• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Minikatt skrev 2011-04-02 16:33:23 följande:
    VI är som sagt i startgroparna men tvekar lite... sambon läste lite om vad LCHF-motståndarna säger, såklart att man får högre kolestrerol av att äta så mkt fett och att det ökar risken för hjärt/kärlsjukdomar och det avskräckte lite. Man vill ju inte vara smal men löpa stor risk att drabbas av nåt sånt... Vet nån här hur det FAKTISKT är? Nåt som är  vetenskapligt bevisat? Hon... vad hon nu heter som är sån fett-förestpråkare, säger ju att kolesterol inte ökar risken för hjärt/kärlsjukdomar... Vad ska man tro på??

För egentligen tror jag inte vi äter så fel, vår last är godis och mackor så tar vi bort det, eller iaf minskar drastiskt så skulle vi nog märka stor skillnad av bara det. Varför började du med just LCHF?
    Som Denebola skriver så är det snarare fett ihop med kolhydrater som orsakar hjärt-kärlsjukdomar. Kolhydrater är inflammatioriska för kroppen, dvs de orsakar värk, acne, högt kolesterol, sjukdomar, allergi, astma mm mm.

Jag tycker man ska bilda sig en egen uppfattning. Personligen anser jag att folk som haft högt kolesterol, diabetes, fibromyalgi, kraftig övervikt och legat på gränsen till hjärt- och kärlsjukdomar mm som blivit bra och friska tack vare lchf är de man ska lyssna på. Det finns många människor som vittnar om detta. Inte de som är fettskrämda typ Maj-Lis Hellenius.
    Just godis och smörgåsar i ert fall är en riktig fälla.

Det finns solskenshistorier att läsa på Dr Dahlqvists blogg (nu har jag inte adressen och på www.annahallen.se och www.kostdoktorn .se

Jag började med lchf sen en kompis sa att hon upplevde sin pms bättre. Jag tänkte att det är värt att testa. Sen sa hon att hon även gick ner i vikt. Trevligt Jag gick ner och mådde bättre än någonsin! Nu ska jag utvärdera om min pollenallergi är bättre. Förra året mådde jag rätt bra och hade det lite körigt i 2 veckor. Endast nässpray eftersom jag ammade. Om en månad kommer visst det stora pollengisslet: björkpollen. Det är jag allergisk emot och jag får se hur jag reagerar. I vanliga fall hade jag behövt börja med medicinering typ i mitten av mars. Än har jag inte börjat och tänker avvakta.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    mills skrev 2011-04-02 20:14:05 följande:
    Jag behöver ju någon sås till min tacoskväll imorgon...förslag? Jag är inte så mycket för starka såser så gärna något mildare. Min sambo kommer säkert köpa sån där stark röd sås men jag vill ha något annat...
    Jag gör alltid egen vitlökssås

creme fraiche
    1-2 vitlöksklyfta (är man lat eller har ont om tid funkar vitlökspulver utmärkt)
    salt
    svartpeppar
  • helene306
    Denebola skrev 2011-04-02 20:14:09 följande:
    Ska lägga in er när jag återuppstått efter att ha dött av min sjukt goda kycklingtacowrap med den godaste guacamolen jag tror jag någonsin har gjort
    Orkar du lägga till mig också? Jag har outat mig i bara underkläderna så jag vill se din snygga trekantsbikini
  • helene306
    Pluttesnuttan skrev 2011-04-03 07:53:38 följande:
    Ingen som vill svara på mitt inlägg på förra sidan? :(
    Jag tycker det ser ut som du ändå ligger högt kolhydratsmässigt men mindre fett. Är du hungrig bör du se till att få i dig mer fett. Ett tips kan vara att ha kokosfett i teet. Annars äggmjölk. Just brödet vet jag inte hur det är men att äta för mycket kan dra iväg. Vad är det för yoghurt du åt på morgonen? Turkisk yoghurt? 1 dl är ändå runt 4 kolhydrater och "endast" 10% fett. Testa ostrullar med smör som mellanmål. Där får du bra mättnad och fett. Makrill i tomatsås är bra fettmässigt och lågt kolhydratsmässigt men jag upplever hunger efter att jag ätit en sådan.

