Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-07-17 19:56:58 följande:
    Måste fråga,
    tror ni man kan äta LCHF med 1000kr i månaden?
    Tänkte om man köper billig kyckling i storpack när det är extrapris, gör sig en kryddsmör av en byta bregott, och har ägg till och grönsallad och broccoli?
    Majonäs för lite smak...snålt med mejerier och sånt. Inga av Eriks såser, det blir för dyrt...Rydberg har ju en beasås i flaska med 0,5g kolhydrater...kan ju köpa en sån...känns som det går åt mindre om man bara kan kringla över än om man ska ta en sked, blir ju lätt en stoooor sked sås då..

ägg är väl största problemet. Kan äta mkt ägg men måste ha gyllengula ägg från ICA, ska jag steka ägg kan jag inte ha såna billiga burhöns-ägg :(
    Istället för kokosfett kan du göra ghee, vilket är skirat smör med 100% fetthalt, funkar kalasbra i kaffe och te, steka osv...
    Jag köper lokalproducerade ägg på hemköp, och de kostar ca 35 kr för 24 st (1 flak), vilket gör kanske 100 kr i månaden för ensamstående. VI gör slut på 1 i veckan i storfamiljen...
    Sedan veckohandlar du, så du inte går in i affär emellan gångerna, då går det mycket mindre pengar.
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    Van01 skrev 2011-07-17 20:19:20 följande:
    missIce- för mig har det blivit mycket dyrare med lchf, för två pers gjorde vi av med 8 tusen på en månad. Hoppas att det är så bara första månaden eftersom vi fick köpa allt nytt, och en del beställningar från lchf- butiken, annars har vi inte råd så varje månad.
    OJ! Vi lägger 8000 i månaden på 2 vuxna och 4 barn (1 hund & 2 katter) och då går jag på lchf och vi snålar inte...
  • Teskedsmamman
    Ckm skrev 2011-07-17 23:20:27 följande:
    Oh verkar vara många erfarna här jaa!!

Jag har noll koll på lchf, men verkar vara en grym metod.

Finns det någon där ute som vill hjälpa mig?
    Hur ska jag börjar?
    Vad ska jag tänka på?

Måste lägga till att jag är gravid och inte vill gå upp så pass mycket som förra graviditeten :(

Är 169 lång och väger 82.. Vill gå ner sakta men säkert. Vill absolut inte passera 90 kg vid inskrivningen då jag förra grav gick upp från 62 till 88-89? Hemskt.. Mår så dåligt. Någon som har tid och bara hjälpa till lilla mig? :)
    Beroende på hur du mår så kan det bli svårare eller enklare. Jag kunde absolut inte gå på Lchf eller gi när jag var gravid sist och jag åt otroliga mängder kolhydrater varje dag. Fast nu har jag fördelen att ja ggår upp max 7 kg/graviditet...

Jag försökte undvika de största kolhydratfällorna, bröd, pasta, ris, potatis och godis, men jag fick äta det kroppen ville ha helt enkelt.

Däremot så går det utmärkt att gå på lchf när man ammar, jag går sällan ner i vikt när jag ammar och sedan går jag upp när jag slutar, än har jag inte slutat helt så vi får se hur det blir denna gången. Jag ligger 3.1 kg UNDER inskrivningsvikten på FÖRSTA barnet nu. Mitt fjärde barn fyller 1 år om en månad. Som mest har jag vägt 10 kg mer än vad jag gör nu - som ogravid. Som mest gravid har jag vägt 81 kg.
  • Teskedsmamman

Hoppsan *ehem* igår gick det ner en del godis och idag en chicken bits meny på lokala korvmojjen... Bättre kan jag!

Innan blev jag knappt mätt på en meny + 50 cl cola, idag kunde jag knappt gå därifrån, så mätt var jag... Skönt att magen minskar i omfång på insidan också.

• Teskedsmamman
    sthlm01 skrev 2011-07-18 20:52:12 följande:

Har inte läst igenom hela tråden men tänkt kolla hur ni lchf:are som pluggar på heltid upplever inlärningen i skolan? Jag har provat lchf förut men höll bara på i några veckor då jag sedan var tvungen att avbryta pga jag inte kunde memorera en text, lära in ngt i skolan eller räkna matte. Det var otroligt frustrerande då jag älskar lchf. Har nu återupptagit lchf igen och skulle helst vilja köra detta tills jag nått mitt viktmål till att börja med. Men, skolan börjar ju i höst igen..Tror ni som har erfarenhet av studier samtidigt att jag bara skulle ha hållt ut i några veckor till så hade hjärnan "vant sig" (körde i 3 veckor). Andra tips? Vill så gärna använda lchf men skolan måste komma först. Hjälp!

