Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

mamman i skogen skrev 2011-05-31 10:56:25 följande:
    Jag blev så lycklig hittade en gammal kvarn ute i stugan alltid bra att ha en gammal köttkvarn med så nu kan jag mala och göra korv och färs..
    Jag hittade en hederlig gammal köttkvarn när vi flyttade in i huset, tanten som vi köpte det av lät oss flytta in en månad tidigare i utbyte mot att hon slapp rensa och städa. Hon var 78 år gammal och cancersjuk....

Den kom till pass när vi slaktade vår gris och jag stod och malde 10 kg köttfärs för hand *svettigt* men GUD så gott kött!!!
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    Linda1976 skrev 2011-05-31 13:15:36 följande:
    Aldrig gjort zucchiniplättar...

Är det nåt som man bör testa kanske? Anyone? 
    Jag gjorde det förra veckan, duger som bukfylla Jag tyckte inte det var supergott men dög alldeles utmärkt till middagen... fast jag kommer inte ihåg vad jag hade till
  • Teskedsmamman
    Primrose skrev 2011-06-01 19:58:11 följande:
    Jag har precis börjat med LCHF (3:e dagen). Jag känner ingen skillnad egentligen, vilket är litet konstigt eftersom jag brukar äta mycket kolhydrater. Ingen huvudvärk eller så. Jag känner inte heller att jag har gått ner något. Jag är rädd att jag kanske gör fel. Jag kanske äter för många kalorier, helt enkelt? Men som jag har förstått det ska man inte räkna kalorier utan äta tills man blir mätt och när man är hungrig. Jag har också tillagat maten med mer fett (smör och olivolja) än jag skulle ha gjort förut och jag har fått i mig både grädde och andra feta saker som ost och creme fraiche, och mycket protein. De grönsaker jag har ätit är broccoli, tomater, aubergine och spenat (normalt äter jag betydligt mer grönsaker än jag har gjort nu, eftersom jag tänker att jag ska få i mig för mycket kolhydrater). Annars ägg, ägg, ägg och kötträtter. Gör jag något fel, eller är det bara att vänta på att något händer. Såg att ni skriver om "ketos-stickor". Är det ett bra sätt att hålla koll på om man verkligen är tillräckligt restriktiv med kolhydraterna?
    Enklaste sättet att kolla din mat är helt enkelt att föra in vad du äter på matdagboken.se, då ser du direkt om du käkat för mycket kolhydrater. Kalorierna skiter du i, jag t ex gick ner stadigt i vikt fast jag låg på 3000 eller mer.

Jag kände inget förrän efter en vecka drygt, då mådde jag dåligt...
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-06-02 11:57:49 följande:
    Som sagt, prova äggmjölk och se om det kan funka. då mättar ju kaffet också. annars vet jag flera här som haft jättemycket mjölk, men som dragit ner på det och det har gått jättebra rent smakmässigt. sen kanske magen inte gillar det, men då ska man ju i ärlighetens namn inte dricka kaffet bara för att man kan rädda magen med mjölk :-P

lite samma som att många som börjar med lchf absolut inte kan äta 70% choklad. ett par månader senare knaprar dom 90% för allt annat smakar socker  
    Jag är en av de som gått från 50/50 på mjölk/kaffe till ägglatte eller en skvimp grädde om jag har nåt alls i...

Jag gör mitt kaffe/telatte på hett kaffe/te, kokosfett och 1 ägg... gula och vita. Jag dricker kanske 1 kaffe på morgonen och 1 te på kvällen... däremellan äter jag inte rått ägg... Känns som att det blir att slänga väldigt mycket vita i så fall.

Jag är lite orolig för vad svärmor och svägerskan ska säga när vi hälsar på dem om 2 veckor, jag kommer fortsätta så gott det går med lchf under tiden och får väl helt enkelt säga att jag går på GI eftersom det tydligen är mer accepterat än lchf(?)
  • Teskedsmamman
    Primrose skrev 2011-06-03 21:41:31 följande:
    Nu har jag inhandlat ekologiskt kokosfett, som ni skriver mycket om. Men till vad, när och hur ska jag använda det bäst? Det verkar förekomma i allt från äggmjölk till "laxeringskurer" här i tråden, om man säger så.

Jag har det i mina "drinkar" mest, särskilt kokosoljan, däremot kokosfett kan jag steka i eller baka med t ex...

Idag köpte vi en träningsmaskin, men det kommer ta ett tag innan jag kan börja använda den fullt ut, 8 v valp orkar inte gå ordentliga promenader med matte än

• Teskedsmamman
    Primrose skrev 2011-06-03 22:20:46 följande:
    Men vilken är fördelen jämfört med annat fett? Är det nyttigare för kroppen?
    Nu är jag inte rätt person för jag besitter inte kunskapen fullt ut Men det är ju 100% fett mot t ex 80% i smör... Sedan slipper man bismak i kaffe osv..
  • Teskedsmamman
    Primrose skrev 2011-06-04 14:01:28 följande:
    Tack, det ska jag spara! För mig är dock pannkakor oftast förknippade med söta saker (som jag älskar) - så jag håller mig nog undan från dem ett tag. Men med ost, spenat och annat är det säkert riktigt gott också.
    Fast jag brukar vispa grädde, köra lite frysta hallon i micron och sedan mixa och ha på... syrligt och gott!
  • Teskedsmamman

Jag hade nog mina bountys i kylen över en vecka, de blev lite torra men är man godissugen så skiter man i det

Själv har jag ätit både kebab i bröd, godis och äppleknyten med glass i helgen, men det skiter jag i! Nu har jag passerat tiden mellan äl och mens så nu står jag förhoppningsvis inte still i vikt längre...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**