• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

FruNord skrev 2011-04-15 13:30:25 följande:
    Jag skrev matdagbok på matdagboken.se i ca 2 veckor för att få koll på ungefär hur mycket mat som är lagom att äta men nu efter 4 veckor går det på frihand. Har dock "bara" gått ner 3cm i midjan men min kropp brukar inte vilja släppa på sitt fett så får ge det mer tid.

Vi gör veckoplanering på helgen inför nästa vecka (vad vi ska äta men inte vilken dag vi ska äta vad) och ser till att allt finns hemma så slipper man komma på en massa sen i veckan eller åka och handla när man är hungrig.

Någon som har några goda glass förslag? Har gjort blåbär och vanilj och ska prova citron som det tipsades om här men saknar min favvis polkagrisglass :)
    Köp mint-essens på affären så får du i alla fall MINTSMAK som i polkagris men kanske inte det rätta "crunchet"...

Den godaste glassen jag har gjort var kaffeglass med en stark shot espresso i. Supergott - tyckte även barnen!

K
  • Kaya
    solrosen81 skrev 2011-04-15 14:13:16 följande:
    Ja nu åker den ner i min mage med. Den var riktigt god. Kanske hade i lite för mycket majonäs bara.
    Kaya skrev 2011-04-15 14:00:00 följande:
    Köp mint-essens på affären så får du i alla fall MINTSMAK som i polkagris men kanske inte det rätta "crunchet"...

Den godaste glassen jag har gjort var kaffeglass med en stark shot espresso i. Supergott - tyckte även barnen!

K
    Åh mint, min favorit. Det får jag prova nästa gång. Hade även tänkt att ha i mint i chokladmoussen när jag gjorde den förra helgen men hittade ingen essens. Vilken hylla står den på egentligen??
    Jag hittade essenser på mitt LILLA kvarters-Coop på samma hylla som typ hushållsfärg, mandelmassa, kokosflingor, smått och gott till bakning... Sen har jag även beställt några konstiga essenser från LCHF-Butiken men dem har jag knappt använt... såna där som man tydligen ska ha i kaffet men det gillar inte jag, tänkte ha dem i glass o dyl men när jag gjorde chokladglass och tillsatte lite sån essens med chokladsmak tyckte barnen det smakade starkt o konstigt (nästan lite typ "likör" fast utan alkohol!).

K
  • Kaya

OK idag stod jag mig i alla fall 5-6 timmar på frukosten, fick nästan tvinga mig att fixa lunch för att det "var dags" (vill ju ha ätit när jag hämtar barnen)... men så åt jag också te m lite grädde, 2 kokta ägg och 4 skivor LCHF-valnötsbröd med fet ost och skinka till frukost!!!

Lunchen lika maffig: Rester från gårdagens middag = jättegott ekologiskt kött (högrev) med fet svamp/viltsås (smör, fond, svamp, creme fraiche, kryddor, LITE lök) och blomkålsmos. Te m lite grädde och 6 st (!) mint-ischoklad! (JHag kanske får återgå till ischoklad med "naturell" chokladsmak... den med mint är FÖR god!!! )

Ikväll blir det något med nötfärs och champinjoner. Kanske någon typ av paj? Recept på LCHF-pajbotten? Borde gå att göra liknande som pizzabotten eller?

Och så är det dags för hemmagjord glass igen, efter allt prat om glass i tråden! *slurp* Det är barnens tur att välja smak, hoppas det väljer nåt som går lätt att LCHF-anpassa...

K

• Kaya
    FruNord skrev 2011-04-15 14:44:40 följande:
    Kaya - vilket glass recept använder du??

Såg i recept tråden att det fanns ett med mascarpone måste testas jag brukar bara göra på ägg och grädde.
    Jag har gjort både med mascarpone + grädde och med bara grädde, båda blev jättebra. När det gäller hemmagjord glass brukar jag resonera så här "MAN TAGER DET MAN HAVER"

T ex TY, creme fraiche och philadelphia går det säkert också att göra glass på (blandat med grädde förstås så man får den riktiga gräddglass-smaken)...

K
  • Kaya
    MiaMajsan skrev 2011-04-15 16:48:16 följande:
    Vad är det för choklad ni använder när ni gör gott?

Jag tror jag äter fel. Gick ner 1 kilo första veckan, men har inte gått ner mer den andra veckan. Alla andra verkar rasa i vikt :( 
    Jag rasar inte i vikt. Alla gör inte det! Tyckte det var nån som sa nytt att den första viktminskningen kom först efter 3 månader!

K
  • Kaya

nyss, inte nytt

jag skriver som en kratta, har bråttom och ska hinna förbereda mat och träna och jobba och vara med mina barn och fredagsmysa... pust pust

ändå "måste" jag in här? nånting är det med tråden som gör att m,an inte kan låta bli!

Har just beställt mandelmjöl, kokosmjöl och såna där nudlar (vad de nu hette) från LCHF-butiken.

Såg ett recept på TIGERKAKA med kokosmjöl och det vill jag bjuda på när vi får besök på torpet i vår/sommar!

