• sininen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Enligt dietister ska man helst inte äta mycket alls på natten för att kroppen kan inte tillgodogöra sig näringen på samma sätt som på dagen. Då lägger man på sig istället. Så jag försöker äta som vanligt på dagen och inte så mkt på natten men det är svårt när det alltid finns massa godis framme haha.

Ost med smör på ska jag packa med nästa gång jag jobbar. Ölkorv, innehåller inte dom tillsatser? 

• sininen
    Albin 080509 skrev 2011-06-20 01:52:14 följande:
    hmm jag har hört precis tvärtom...man ska äta samma som man skulle gjort annars bara andra tidpunkter
    när ja jobbar natt äter ja frukost 16-17 middag 23 å kvällsmat vid ca 05 lägger mig vad 8 tiden
    Jag har inte hört/läst att man ska äta som vanligt på nätterna. Kroppen går ju in i viloläge trots att man är vaken för att kroppen styrs av ljuset. 
  • sininen
    mamman i skogen skrev 2011-06-20 03:36:11 följande:

Jag jobbar natt och äter då i stort sett ingenting. Tar en stor kopp kaffe med äggmjölk eller grädde och kokosfett i detta håller mig mätt flera timmar om jag tar den när jag börjar.

Fram på småtimmarna så börjar jag bli lite hungrig och då tar jag ett frökex och lite the eller vatten mycket pålägg och som sig bör ska frökexen tuggas ordentligt..

sötsaker gör dig hungrigare så jag förstår att du är i en ond sprial...

Jo, det blir verkligen en ond spiral. Jag är inte ens hungrig utan behöver snabb energi för att hålla mig vaken.

Haha i en LCHF-tråd kan jag förstå att man inte litar på dietister men det är alltså ett faktum att förbränningen går ner på natten.  
  • sininen
    Albin 080509 skrev 2011-06-20 05:54:37 följande:
    HahahaGlad det gör denna med;)
    Har du lång tid kvar tills du slutar? Jag slutar åtta och det känns som om tiden verkligen sniglar sig fram.

Jag registrerade mig på den där gratistjänsten där man kan räkna ut hur mkt man äter av vad men innebär det att jag måste väga alla ingredienserna för sig? O.o
  • sininen

Jag måste bara fråga, är det fler som tappar hår? Både jag och sambon gör det och jag tappar ganska mycket tillochmed. Vi har gått på LCHF nu i två månader och äter multivitamintillskott varje dag. 

• sininen
    Cassanna skrev 2011-07-05 09:29:11 följande:

Hej på er alla LCHFáre :)

Tänkte joina er här inne. Har inte varit inne på familjeliv på länge och har nu det senaste ca 4 månaderna börjat äta mer lchf. Tänkte kika in o se om det fanns några trådar i ämnet och det fanns ju massor :)

Äter lchf både för att gå ner i vikt och för hälsovinsterna. Jag har gått ner ca 4 kg och har inga sockerdippar längre som jag hade förr med illamående, yrsel och flimmer för ögonen. Jag har en helt annan ork i kroppen och ett bättre tålamod med mina barn :)

Jag har precis köpt magnesium och omega 3 som jag ska börja peta i mig tänkte jag. Äter ni oxå tillskott?

Är en trogen lifezone-bloggläsare!

Barn...hur tänker ni vad gäller barn och lchf? Vi tänker inte ta bort alla kolhydrater för barnen men vi tänker inte heller bidra till detta masskolhydratproppande tänk vad gäller barn Ja, dom kommer få ketchup o makaroner ibland men inte 5 dagar i veckan. Och ja, dom kommer få lördagsgodis osv. Men vi tänker mer ta bort flingor, sötade yoghurtar, saft o juice för ofta, ljust bröd o dyl. Hittade en "öl"-korv som barnen gillade som heter "white angel". Perfekt till picknick eller mellanmål :)

Dottern kommer att få äta potatis och bröd (hon är 8 månader) men däremot ska det vara rena livsmedel, inga tillsatser och så. Vi kommer inte försöka få henne att äta LCHF sen. I förskolan och skolan får dom ändå massa kolisar så jag gissar att hon skulle bli överviktig då. 
  • sininen
    Louella skrev 2011-07-21 10:06:25 följande:
    Usch, känner mig lite ledsen idag. Hamnade i diskussion med en läkare på en middag igår kväll, och han menade att LCHF är skadligt för hälsan. Framförallt att så mycket rött kött orsakar cancer och att man inte ska äta mättat fett för kärlen och hjärtat. Visste inte riktigt vad jag skulle svara... Dessutom påstod han att en kalori alltid är en kalori, dvs man går upp lika mycket på en kalori fett som en kalori socker. Dumförklarade mig totalt när jag argumenterade emot.

Försökte förklara om insulinpåverkan osv men är inte helt hundra på hur det ligger till, vad tror ni? Är LCHF farligt eller inte? Känner nästan för att sluta äta så här om man kan få cancer av det... Försöker att inte äta så mycket kött i vilket fall, äter mest lax och ägg och ost istället, så det borde ju hjälpa.
    Jag skulle vilja påstå att det är mycket mer cancerframkallande att äta hårt processerad mat fullt av tillsatser och transfetter. LCHF-förespråkar säger i regel att man ska äta fisk flera gånger i veckan. Mycket av recepten där ute är gjorda på kyckling och lax. Inte bara rött kött alltså.
  • sininen
    Dissan skrev 2011-09-11 09:41:02 följande:
    Åhhh jag blir så less, har nu i två veckor stått still idag hade jag gått UPP 0,5 kg:( gör allt rätt men det funkar ändå inte:(
    Är det så att det inte funkar för alla?
    Är inne på vecka 6 nu...
    När man går ner i vikt så har man naturligt platåer. Ge inte upp, låt kroppen vila bara. Halvkilot är säkert bara vattenvikt. 
  • sininen

Vad heter den sockerfria glassen?

Våran närbutik har fått upp ögonen för LCHF så nästa vecka kommer dom ta in brödet och den sockerfria chockladen. Jag är supersugen på choklad men frågan är hur den smakar? 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**