Jag är ganska så säker på att det var omställningsproblem. Det märker du ju ganska snart när skolan börjar igen, då kanske du kan öka lite kolhydrater men ändå köra lågt.
  • Teskedsmamman
    helene306 skrev 2011-07-18 21:42:23 följande:
    Jag hade svårt att få saker att fastna innan. Kunde läsa en sida och inte veta vad jag läst. Väldigt frustrerande inför tentor! Mindmaps funkar bättre för mig, och att rabbla/prata högt med mig själv. upprepa, upprepa. Du kan ju tänka dig hur det låter vid tentaplugg
    Helt ärligt känner jag mig rätt koko nu. Jag startade om 18 juni och har nu blivit mer och mer strikt och jag kan ibland bli mörkrädd för mig själv att jag inte har koll. Igår innan jag somnade övade jag huvudräkning. 59+74 fick jag inte ut, et tog en halv evighet. Iofs har jag alltid haft skitsvårt för matte och huvudräkning är INTE min grej. Det finns miniräknare av en anledning (inte gör det saken bättre att min handledare uner praktiken har matte som huvudämne). Jag ska börja med Omega 3 och till hösten börjar jag med D-vitamin igen. Jag åt det i höstas/vintras och märkte faktiskt en uppåttjing på minnet. Nu känns det bara helt dött i kontoret. Det jag läser går in genom ögonen och ut genom öronen. Teflonpanna sammanfattar mig bra Det här var inet vad du ville läsa men jag är ärlig. Jag känner mig trögare än normalt och som några skriver ovan hoppas jag det är omställningsbesvär och att Omega + D-vitamin kickar igång lite extra i höst.
    Jag tycker jag har börjat sluddra och tala osammanhängande
  • Teskedsmamman
    helene306 skrev 2011-07-19 08:02:44 följande:
    Låt bli vinet
    SHHHYYYY!!!! Inte avslöja
    JabbaTheHut skrev 2011-07-19 11:30:27 följande:
    Hej! måste bara fråga en sak, Jag har förstått att de är ok innehållsmässigt för barnet om man äter lchf under amningen, men blir de nån skillnad på mängden mjölk man får?

Jag har lite haltaskigt med mjölk och vet inte om jag ska våga lägga om kosten?

{#emotions_dlg.flower}
    Jag märkte det bara på att Hannes blev mätt snabbare och inte åt lika mycket men lika ofta. Mjölken blir tydligen fetare och mer mättande. Du behöver säkert inte oroa dig för dietbyte.

Jag klarar inte av sesamfröna, jag tycker frökexen är vedervärdiga så jag får försöka byta dem mot någon mandel-/kokosmjölblandning.
  • Teskedsmamman
    Silverhaj76 skrev 2011-07-19 16:53:39 följande:
    Behöver lite hjälp! Har hållit på med LCHF i två veckor men gått ner bara ynka 2,5 kg. Förra året när jag körde, tappade jag ca 15 kg på 2 månader. Kör nu på samma sätt- men ingen bra resultat enligt mig. Dock tränar jag 3 ggr styrke och 2ggr 1-timmes promenad eller simining(i veckan). Funderar nu på att övergå på en pulverdiet, eftersom vi ska på semester om 3 veckor och jag skulle gärna vilja bli av med 5 kg till. Gör jag rätt om jag lämnar LCHF eller bör jag ha tålamod? Jag har ju ca 30 kilos övervikt så det borde inte vara problemet?
    Du bör ha tålamod, tycker jag.

"Ynka" 2,5 kg är jättemycket! 2 veckor är ingenting och många har oftast inte kommit igång med sin viktminskning efter 2 veckor.

Du kan inte jämföra med förra gången eftersom du är 1 år äldre och en massa andra saker säkert har ändrat sig sedan sist.

När jag var 23 gick jag ner 30 kg på 3 mån och det finns det inte en chans att jag ska kunna upprepa.

Du har för bråttom, kan jag tycka, visst är man otålig men man tjänar på att ta det i kroppens takt och inte i den takt "jag" vill.
  • Teskedsmamman
    linelullan skrev 2011-07-19 20:45:51 följande:
    Vart köper man lallerstedts beasås? Finns den på vanliga mataffärer?
    Jepp, står vanligtvis bland alla andra beasåser...
  • Teskedsmamman
    JabbaTheHut skrev 2011-07-20 18:27:04 följande:
    Samma du, hur strikt åt du och gick du ner i vikt?

Har fått order från min bvc-sköterska att inte äta kål, nått annat bra som bukfylla?
    :)
    Jag äter väldigt strikt för det mesta, och jag går fortfarande ner i vikt (ammar än, men bara 2-3 ggr/dygn) Och kål äter jag i massor men är barnen under 6 mån är det enkalre för dem att bli knasiga i magen om man äter lök, kål, choklad osv...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**