• sininen

**Den stora feta LCHF-tråden**

NSJD skrev 2011-09-21 16:21:30 följande:
    På måndag börjar jag o sambon med LCHF , har gjort ett matschema de första 14 dagarna ! :)
    Ja, det är superbra med schema. I början kan man få omställningsbesvär och då  är det super om man har bestämt i förväg vad man ska äta.
  • sininen
    jelica skrev 2011-10-10 16:05:16 följande:
    Kom av mig med LCHF när min farfar dog för en vecka sedan och all sorgemat som erbjöds vad smörgåstårta och mackor :( Men nu är jag på tåget igen och har trots en del fusk förra veckan minskat i vikt så smilbanden pekar uppåt :)
    Beklagar sorgen. 

Jag fuskar för fulla muggar med LCHF av nästan samma anledning, min morfar dog i fredags och vi ska snart på begravningen. I Finland. Frågan är hur det kommer att gå att försöka äta så bra som möjligt på resan. Jag har typ gett upp redan nu.
  • sininen

HEHE. Vi har varit på begravning i Finland och jag har svullat så det står härliga till. Magen är i kaos och jag har lagt på mig 3kg på 4 dagar.

Dags att skärpa sig kanske. Idag blir det nog omelettpizza till lunch. Den var så himla god senast. 

• sininen
    Dissan skrev 2011-11-06 17:26:07 följande:
    Funderar lite på vilka vitamintillskott vi behöver äta...
    Var inne på life och frågade men jag fick mig en uppläxning att kroppen faktiskt behöver kolhydrater. Och att hon blev så arg på såna som mig som inte förstod sånt!!! Så jag vände på klacken och gick!
    Tänkte ni kanske kan hjälpa mig:)
    Hon hade helt rätt, bara det att det inte behövs i dom mängderna.. Enligt kostdoktorn är det svårast att få i sig C-vitamin med LCHF-kost. Och han rekommenderar också att man ska äta vanliga multivitamintabletter.
  • sininen

Jag är glada tanten. Jag har nått mitt första delmål och är för första gången på jättelänge normalviktig.

För att jag ska verkligen fortsätta vara duktig så har vi beställt en matkasse hem till dörren med LCHF-recept och idag kom första kassen. Skitbra när jag jobbar och inte orkar planera och handla en massa.  

• sininen

Jag har precis prenumererat på den där nya LCHF-tidningen och hoppas att den ska ge mig lite inspiration för just nu har jag hamnat i värsta fällan. När jag väl lagar mat så är det LCHF. Däremot så händer det saker hela tiden och då tröstäter jag. Då packar jag på mig extra och magen hinner inte alls med i svängarna.

Jag är gastric bypass-opererad och mår så himla bra när jag lyckas hålla mig till LCHF. Inga obehag från magen, inget som råkar "fastna" och jag får inga sockershockar. Har ni tips på vad som kan hjälpa en att få bukt på skiten? Hur lyckas ni hålla er? 

• sininen
    Glass skrev 2012-04-21 15:42:23 följande:
    kan du länka till den tidningen?
    Javisst! Första numret kom ut i tisdags men dom har ett erbjudande här: http://www.prenumerera.se/Pren____2388.aspx?ic=751XAAW 

Man får det första numret också, det står fel så min tidning kommer nästa vecka.
    Kaisan skrev 2012-04-21 16:31:17 följande:
    Jag var en enorm sucker för socker tidigare. Jag åt alltid godis tills jag började må riktigt illa, sen tänkte jag för mig själv att jag aldrig mer ska äta godis. Några kvällar senare låg jag och mådde dåligt igen efter att ha ätit en hel påse ändå. 

Jag bestämde mig bara för att det fick vara nog, man blir ju äcklad av sig själv då man totalt saknar kontroll. Om jag blir sugen nu har jag en slags checklista jag följer.

- kolla på klockan och bestäm dig att vänta 30 min, är du fortfarande otroligt sugen då så tänk över det igen
    -drick vatten och koka en kopp te med kokosfett
    - ta en promenad
    - gå och lägg dig  

Jag är en riktig känslomänniska och började ana ett lite skrämmande mönster med motgånagr och mat. Jag läste någonstans att då man får den där känslan att man bara måste stoppa i sig något (tröstäta) så ska man skriva en lista över exakt vad man är deppad över. Sen ska man se över listan punkt för punkt och avgöra om mat kommer att lösa problemen. Kanske det vore något att testa?
    Jättebra tips! Det ska jag absolut testa också. Jag jobbar som personlig assistent och det är banne mig inte lätt så händer det nåt jobbigt där så är det lätt att köpa nåt gott på 7-eleven och äta det på vägen hem. Men jag är precis som du, jag blir äcklad över mig själv när jag inte kan stå emot en sån "enkel" grej.

Samtidigt vill jag gärna ha livsstilen där man inte är en slav under maten och jag vill absolut inte att min dotter ska växa upp med en mamma som bantar jämt. Jag hade blivit helt förkrossad om hon fick för sig att hennes människovärde baseras på hur mycket hon väger. 

Har ni testat att låna LCHF-böcker från era bibiliotek? Alla är alltid reserverade och ibland är man den 48:e som står på tur haha! Och innan var det slut på steksmör men också creme fraiche har blivit mer av en bristvara i affärerna. Lustigt det där.

• sininen
    Ninis skrev 2012-04-22 14:13:01 följande:
    Jag är väldigt dålig på att räkna och har aldrig gjort det. Utan jag har lärt mig vad som innehåller mycket/lite kolisar och läst på om lchf och testat mig fram.

Jag har ätit lchf sedan januari 2011 och har gått ner från 80 kg till 64 kg. Har 1 kg kvar till målvikt.  
    Det tycker jag är det absolut sundaste. Jag köpte en matvåg och började mäta och skriva upp men i slutändan kändes det som att jag lika gärna kunde räkna points med viktväktarna. Blir lite samma beteende som när man jojobantade. Sen la jag ner det, slutade väga mig och fokuserade på att må bra och då gick jag ner på köpet.

Jag har gjort pannacotta med gelatinblad och var lite för glupsk och det slutade med att det var gelatinklumpar i den. Fiffan, det var jätteäckligt haha! När jag ska äta nåt gott så gör jag LCHF-pannkakor även om det inte är nån finmat att bjuda på. 
  • sininen

Jag gör med fiberhusk! Det är jättegott och så steker jag dom med mycket smör så att det blir en mumsig kant.

Jag gör så här: en halv matsked fiberhusk, ett ägg, en matsked creme fraiche och så lite grädd i, vispar ihop och steker. Vispad grädde till.  

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**