Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

helene306 skrev 2011-07-24 10:16:27 följande:
    Teskedsmamman skrev 2011-07-23 23:46:34 följande:
    Har fått hem en bok med mååååånga lchf-recept!!

Fast imorgon är det födelsedagskalas för småkillarna och en icke lchf underbart god tårta....
    Vad är det för bok?? *nyfiken *
    Nu har jag orkat ta fram den

LCHF - husmanskost av Anna Hallén.... Men det fanns en del recept på både tomater och äpple så den är kanske när man går av viktminskningen sedan och bara ska ha lchf till "vardags" så att säga...
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-07-24 17:47:14 följande:
    Det var precis det där jag menade när jag kommenterade länken till Annas blogg igår eller förrgår när det nu var. Hon påstår att hon äter under 20 gram, men hon äter såna där saker själv. Lite besviken på boken eftersom jag behöver äta strikt. Samma känsla som av Ulrika Davidssons LCHF på mitt sätt, eftersom den också är för liberal. Det är ju såklart helt ok att göra en liberalare kokbok, om man inte ger sken av att man landar på 20 gram om man följer den lixom... Men men båda böckerna är ju annars kanonbra och fina!
    Man kan ju filtrera bort det man inte vill ha.... jag blev inspirerad till ny mat, jag har fastnat alldeles för hårt på det jag "orkar" laga till...

Men jag håller med dig...
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-07-25 10:02:02 följande:
    Skitbra, nu har jag ännu ett argument till varför vi borde gifta oss! :))
    Att vi gifte oss var det absolut bästa vi har gjort!!!  Förutom alla juridiska aspekter så är det något speciellt att fira bröllopsdag varje år! Vi går alltid ut och äter/dricker gott och oftast går vi på bio också, vi har sällan (aldrig) barnvakt och oftast är bröllopsdagen enda gången som det är bara jag och maken ute på året...

Nästa år (när vi varit gifta i 10 år) tänkte vi dra igång en jättefest för de som var med på bröllopet och även nya kompisar, jag tror inte alla kompisar i stockholm kommer t ex...
  • Teskedsmamman
    jeng skrev 2011-07-25 15:23:43 följande:
    middag för mig är mat (vissa kallar det man äter mitt på dagen för middag, men det kallar jag lunch) och kvällsmat är typ yoghurt och macka innan man går och lägger sig. jag äter aldrig både och eftersom jag alltid äter väldigt sen middag, men mina barn äter både och!
    Jag med! Jag förstår inte det där att det är middag mitt på dagen och kvällsmat (middag) på eftermiddagen... kvällsmat för mig är en macka framför tv:n typ...
  • Teskedsmamman

Idag har jag testbakat....

Jag malde en nötmix jag hade i skafferiet, tillsammans med mandlar och fick mjöl... Jag vispade upp 3 ägg, ½ dl sukrin och så i med mjölet. Jag gräddade det i ugnen i säkert 15 min så botten blev hård.

Jag blandade i kallt kaffe och lite kaffepulver i grädde och tänkte vispa hårt, men jag fick nog i för mycket kaffe för den tjocknade inte helt... så hällde jag kaffegrädden på nötbotten och kastade in i frysen... Ska bli intressant och se imorgon hur det blev... Jag använde en brödform, by the way, som jag tryckte ner bakplåtspapper i så jag kan lyfta upp "kakan" enkelt...

Jag är sugen på moccatårta men vill inte sockerpunda så jag har gjort en lchfvariant, hoppas jag....

• Teskedsmamman
    Asereht skrev 2011-07-25 22:38:54 följande:
    Precis samma här! Just bröllopsdagen brukar min mor se till att ha fri. Oftast sover vi poå hotell och bara har egentid tillsammans. Vi går alltid ut och äter men sen varierar det lite vad vi gör, det kan bli allt från bio till biljard.

Vi firar också 10 årig bröllopsdag nästa år. Dessutom fyller både jag, maken, dottern och min  mor jämt så det lär bli mycket fira nästa år.
    *haha* Det är bara maken som fyller jämt nästa år... Fast så har vi sjuttielva kompisar som också fyller 40 nästa år så det blir ändå en hiskelig samling firande
  • Teskedsmamman
    jagäraf skrev 2011-07-26 08:18:01 följande:
    Sorry Teskedsmamman, det var visst din man som fyller 40 nästa år. Läser lite FÖR snabbt i bland
    Ingen fara för jag fyller 42 nästa år

Om jag går på första gången jag gifte mig så är det 22 år sedan.... Jag gifte mig som 19-åring första gången...
  • Teskedsmamman
    jagäraf skrev 2011-07-26 15:12:04 följande:
    Jag var 20 så jag var ju inte jättejätteung men när jag nu fortfarande känner mig som typ 25 och har varit gift i 30 år i mars nästa år - då känns det lite underligt!
    Jag undrar vad det är som gör att man inte känner sig äldre än 25, jag är likadan!
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-07-26 19:15:50 följande:
    Det visar sig att om man ligger hemma däckad i förkylning och samtidigt ska jaga en tokig ettåring som just lärt sig gå, DÅ är det väldigt lätt att hålla sig till 80-80-20. 
    Bara som ett tips.

Teskedsmamman - hur var din kaka? Jag funderade lite på att göra en cheesecake med nötbotten och nåt annat än socker... Förslag? 
    Betong.... Grädden blev aldrig riktigt fluffig för jag fick nog i för mycket kaffe (men den var god) och botten blev stenhård, man ska nog inte göra som jag gjorde ;) Det räcker nog med mandelmjöl, riven choklad och smör för en frusen botten....
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**