Denebola: Du har verkligen tagit ett kliv uppåt ! Du var snygg innan också men nu klär din kropp dig mer
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-04-04 10:35:28 följande:
    Hej idag ska jag äta lax och broccoligratäng de ska bli jättegott men min sambo gillar inte att jag äter lchf för han tro inte på sån livsstil
    Varför tror han inte på lchf? Ser han inte att du mår bra och har minskat i omfång?
    jeng skrev 2011-04-04 10:43:29 följande:
    Vad duktiga ni är allihop som orkar ta nya tag efter en dålig helg!!!

Får man vara så fräck så att man frågar hur ni tycker att ni påverkas av fusket? Alltså inte viktmässigt eller så, utan kanske rent mentalt, och rent kroppsligt. Blir ni kolhydratbakis osv, och hur känns det i huvet? Känns det jäklaranammma, eller känns det lite hopplöst ibland när man ska ta nya tag?

Jag är så orolig över eventuell baksmälla eller liknande att jag kan känna mig nästan manisk i att inte fuska ibland. Önskar ibland att jag kände att jag hade lite mer svängrum... 
    När jag fuskar blir jag mest trött på mig själv för att jag vräker i mig skit när jag egentligen inte är sugen. Jag har ju inget sug längre men hjärnan tycker visst att jag fortfarande har det Vi är inet riktigt synkade ibland. Jag mår illa efter för mycket lösgodis. 2009 när jag åt bröd/fika fick jag ont i magen. Det får jag inte nu. Sen går jag upp i vikt. Allt mellan 1,8-2,1 kg OAVSETT hur mycket eller lite jag har fuskat. Ibland räcker det att bara tänka på Lys Melk och vågen går upp. Rätt surt ...

Frukost vid 6, kaffe vid 8 var inte bra för min mage. Alldeles för lite kollisar. Ajaj, nu blir det att fixa lunch så det stabiliserar sig.
  • helene306
    rasajj skrev 2011-04-04 14:55:33 följande:
    Maste bara beratta att jag vager 100kg idag!!!! Ja, det ar en stor grej for mig, sa 'lite' har jag itne vagt pa sakert tio ar. Jag startade pa 117kg pa nyar. Sa minus 17kg pa tre manader. kanns helt ok.

Jag ska fira genom att kopa nya hyllor till aldsta dotterns rum samt malarfarg!!
    Grattis!!

Maddisen: Jag hoppas inte du lyssnar på din karl och ger upp lchf eftersom du märkt att du minskat i cm och att din ibs är bättre! Han behöver inte gilla lchf men han borde stötta dig i ditt försök att gå ner i vikt och må bättre. Och tvivlar han på allt fett så kan du hälsa honom att vi är uppbyggda av mättat fett så mättat fett är inte farligt. När din våg börjar röra på sig (förmodligen fördelar din kropp bara om sina fettdepåer till bättre ställen nu) kan din karl sitta där med lång näsa och du kan säga "Vad var det jag sa?"  
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-04-04 16:07:27 följande:
    Hej jag vågar knappt köpa blandfärs på citygross mer ,min sambo och jag skulle äta köttfärs så var han nära att tugga på metallbitar, jag gick ner till citygross men den charkkillen vägra att ta ansvaret de kan absolut inte vara i deras köttfärs så jag handla bara på kvantum nu för där ta de sitt ansvar iaf.
    Va? Vilket dåligt bemötande! Jag har hittat benbitar i köttfärs jag köpt på Ica Maxi och påpekat det för personalen. Jag har alltid fått någon form av ersättning. Dåligt av Citygross, tur att jag inet handlar där
  • helene306
    Maddisen80 skrev 2011-04-04 18:32:33 följande:
    Hej nä jag ska äta enligt lchf fast jag får skäll av honom hela tiden men de är ju mitt liv :)
    Han ska inte skälla, han ska peppa. Ska jag giva honom på moppo?

Och så råkade en kycklingtallrik md pommes ta sig ner via min mun till magen. Jag har ingen aaaaaaning om hur det gick till? O så blev jag akut sugen på mjölk! När det händer är det bara att lyssna på kroppen. Rackarns vad gott det är med ett glas vitt när man är sugen
  • helene306
    Denebola skrev 2011-04-04 20:15:25 följande:
    Ett glas vitt på en måndag?! Akta så du inte blir mjölkoholist!
    *tittar snett uppåt vänster och ser alldeles, alldeles oskyldig ut *

Funderar på ett glas vitt till, två är väl det nya ett eller  
  • helene306

Jag blir så full i skratt varje gång THE kladdkaka skrivs

Sicken taskig humor jag har

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**