Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tezzan1981 skrev 2011-07-06 21:46:48 följande:
    tack för svar, ni andra får gärna skriva också hur ni upplever det.

det verkar ju helt klart som det är kokosfettet som ställt till det för mig. synd, för det är så gott och fungerar i övrigt bra. tycker äggmjölk med smör blir lite halväckligt.
    kanske om jag gör min mjölk på mer grädde och lite mindre kokosfett. men det är så bra att kunna minimera kolhydraterna bara. började med denna mjölken just pga att jag drack för mkt grädde.
    känns dock inte så kul att "testa sig fram" eftersom det kan innebära en dag till på toan om jag har otur
    Jag tar ca 15-20 gr i morgonkaffet/teet, men då drar jag ju i mig ägg samtidigt eller innan...

Om du inte gillar smör i äggmjölken så testa ghee, som är skirat smör men som saknar smörsmaken.

lillansmirakel.wordpress.com/2010/12/12/ghee-gott-aven-for-laktosintoleranta/
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-07-06 22:58:45 följande:
    Vad köper ni för kokosfett?
    Jag hittar bara det gråa paketet cocos?? Finns det annat som är bättre och var hittar jag det som smakar kokos?
    Det som smakar kokos har en nätkompis betecknat som motorolja iaf den burken som är orange.

Jag köper cocosa på lifebutikerna.
  • Teskedsmamman
    Beckaa skrev 2011-07-07 16:49:50 följande:
    Är rädd att öka på fettet mer, min ämnesomsättning är helt paj pga hypotyreos. Jag var viktstabil på cirka 100 kcal per dag när jag åt blandkost. Jag är rädd att gå upp i vikt om jag lägger på mer fett eftersom det visat sig stört omöjligt att gå ner..  jag har läst att man ska köra kalorireducerad lchf om man inte lyckas gå ner med vanlig.. tänker jag fel?
    Fast... om du missar proportionerna så kan för lite fett också orsaka viktuppgång....
  • Teskedsmamman
    helene306 skrev 2011-07-07 17:18:39 följande:
    Åh, inlagd gurka! Mums! Hur gör du lchf-lag? Funkar det med samma till typ pressgurka?

Ni som gör egen majjo: hur gör ni? Jag har testat egen majjo två gånger men fått klök-äckel-känslor båda gångerna.
    Jag gjorde vanlig 1-2-3-lag fast jag tog 2 dl av hemköps sötningsmedel istället för socker... smakade ljuvligt! Jag har för mig jag läste lchf-resept på pressgurka igår, bara googla på!
  • Teskedsmamman
    Louella skrev 2011-07-07 22:15:25 följande:
    Tack för ditt svar! Vill definitivt gå ner till 58 kg igen, så om jag inte går ner med lchf får jag väl tyvärr gå tillbaka till att räkna kalorier. Känns trist eftersom jag mår så mycket bättre nu, men föredrar att vara riktigt smal. Ytligt, jag vet...

Har kollat in matdagboken men fattade inte riktigt hur man skrev in. Dock har jag räknat alla kolhydrater och hållt mig till max 15 utan problem.

Sen undrar jag också hur strikt man måste vara, vitlök innehåller ju en hel del kolhydrater men man använder ju så lite så är det ok ändå? Likaså lök, dill, persilja, vinäger och andra smakförhöjare. Och är det ok att äta sås på restaurang, är ju ofta lite mjöl i men kanske så lite att det är ok ändp? Annars känns det lite väl svårt att följa dieten.
    Använd matdagboken så ser du att en klyfta vitlök knappast gör till eller från t ex... Du märker själv när kroppen säger ifrån och det blir för mycket av det goda.... t exså käkade jag en bit kladdkaka för ett tag sedan och hamnade ändå under de där 20 gr/dag genom att jag nollade de andra måltiderna...
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-07-08 08:36:22 följande:
    Jag känner som om jag gått upp i vikt.
    Har kört på i två veckor nu och det är snart dags för månadstrubbel. Kan det vara det? Att jag binder vatten? Brukar ju bli så en gång i månaden men det är nästan som om jag märker av det mer nu när jag äter så här?
    Erfarenheter av det?
    Har ju knappt haft mens på 2,5 år så jag kanske har fel för mig.

Jag har ca 7,5 kilo kvar tillmålvikten på 66 kilo.
    Jag fick min första mens i maj och hade då inte haft mens sedan i nov09. Jag binder vatten innan mens och nästan direkt efter ägglossningen så stannar viktminskningen av och jag kan tom gå upp 1-2 kg som forsar av mig på mensens 3-5 dag...
  • Teskedsmamman
    Van01 skrev 2011-07-08 11:14:40 följande:
    Yena89- när du säger att det tog 7 mån för att orka träna undrar jag om du brukade träna innan lchf också. Jag har tränat de första veckorna men den här veckan har jag inte mått bra och varit så trött att det har inte blivit någon träning.
    Jag har haft perioder som du och den värsta kom nog efter en månad ungefär, jag har kunnat träna på som vanligt hela tiden, men de dagarn jag mått som sämst så har jag tagit det lugnt. Nu har jag bara hållit mig till raksa promenader och lätt jogging men ändå...
  • Teskedsmamman

*haha* Jag kör en påse fläsksvålar till mig har totalt snöat in på de danska för de är såååå goda!! Perfekt som snacks och funkar som mellanmål om man är lite småhungrig men inte orkar göra mat *host*

Jag avskyr att laga mat....

Fast jag får hem en bok med lchf-recept snart, jag gick med i en bokklubb i veckan och då tog jag en bok om digitalfotografering och en om lchf som välkomstpaket... som som tänkte skicka skiten i soptunnan, jag HINNER bara inte läsa böcker, jag måste lyssna på böcker för att hinna med den biten.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**