygnet runt de 2-3 första dagarna. Det blir ju en del men det stör mig inte. Äter du Levaxin eller något mot din sköldkörtel? Kanske är det den som spökar också?

Min pms är väl sisodär. Jag tycker mig ha blivit bättre men jag kan bli ett rasande inferno på nolltid ändå.
  • helene306
    lovetove skrev 2011-03-30 12:47:33 följande:
    Tack så mycket! Jag är visst inte så insatt.. Har suttit och läst på nu. Trodde att jag var strikt även om jag åt grönsaker och mejeriprodukter :) 

Jag ska ta och kika igenom tråden också, men tack för svar!
    Självklart kan man köra strikt med mejeri och grönsaker men vad jag menade var att du gott kan unna dig lite mer. jucea skrev runt 20-30 g kolhydrater/dag. Jag skulle nog säga att man kan hålla en gräns upp till 50 g kolhydrat om man vill. Allt beroende på hur man känner att det funkar självklart. Jag åt nog allt mellan 20-100 g på dagarna och min största bov var grädde och creme fraiche. Sen, handen på hjärtat: jag fuskade en del och kunde fika. Nu har det ju gått segt för mig även om jag typ enbart levt på ägg, kött, smör och pyttelite grönsaker så jag gillar läget och hoppas det beror på de dumma hormonerna
  • helene306
    bubblan79 skrev 2011-03-30 14:04:13 följande:
    fast buljong är ju gott så de skulle jag kunna dricka
    Även Kostdoktorn rekommenderade buljong i sin bok Matrevolutionen mot övergångsbesvär (låter som man ger råd mot klimakteriet )

Jag satt här och funderade på din kraftiga mens. Har du testat Tranon eller Cyklo-F? Jag fick Cyklo-F utskrivet när jag hade störtblödning (tömde koppen typ 3 gånger i timmen) och en annan gång jag åkte på samma fick jag Tranon (betydligt billigare variant av Cyklo-F). Kanske värt att söka till mvc och be att få utskrivet om du inte redan har det dvs?
  • helene306
    yena89 skrev 2011-03-30 14:39:19 följande:
    Nån mer än jag som är trött på att diskutera med folk som inte har en aning om saker? x)
    Snacka med en som inte ens visste att kroppen kunde tillverka glukos själv och att det fanns två typer av LDL (A och B) men säger sig vara utbildad och utbilda andra och då går hon såklart efter SLV-forskning som hon tydligen inte läst efter som det enligt Doc bara var några få av alla tusen som ens had enåt att göra med ämnet  :P
    En aning ja Speciellt när de envist hävdar att kroppen behöver kolhydrater och att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera. Eller det traditionella: högt kolesterol. Jag hade ingen aning om detta innan, att kroppen faktiskt är så smart att den fixar både den glukos den behöver och den kolesterol den behöver. Trots att jag flera gånger förklarta för min mamma (hon den negativa till lchf) så hävdar hon envist att så är det inte. Kroppen behöver visst socker och därmed basta! När jag frågar vad den behöver socker till börjar hon jiddra med dottern (ett tecken på att hon inte har något svar ) men se, jo. Kroppen behöver socker. Mamma är visserligen inte den enda, svärmor och många andra har tagit upp detta med kolesterolet. Fett och speciellt mättat fett är ju livsfarligt och int ekan man gå emot de rådande kostråden! Tänka själv är livsfarligt, ta sin hälsa i egna händer är också livsfarligt. En läkares ord väger tyngst även om de är åt fanders fel.

Sorry, nu blev jag lite sarkastisk ...
  • helene306
    Denebola skrev 2011-03-30 15:24:45 följande:
    Aporopå mens, den här gången råkade det bli så att jag glömde ta med värktabletter (har inte varit hemma så mycket de senaste dagarna, och jag brukar behöva äta lite ibuprofen de första dagarna mot mensvärken sedan jag skaffade spiral), men jag har inte haft särskilt ont alls! Vet inte varför egentligen, men jag blev lite förvånad.

Hmm, bäst att dubbelkolla så att spiralen sitter kvar så att det inte är för att den ramlat ut det gör mindre ont...
    Jag har ingen mensvärk men vid ägglossning. Jädrar vad det kan göra ont. Känn efter trådarna om du är tveksam. Jag känner inga trådar alls, de har pinnat uppåt
    Denebola skrev 2011-03-30 15:25:25 följande:
    Det gör inget, jag tycker om dig ändå. Eller kanske just därför Skål
    Tack Hjärta
    jeng skrev 2011-03-30 15:27:23 följande:
    Ja, jag menade i samband med amningen att man nog inte behöver gå under 20-30 gram till en början. Det var nog oklart för alla utom mig själv och min stressade hjärna!
    Man kan inte ha koll precis hela tiden. Jag förstod hur du menade
    yena89 skrev 2011-03-30 15:32:09 följande:
    Inlägget handlade visserligen om barn, kan en 1-årings kropp tillverka glukos i den mängd med?
    Bra fråga, men jag tror kroppen fixar det.  Jag mailade Anna Hallén om fet mat till barn och hon svarade att det är bra med fet mat till små barn men att de även behöver kolhydrater för att de växer och för att kunna lagra insulin.
  • helene306
    Kaya skrev 2011-03-30 15:59:09 följande:
    Ramlat ut!!!

*Skräck*

Jag kan inte känna min spiraltråd... (satte in den för en vecka sen) Har den ramlat ut då? Eller perforerat livmodern och vandrat iväg ut i kroppen??? Barnmorskan sa att den kunde det, och när jag blev vit i ansiktet och frågade om man inte dör då så skrattade hon rått och utbrast "nej nej, det är ingen fara, men då har man ju inget skydd mot graviditet!!!" :O

K

Lugn och fin gräddpralin

Det är vanligt att trådarna rör sig upp i livmodertappen och är kvar där. Ramlar ut gör den inte men använder man tampong eller har väldigt riklig mens kan den åka ut. I tampong kan den fastna (trådarna) och följa med ut när man drar ut tampongen. Att perforera livmodern är också ovanligt. Det hade du känt vid insättningen för jag kan lova att det känns. När jag skulle sätta in efter förlossning perforerade läkaren där jag är snittad. Aj. Sitter den fel osv brukar man få ont och blöda. Visst händer det att man inget känner om den är på vift men det är så ovanligt! Är du oroli, ring mvc så kollar de med ultraljus så den sitter där den ska.

Denebola skrev 2011-03-30 16:44:06 följande:
    Japp, jag brukar vara inne och fingra strax efter mens (bra tidpunkt för att komma ihåg det, typ som att testa brandvarnaren 1 advent ), kanske slarvar någon gång ibland, men får se till att jag är noga med det den här månaden.

*visslar* Jag har typ känt 3 gånger. Efter insättning, någon gång senare och nu sist innan jag skulle kolla med ul så den satt ok ifall trådarna åkt ut

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**