Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda5 skrev 2011-07-12 18:18:52 följande:
    Har en fråga. Har undvikit kolhydrater nu i ca: 3v och blivit så himmla grinig. Känner själv hur otrevlig jag är mot gubben men kan inte stoppa det.
    Kan det vara att blodsockret inte är riktigt på topp eller är det bara att semestern börjat o man slappnar av?
    Kan helt enkelt vara abstinens också, missbruk som missbruk, även kolhydrater ger abstinens när den tas bort, oftast i form av sug med fy fanken vad hemskt mitt humör var de första 2 månaderna!
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman

En sak är klar i alla fall...

Maskindiskmedel.... är INTE bra att äta... vilket min 1-åring fick erfara och vi har ikväll åkt ambulans, blivit snudd på inlagda för att sedan bli hemskickade pigga och krya....

Så nu kan jag det....

• Teskedsmamman

Jag blir tokig!! Hur sjutton ska jag hålla mig till 90 gr proteiner om dagen utan att svälta ihjäl? Jag är hungrig jämt känns det som när jag kommer ner på 90 gr...

Jag kan ha "rester" kvar sedan semestern att jag vill äta mycket så jag får väl stå ut några dagar till så får vi se... Jag hamnar alltid på 120-130 gr/dag...

Men annars ligger jag bra i procenten....

• Teskedsmamman

Jag tillhör de som går upp i vikt om jag inte räknar, det blir alldeles för mycket om jag ska äta när jag är hungrig och äta tills jag är mätt.... är det nåt jag kan så är det att äta...

Jag låg totalt fel i maten, trots att jag följde alla råd här inne och det upptäckte jag när jag började väga och föra matdagbok...

Idag har jag komponerat en perfekt matdag! 130 gr fett, 91 gr protein och 11 gr kolhydrater! och jag har ändå lite kvar som jag ska äta....

• Teskedsmamman

Tack vare att jag höll mig på "mina" siffror igår så är jag åter igen nere under 69 kg *woho* 68.9 för att vara exakt, men jag tror jag tar mig över 69 imorgon igen för jag kommer ha liiite mycket proteiner/fett idag... Maken gjorde middag och det var SÅ gott!! Stekt vitkål och spareribs

Ikväll blir det ett glas vin också, maken kommer inte hem förrän tidigast söndag kväll så jag är ensam igen i helgen...

• Teskedsmamman

Hårt hållna siffror = vågen fortsätter nedåt!

Idag stannade vågen på 68,7 kg när jag gick upp, jag började virka och glömde att äta frukost = var inte hungrig, och när lillkillen ville sova middag så sov jag också ett par timmar = vågen stod på 68,2 när jag vaknade, men det tror jag är ren vätskeförlust så jag räknar första vikten som dagsvikten :)

Så veckans invägning visar på -0,6 kg, ganska lagom eller? Man säger väl 0,5-1 kg i veckan?

Välkommen hem Moiraine! Jag känner igen det där med återfall under semestern

• Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-07-16 19:42:22 följande:
    Teskedsmamman - räknar man med att hålla vikten efter man kört så där "hårt"?
    Hårt och hårt, jag äter för den vikten jag vill komma till och om jag kommer dit ska jag se till att stanna där! Bara 3.7 kg kvar.

Jag är fullständigt insatt i att jag kan aldrig äta annat än lchf igen om jag inte vill dras med en jobbig övervikt. Jag är så kolhydratkänslig att jag får hålla mig under 60-70 gr/dag skulle jag tro, får se hur kroppen reagerar när jag går över till "hålla-vikten-kolhydrater" istället för viktminskningsdosen.
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-07-16 23:33:08 följande:
    Teskedsmamman - låter ju jättebra! Va kul att det går så bra för dig!
    Jag är snart inne på min tredje vecka men jag tror jag måste börja väga min mat för on jag ska hålla 80-80-20 så är det nog väldigt mycket mindre än vad jag äter nu. :S

Hur känner man av kolhydratskänsligeheten? Alltså, hur mår man då?
    Jag läste nånstans att man skulle hålla proteinintaget på 0,5-1 g per önskat kilo i sin målvikt. Så om vi tar mig som exempel, som vill ner till 66 kilo, skulle jag äta ca 66g protein eller mindre per dag.
    Jag skulle behöva tips på vad jag ska äta som är proteinsnålt, kokhydratsnålt och någorlunda fettsnålt och som ändå gör mig mätt?

Nu äter jag ju mest äggrätter, bacon, turkisk yoghurt, nötter, ost, kött, Eriks bea och grönsaker. Funderar på om jag äter för mycket grönt?

Tycker det är lite svårt detta och tar gärna tips!
    Jag vill ner till 65 kg och ligger på 90 gr protein, 120-130 gr fett och mindre än 20 gr kolhydrater/dag. Det är Jucea som har hjäpt mig med siffrorna. Om jag skulle ligga på 65 gr protein om dagen skulle jag svälta ihjäl!

Jag blir orkeslös, svag och mår fysiskt dåligt (svårbeskrivet) när jag har känning. Idag fick jag gå upp och kräkas vid 7-tiden och har sedan mer eller mindre legat och sovit fram till 13-tiden, lagom lätt när man är ensam hemma med 4 barn på 1, 4, 6 och 7 år...

Yoghurt gör att man snabbt kommer upp i kolhydrater, nötter innehåller rätt mycket kolhydrater, särskilt cashewnötter.

Men väg och för in på matdagboken eller liknande så kommer du snart underfund med det,
  • Teskedsmamman
    Van01 skrev 2011-07-17 10:46:44 följande:
    Jag är lite nyfiken på hur mycket har ni gått ner? Hur lång tid har det gått? och hur mycket vill ni väga? Jag själv i 1,63 lång har kört i 5 veckor gått ner 5 kg och vill väga 62 ( 15 kg kvar)
    Jag började i februari md GI, gick ner 3 kg och stod sedan still till april när jag fick hjälp med HUR jag skulle äta. Sedan dess har jag gått ner 5 kg, men det är mer totalt som jag har gått ner då jag gick upp 1½ kg efter semestern t ex.... och nu är jag uppe på 8 kg viktnedgång och jag har 3 kg kvar.
  • Teskedsmamman
    linelullan skrev 2011-07-17 16:06:30 följande:
    Har ni tips på bra mellanmål? Jag tycker att det är svårast att komma på vad man ska äta till mellanmål. Vad äter ni själva?
    Turkisk/grekisk yoghurt går väl bra?
    Får man äta honung när man äter efter LCHF? 
    OM jag äter mellanmål är det  oftast lite skinka ost, en kaffe/telatte, babybel, en liten bit vattenmelon eller nåt sådant... men jag äter sällan mellanmål...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**