• sininen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Choko skrev 2012-05-09 22:23:18 följande:
    Hej! Jag har en fråga till er kunniga som det är svårt att googla på: Varför kan endel inte gå ner i vikt av LCHF utan att utesluta mejeriprodukter? Har läst att mejeriprodukter kan vara boven för vissa som inte går ner med LCHF, men beror det på att man får i sig får i sig för mycket kh eller beror det på någonting annat?

Jag äter ganska mycket mejeriprodukter men har koll på kolhydraterna. Men jag går inte ner i vikt. Jag har ätit LCHF (är kraftigt överviktig) i 4 veckor. Första veckan gick jag ner 3,8, andra veckan 0,9 tredje 0,2 och imorgon visar det sig vad jag gått ner den fjärde veckan. Jag tror inte det är någonting. Jag äter mycket fett, Brieost, grädde i kaffet, mkt ägg, lite grönsaker och är noga med att inte komma över 20 g kh/dag.

Om jag måste hoppa över mejeriprodukter blir det mycket svårare och tråkigare med LCHF, så jag vill inte göra det i onödan, men absolut om det är nödvändigt. 

Jag har fått utslag på rygg och bröst som kliar (börjar gå över nu) vilket borde betyda att jag är inne i ketonfasen, eftersom det ska vara en bieffekt.

Har ni tips och råd till mig? Supertacksam i så fall!      
    Du är säkert inne på en platå, att kroppen inte släpper ifrån sig mer fett utan behöver en liten paus innan viktnedgången kommer igång igen. Försök att njuta av kilona du redan gått ner, av att ha ett stabilt blodsocker och så kommer vikten börja gå neråt igen inom sin tid.
  • sininen
    PikkuMyy skrev 2012-05-10 19:34:54 följande:
    Vet inte om jag frågat förr, men jag undrar lite över sötningsmedel...Asesulfam K o aspartam, höjer de insulinet?
    Det är nog individuellt. För min del triggar det igång sötsuget nåt så enormt i alla fall. 
  • sininen
    Boost skrev 2012-05-23 08:32:24 följande:
    Ingen glass sofiiem :)
    Men det finns glass av märket Alvestaglass som är ok.
    Men när jag tänker på det så går det ju att göra isglass själv med Fun light!!?

Är det 5 g / 100 på Soleron? Vad väger glassen?
    Vi ska absoluuut göra egen isglass med Fun Light. :) Sen finns det recept ute på gräddglass LCHF-style också. 
    Lite meckigt, det är inte så att man kan bara spontanköpa en glass på kiosken om man vill sköta sig. 
  • sininen

Tack alla snälla ni för tipsen. Nu har jag svårt att välja vad jag ska göra haha. Allt lät gott! Det svåra är att jag inte har nån aning om hur många som kommer och hur mkt man ska göra. 

• sininen

En snabb fråga, finns det ens buljong som inte innehåller en massa konstigheter? Imorgon ska vi storhandla och på dom mindre affärerna finns det bara såna som innehåller för mkt dåligheter. 

Vad använder ni, om ens alls? 

• sininen
    Catox9 skrev 2012-06-17 13:53:56 följande:
    Tack har gluttat där men skulle behöva en bok för att hinna läsa mer noggrannt och inte hänga vid datorn hela tiden :) Några bra tips?
    Kostdoktorn har ju skrivit en bok som heter Matrevolutionen som är inte en kokbok utan en faktabok om just LCHF och där tar han upp vad som händer med kroppen och myten om kolesterol osv. Han sätter grunderna där.
  • sininen
    Sagalin skrev 2012-12-09 21:07:01 följande:
    Hur gör ni för att få bort lukten från rättikan? Tycker de gånger jag gjort rättikagratäng så luktar det så mycket, typ kål inte så gott med andra ord.
    Jag tycker att det luktar bara medan man förkokar den?
  • sininen
    tiiitti skrev 2012-12-10 22:10:06 följande:
    Jag har ätit all skit som finns i över en vecka. Jag har gett upp trots att jag inte vill. Men när de inte händer nått på vågen så tröttna jag till sist. Mår ändå bättre av den kosten men hittar inte tillbaka :/
    Ta små steg. När du äter en massa skit, gör du det med råge? Alltså att plötsligt har du ätit enbart bara godis & kolisar på en dag?

I såfall tycker jag att du tar det lugnt. Även om du inte känner för det så stek lite ägg och drick en kopp kaffe/te med fett i. Sen när godissuget slår till så kan du ändå inte få i dig så mycket som du hade gjort om du bara ätit skräp. Håller hårt i ordentliga mattider och till slut borde du komma in i bra vanor igen.

