• sininen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Duntoffla skrev 2011-09-11 21:47:07 följande:
    Är det någon av er som upplevt att magen är öm? Jag har i flera dagar haft ont i magen/ varit öm under revbenen och neråt. Plus halsbränna. Jag har inte ätit massa kolisar utan det är med lchf- kosten. Vet ju att viss mat kan ge halsbränna men har bara haft halsbränna vid mina graviditeter och jag är inte gravid. Någon mer som känt av detta?
    Jag har också mycket halsbränna men det får jag av att äta för mycket stekt mat.
  • sininen
    jeng skrev 2011-09-14 10:03:46 följande:
    Det är skitgott! Jag lever typ på det nu hahaha.... Gillar alla 3 sorterna men det ljusa och det med blåbär är bäst! Rostat ska det vara, men mycket smör och pålägg på!!
    MUUUMS! Rostmacka var inte igår jag åt hehe. 
  • sininen
    jeng skrev 2011-09-14 12:37:05 följande:
    Low Carb från CarbZone. Man kan se på deras hemsida var närmsta butik finns som har brödet!
    Men alltså jag förstår inte riktigt, det innehåller ju vetemjöl? Men det ska alltså gå bra ändå eller?

Jag köpte den sockerfria chokladen idag och blåbärsbrödet. Brödet har jag inte testat än men chokladen är suuupergod! Jag köpte mjölkchokladen. Mums!
  • sininen
    jeng skrev 2011-09-14 17:24:52 följande:
    Ja, om du tål gluten och kan tänka dig att äta vetemjöl. Det är ju mängden kolhydrater som först och främst styr vad som händer i kroppen. Men visst, det gäller att läsa innehållsförteckningen!

Chokladen har väl sockeralkoholer i sig va? Räkna med att du tar upp hälften av det, om än saktare än vanligt socker! Inte så LC som det står på etiketten alltså! 
    Ja, det stämmer. Det står att iochmed att det är sockeralkoholer så räknar man att kroppen tar upp 1.8g kolhydrater. 

Det får bli chokladen när det absolut krisar.  
  • sininen
    Sigrid skrev 2011-09-16 13:43:11 följande:
    Jag tänkte köpa någon LCHF-kokbok. Har ni något tips?
    Jag föreslår en tur till biblioteket. Då kan du bläddra i böckerna och se vad du gillar för nåt. Hittar du många bra recept du vill testa så köp boken. Men annars kan man bara kopiera det man vill ha haha. Så tänkte jag göra.

Idag har jag handlat hem kokosfett. Jag har svårt att fetta till saker, det är jättesvårt! Vilka är era främsta fettkällor? Jag har läst att man ska helst hålla sig till 2dl mjölkprodukter per dag? Pga laktosen? Hursom är jag lakotsintollerant så jag behöver ändå annat. 
  • sininen
    jeng skrev 2011-09-16 15:03:21 följande:
    Hur strikt äter du?

Dahlqvist Guide och kokbok är bra om man äter strikt tycker jag. Äter man för hälsan så är Anna Hallén och Ulrika Davidsson bra, men de har vissa produkter i sina kokböcker som jag inte skulle kalla LCHF (quinoa tex) Skaldeman GI Noll (inte kokboken utan den vanliga) tycker jag är bra också. där får man jättebra fakta, plus att han spränger in massa enkla recept. han äter ju väldigt strikt så där kan man välja och vraka utan att tänka så mycket.
    I Anna Halléns bok (med husmanskost) har hon skrivit innan receptet om det innehåller sånt som man brukar räkna bort i LCHF.  
    FruLeskinen skrev 2011-09-16 15:03:26 följande:
    Kokosfett? De låter ju gott. Men.... Vad använder man de till.

E sugen på ischoklad, för de kunde man ju äta. Nån med något bra recept.

Vad äter ni till fredagsmyset eller istället för lördagsgodis?

Vill äta tacos imorgon. Men inge bröd eller nachochips här inte. Vad istället?
    Det finns recept på tacos som man äter helt enkelt utan att ersätta bröd/nachosen. Det smakar gott ändå! Färdiga tacos-kryddor innehåller ofta socker och smakförstärkare men det finns recept på egen krydda.
  • sininen
    FruLeskinen skrev 2011-09-16 15:20:52 följande:
    Sininen och Alrro:
    Tack! Ska testa! Tänk... Fullfeta tillbehör till! WOW!!!! Älskar sånt!
    Myycket godare! Allt smakar annorlunda när man väljer mer naturliga saker. Fett är ju en smakbärare så... mums! 
  • sininen

Åh, jag la in dagens mat i matdagboken. Iochmed att jag har haft grova ätstörningar sedan tonåren så tänkte jag inte börja med att väga och hålla koll på det sättet men det var faktiskt jättebra! Jag trodde att jag hade överstigit andelen kolisar idag men icke! 

• sininen
    Allrona skrev 2011-09-19 20:16:05 följande:
    Hittade ett litet paket smör i affärn igår, det fanns bara ett kvar så jag tog det direkt. Även Arlas grädde med skuvkork var slut, fanns bara små 2 dl paket kvar!
    Men oj, jag visste att det var brist på smör men det kommer in fortfarande till affärerna. Ett tips är att ha koll när affären har leveransdagar. Min sambo jobbar i en mataffär och dom får in smör men inte i dom mängderna dom har beställt. 

Jag köpte det idag från en stormarknad, en sån stor sak fast utan salt då. Helt okej.

Här tryter motivationen. I söndags fuskade jag, mådde jätteilla igår. Idag fuskade jag igen. Dumma jävla tröstätande! Jag har en dotter som jag verkligen inte vill ska ta över mina ovanor men bryter jag inte det själv lär det bli så.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**