• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

LokesMammi skrev 2012-09-26 11:49:12 följande:
    Det enda jag känner att jag saknar som man "inte får äta" är frukt. Gröna, blänkande granny smiths äpplen!!!!!!! Fy va gott! Ska köpa det nån dag. Nu när jag är på min målvikt så tänker jag äta sånt igen. Inte lika mkt som innan o inte varje dag! Men ibland! =) Tog en av sonens päron nyss o det var inte lika gott som jag minns! =)
    Är även svag för clementiner! Kan äta hur många som helst. Brukar fylla fruktskålen varje vinter med clementiner o apelsiner. Sen tar jag 4-5st clementiner o skalar o klyftar upp o lägger framför datan o sitter o mumsar! =)
    Jag kan också sakna frukt ibland.
    Men det är ju just en sån sak som man kan införa när man är på målvikten igen. Vill man ta in mer kolhydrater så är det främst frukt och grönt tycker jag, det övriga som bröd, pasta, ris osv ser jag ingen anledning att börja äta igen. Jag saknar det inte och med frukt och grönsaker så fyller man ju på vitaminförråden också!!
  • Gladskit
    MissNora skrev 2012-09-28 09:50:12 följande:
    Har ni testat Gork? Köpte det på bokmässan igår. Har bara sett det online innan. Riktigt gott!

Nej, men däremot Grok om det var dem du menade? Små ostchips?
    Tycker de är jättegoda, åt precis en näve till mellis
  • Gladskit
    huldaskarin skrev 2012-09-30 17:00:37 följande:
    Tack själv 

Jag får snart gå igenom ett nytt eldprov på kakfronten, för den 12 november fyller sonen 1 år och då blir det kalas förstås. Jag får väl baka någonting för mej och så lite annat för de andra som kommer.
    Varför det?
    Varför inte baka något som är ok enligt LCHF och bjuda på?
  • Gladskit
    huldaskarin skrev 2012-10-01 09:25:29 följande:
    Gladskit, jag har helt enkelt inte hittat något LCHF-bakverk som jag tycker smakar tillräckligt gott förutom en kladdkaka.

Men kan du inte servera typ pannacotta, chokladmousse, grädde med bär eller något liknande?
    Du gör ju dig själv en otjänst om du bakar och lagar en massa saker som du inte får äta sen.
  • Gladskit
    Ninis skrev 2012-10-01 13:49:07 följande:

Får man fråga vad du bakade för bröd och kakor och bjöd 4-åringarna på? Mina barn har nämligen inte gillat något av de lchf-bakverk jag har testat.
    Min son är iofs 6 år om det gör nån skillnad. Men vi bakade kokostoppar till hans kalas och då använde vi ett LCHF-recept. Likaså maränger bakade vi på sukrin ist. för vanligt socker. Utöver det serverades glass med vispad grädde, skivad banan, strössel och bär så fick alla ungarna röra ihop sin egen marängswiss typ. Han är ingen kak-och tårt-kille så det kanske underlättar lite. Men visst går det att ha kalas utan att baka på mjöl och socker.

Överhuvudtaget så tycker jag att kommer det gäster hem till oss så är det ju jag som värd som bestämmer vad som ska serveras. Och varför plåga mig så att jag har massa saker hemma som jag själv inte får ta av?
    För det mesta har folk inte ens behövt få veta att det är LCHF-recept jag använt mig av.
  • Gladskit
    spökplumpen skrev 2012-10-01 15:33:01 följande:
    Vi ska också ha kalas snart för sonen, men det kommer inte att bli lchf. Varför? Därför att jag vill bjuda på saker som mina gäster uppskattar och bakverk à la lchf är generellt inte gott. Det är något jag bakar själv en gång och sen aldrig mer. Jag har bara ett recept som jag har gjort flera gånger och tycker är gott. Men jag ska testa stjiernas recept på cheesecake, för det lät gott på riktigt och dt skulle jag kunna tänka mig att bjuda på. Men att gästerna säger att lchf-bakverk är gott beror inte på att det är gott utan på att de är väluppfostrade. Vilka gäster säger att maten värdparet har lagt ner tid och omtanke på smakar skit? Nej, det har med helt vanligt folkvett att säga att det som det bjuds på smakar gott. Om någon ber om recept så gillade de verkligen det eller om man har brutalt ärliga vänner/släkt som inte hymlar, annars ska man inte lita på vad som sägs. Enligt mig.