K

• Kaya
    Bordeaux skrev 2011-04-15 18:20:08 följande:
    Citronkoncentrat i vattnet har blivit min räddning för jag är lat. Vattnet i lägenheten smakar ogott, mass kalk i det för det lämnar sådana spår. Men när man dricker vatten från fontänerna inne istan så är det vattnet så mycket godare någon sa att det är alpvatten. Jag tycker jag borde ha samma vatten i lägenheten som inne i stan.
    Vore jag olat skulle jag köpa citron och skiva och ha i vattnet. Det har förekommit tips om hallon i vattnet med och det smakar gott men hallonet ser skumt ut när det tappar formen och färgen
    Ogott!

Olat!

Kommer du möjligen från Umeå?

Där man säger att man "ostädar" när man stökar till?

K
  • Kaya

Mäh shit!

Vilken fredag kväll!

Hämta barn och gå och handla på Lidl, mozzarella och getost och ägg och en massa grönt.

Löpning 30 minuter.

Sedan in och greja i köket.

Ugnsrostade först grönsaker med massa olivolja (aubergine, fänkål, röd paprika + vitlök) medan jag var ute och kutade.
    Fixade vanlig pizzadeg åt resten av familjen
    Fixade LCHF-pizzabotten åt mig (GOD! på mandelmjöl m.m.)

Fyllning på min pizza:
    Sardeller (min FAVVO)
    Rostade grönsaker
    Oliver
    Soltorkade tomater med hett vatten, mixade till lagom konsistens
    Champinjoner
    Mozzarellaost
    Kryddor (oregano, spiskummin + chili)

Sallad till (isbergs + rucola + vinägrett)

Samtidigt surrade glassmaskinen... och himmel vad gott! Glass med KOLA o VALNÖT!

Vispgrädde
    Vaniljpulver
    Essens "Toffee" (LCHF-butiken)
    Sukrin
    Äggulor
    Hackade valnötter som jag rostade i stekpannan först, lät svalna, blandade ner på slutet

Svinstark shot espresso till det med STANDARDMJÖLK (det är ju fredag!)

Nu jobba lite...

K

• Kaya
    Annanym skrev 2011-04-17 18:17:04 följande:
    Förresten, jag gjorde så grymt god mat i fredags. Och enkel! Gjorde kryddsmör på smör, salt, vitlök, persilja, citronskal och pressad citron, lade ut blomkålsbuketter och halverade champinjoner i en form, portionsbitar av lax på det och så klicka på smöret. Skjuts in i ugnen, 200 grader i 25 minuter och för hel...sefyr så gott det var!

*får hybris*
    Detta måste jag testa! Bland det godaste jag vet i hela världen är lax och blomkål, vitlök och citron!
  • Kaya
    sininen skrev 2011-04-17 15:50:29 följande:
    Vi har hållt på i ett par dagar nu och än har inte illamåendet släppt. Dessutom reagerar min mage ganska hårt med det här. Meeen jag hoppas att det ska över snart. Vi har varit ute och flängt en massa tre dagar i sträck med massa frestelser men vi har klarat oss. Däremot åt vi på Max idag. Dom har en low carb-burgare. Har ni testat den? Den kanske inte följer alla LCHF-regler men det är bättre än att gå hungrig eller att äta en burgare med bröd.
    Jag åt faktiskt på Max idag på väg mot fjällsemestern och bad för första gången att få en hamburgare helt utan bröd, jag fick testa deras nya De Luxe med salladsblad och bacon istället för bröd och det gick bra och var väldigt gott! Det var i alla fall tillräckligt strikt för MIN kosthållning, bara en skiva tomat och dressingen smakade typ bea, inte sådär sött som en del hamburgerdressingar. Men jag fick knapra lite LCHF-fröknäcke i bilen sen för att bli helt mätt...

Nu ska vi se hur det går hela veckan i fjällen, om jag lyckas klara den nivå av LCHF som jag håller hemma. Jag har med mig fröknäcke, pones, lite andra LCHF-bakverk (frysta), fiberhusk så jag kan få våfflor o plättar, BOUNTY (GODASTE hittills, en annan sorts choklad utanpå!), ischoklad, Bregott, kokosfett, nötter o frön m.m. Det går nog bra så länge jag fixar maten själv, men svårare om vi ska äta med släkten i grannstugan eller ute på restaurang. Imorgon tyckte svägerskan vi skulle äta tillsammans men då är det i så fall tacos och det är ju bara att skippa bröd, majschips, majs och sånt så funkar det ju. Sen kanske man får stå ut med att det blir lite mer "snedsteg" (och nu menar jag med MATEN  ) när man är på semester...

... men det är det värt att få resa bort med familjen! Sen har jag en massa jobb med mig så det blir inte bara solsken och skidåkning och ledigt... men jag hoppas få vara ute och tanka solljus så mycket så jag blir pigg igen - har känt mig trött och seg LÄNGE nu.

Missnöjd över gårdagens tid på milen, 6 minuter över personbästa. Samtidigt glad att jag äntligen tog mig ut på vårens första mil, annars har jag tuggat runt på korta turer på 4-8 km med långa mellanrum hela vintern. Det var så vackert också i skogen med alla vitsippor.

Innan sommaren ska jag ner under 55 min på milen.

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**