Heja heja kämpa på! Du fixar det, jag LOVAR! 
  • sininen
    Happymom skrev 2012-12-11 13:09:09 följande:
    Jag måste bara slänga in några ord här.

Jag inte inte längre LCHF då jag är gravid. Är kroppen van vid kosten kan man fortsätta, men eftersom jag fortfarande bildade ketoner så blir det farligt för bebisen.

Iaf, jag tittade på bilder från då jag hade ätit LCHF i några månader. Jag minskade nästan inte alls i vikt (bara precis i början) och inte heller måttbandet visade några direkta resultat. Däremot utseendet! Jag såg mycket smalare ut och folk kommenderade att jag måste gått ner mycket i vikt. Jag såg det inte riktigt då, men nu när jag tittar på bilder i efterhand så ser jag det jätte tydligt. Det måste varit att jag bildade muskler istället för fettet helt enkelt.

Så ge inte upp bara för att ni inte ser snabba resultat. Ta bilder på er själva ich sola er i komplimanger från andra. Skit i våg och måttband!
    Jag hade inte gått över till vanlig kost, bara lagt till kanske lite frukt.

Jag är likadan, igår svor jag över att vågen faktiskt visade på plus. Medan andra anmärker att jag minsann har blivit jätteliten. Men sen bildar jag muskler mkt lättare nu och som småbarnsförälder så har man inte mkt till val än att röra mkt på sig. Kul! 
  • sininen
    rosii skrev 2012-12-11 11:29:25 följande:
    Igår kände jag att en förkylning var på gång så jag tog ett glas c-vitamin brus igår morse, annars inget fusk. Idag visade vågen 300 gram plus! Kan det vara vitamin bruset som är boven? Tänkte mig inte för innan jag tog den, av gammal vana
    Jag tror också att det är vattenvikt. 300g är ett besök på toaletten haha. Inget att oroa sig för! 
  • sininen
    Joje skrev 2012-12-14 09:29:10 följande:
    Nu har jag också tittat på debatten. Tyckte det var samma sak som togs upp vid en tidigare debatt, vet inte om det var på Kalla Fakta... Alla må tycka vad de vill om vad man ska äta och så vidare, men när man påstår att 35 kg övervikt bara består av vatten så vet man inte mycket om människokroppen!! Jag förstår inte hur "graviditetskilon" kan vara lättare att få bort än om man gått upp i vikt utan föregående graviditet. Och professorn borde läsa på lite mer, jag äter då inte mer kött nu än jag gjorde tidigare!

Det är jättebra att de tar upp hemska sjukdomar som cancer, diabetes och fetma, men det finns andra sjukdomar som påverkas av det vi äter. Jag har IBS, irriterad tjocktarm, och blev rekommenderad fettsnål kost med mycket fibrer, alltså fullkorn! Jag mådde skitdåligt, hade ont i magen varje dag, fick koliksmärtor och hade lös avföring 2-20 gånger per dag, blev febrig, mådde illa och väldigt trött. Jag isolerade mig, ville inte äta på restaurang, inte gå på bio eller på stan, ville alltid ha koll på vart toalett finns, hade alltid en massa 5-kronor i väskan om jag behövde åka iväg någonstans. Stoppade i mig piller mot smärta, diarré och illamående i stort sett varje dag! Inte ett roligt liv! Sedan jag började med LCHF har min mage blivit mycket bättre, jag har väldigt sällan ont i magen nu, jag är inte lös i magen längre. Jag får dock mina skov, men de är inte alls lika långvariga eller av samma intensitet. Behöver inte alls stoppa i mig massa piller för att kunna leva ett normalt liv!

Kan tillägga att jag var motståndare mot LCHF från början, men efter att jag läst på lite grann så testade jag och nu är jag så himla glad att jag gjorde det. Mår så mycket bättre!!
    Min sambo har också IBS. Han har inga som helst bekymmer och har tappat läskigt mycket vikt på ingen tid alls. Så galet vad man kan få för råd från vården. 

Våran dotter är också känslig i magen och vi VÄGRAR fullkorn till henne. Hennes tarmludd fixar inte det men då heter det att vi är krångliga föräldrar. Där är det lite en nackdel att vi äter LCHF hemma (fast hon äter också frukt) att hennes tillväxtkurvor påverkas aldrig. Ont i magen får man bara på dagis. :-P
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**