Snacka om sågning
    Tur att vi alla är olika. De gäster jag bjudit har inte sagt att det är gott för att de är väluppfostrade, det var det dummaste jag hört. De är så pass ärliga att de skulle säga direkt om något inte föll dem i smaken. Varför inte säga som det är, alla gillar ju inte allt men så är det ju oavsett LCHF eller ej.

Sen kan jag hålla med om att alla LCHF-bakverk inte är goda. Men dem är det bara att hålla sig ifrån, man behöver ju inte baka det igen. Man ska inte baka LCHF och "nöja sig" med att det smakar halvdant. Då lurar man bara sig själv och det håller inte i längden. Bröd är ett sånt exempel, vissa vänjer sig aldrig vid att äta fröbröd med sesamfrön i. Det är inte BRÖD för dem. Fine, då kanske man ska strunta i just de recepten eller hoppa över brödet helt istället för att äta något substitut som aldrig kommer falla en i smaken.

Men för mig skulle det vara otänkbart att fortsätta laga mat och baka saker som inte är LCHF i och med att jag ser det här som något jag tänker hålla. Jag kan laga extra rätter till gäster som har allergier av olika slag, inga problem. Och jag kan se till att det finns något tillbehör till maten, som jag själv väljer att inte ta av. Men där går liksom gränsen. Hos oss är det vi som bestämmer, och gästerna har aldrig klagat. Jag har fått lämna ut många recept och Katrin Z's bok är det många som bläddrar i när de är här
  • Gladskit
    spökplumpen skrev 2012-10-01 17:21:09 följande:
    Hihi och sen när man väl har köpt hem de konstiga grejerna så hittar man inte receptet iaf.    Har själv bakepro i skafferiet av den anledningen, men har helt gett upp tanken på att någonsin kunna hitta ett ok brödalternativ, med ägg och ost som huvudingrediens.

Och just bakepro är det enda jag inte köpt för jag har tyckt att det varit hyfsat dyrt. Och sen vet jag inte riktigt vad som är i.... Men mandelmjöl, fiberhusk (eller Finax psyllium som är mycket billigare och utan smak http://se.finax.com/product/finax-psyllium/ ), sukrin, brödkryddor och pofiber har blivit nya bekantskaper i skafferiet sedan jag började med LCHF. Det finns alltid hemma.
  • Gladskit

Och apropå det här med LCHF och gäster...
    De flesta av våra vänner känner ju till att jag käkar lowcarb och har gjort länge. Så när man kommer till oss vet man redan innan att det inte kommer att serveras någon rätt som baseras på tex. pasta som Lasagne.
    Och jag framhåller aldrig att nuuuu ni, nu ska ni få smaka mitt senaste LCHF-recept, från den här LCHF-kokboken. Utan jag lagar något som vi gillar och som känns bra att bjuda på, och OM denna rätt i normalfallet har tex. ris som tillbehör så kokar jag ris men på samma bord kommer det att stå en karott med ångad broccoli. Vad man väljer att ta avgör man själv.
    Grillar vi så grillar vi kanske kött, majskolvar, paprika, champinjoner fyllda med cantadouost och halloumi. Tillbehör kan vara klyftpotatis men dom hoppar jag över och sen sallad såklart. Jag är mer än nöjd med det som kommer från grillen (skippar majsen!!) ihop med salladen.

Och yes, våra gäster skulle absolut kunna säga "hmmm.. spännande smak på den här kakan... kanske inget du behöver baka igen". Så högt i tak har vi och det tycker jag är att föredra. Låtsas folk en massa finns ju risken att jag tror de gillart och sen sitter vi där och äter äcklig kaka nästa gång också

• Gladskit
    Ninis skrev 2012-10-01 19:06:43 följande:

Jag använder BakePro till mitt favoritbröd!
    Vilket bröd är det?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**