Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Charlow skrev 2011-07-31 00:13:17 följande:
    Nej nu jäklar! Nu har jag tänkt "Jag börjar med LCHF imorgon" varje dag i en vecka nu men det har inte blivit av. Men i torsdags var vi och storhandlade mat så nu har jag en bra grund att gå på i kylskåpet iallafall.

Jag är sååååå taggad! :) Jag vill bort med 7 kg innan jag blir gravid igen. Sen efter graviditeten kommer jag nog att fortsätta med LCHF när jag ammat klart.

Vad brukar ni äta till frukost?

Jag är helt såld på tonfiskröra med ägg jag brukade göra för några årsedan när jag gick på LCHF,
    måste dela med mig av den :  

Hacka 1 liten rödlök smått.
    1 burk tonfisk
    2,5 matskedar majonäs 
    2 hårdkokta ägg          

Mosa äggen och blanda ihop allt till en härligt god röra mmm!! :)   
    Jag har i lite philadelphia och dill också... och så toppa med stenbitsrom

*fan vad hungrig jag blev*
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    strumpan123 skrev 2011-07-31 08:14:59 följande:
    Vilken tid på dygnet brukar ni väga er?

Om jag väger mig på morgonen så har jag tappat 2½ kg på tre veckor tror jag :) det pendlar ju fram och tillbaka beroende på vad man ätit men det går neråt iaf.
    Känns sååå skönt, har nog hittat en bra metod för mig här =) 
    På morgonen, efter kissning, innan kläder

Jag har testat, en ordentlig kissning kan skilja upp till 0,7 kg...
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-07-31 21:09:36 följande:
    Ja de 1,4g är såklart per 100g. Kanske borde skrivit det men allt räknad ju så tänkte jag. :)
    Jag räknar oxå med ca 1g per ägg. De brukar ju väga nånstans runt 60g eller så.
    Konstigt att en del nollar ägg. Hoppas nån kan förklara för i mina öron låter det alldeles galet.
    rednose skrev 2011-07-31 22:01:02 följande:
    Ni som nollar ägg, varför gör ni det och hur förklarar tex Dahlqvist att hon gör det???
    För att det låter kolhydrathysteriskt i mina öron, att det är så galet med de stackars kolhydrater som ägg innehåller?

För mig kvittar det om ägg innehåller 0,4 kolh, eller 1,4.... för mig är det inte så hysteriskt viktigt att veta varje mikrogram kolhydrater jag får i mig.

Varför Dahlqvist gör det vet jag inte, så det kan jag inte svara på....
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-08-04 19:53:02 följande:
    Tack för förklaringen om ketos!

Jag vet ju att jag äter som jag ska. Håller mig benhårt under 20 kolhydratsgram om dagen och börjar bli mätt snabbare nu.

Funderar lite på hur jag kommer reagera på ett bodypump-pass nu när jag äter så här. Förr fick jag lätt blodsockerfall och vart yr. Kör riktigt tungt och fegar inte men jag tänker ju knappast träna lugnare liksom.

Ska nog testa en protein-shake som Beckaa tipsade om efter passet imorgon. Borde fixa återhämtningen bra skulle jag tro.

Kör igång ett stålpanne-schema magträning nu oxå på 4 veckor till att börja med. Vart rutor sist så det vore ju själva fan om de inte hittade fram nu när jag tappat så mycket vikt! :) Måste ha en morot och det känns som en bra sådan! :) 
    Jag känner att den beryktade "väggen" som jag lätt körde mig själv rätt in i med pannan före, helt har försvunnit på mina rundor...
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-08-04 20:53:17 följande:
    Ah! tack för förklaringen!
    Idag landade jag på 16.67 kolhydratsgram. Fortfarande lite högt på fett och protein men jag läser på så många ställen att man inte ska behöva bry sig så mycket om det. Kokosfettet i ett par koppar kaffe drar ju tex iväg på fettet ganska bra och äter jag tex revben så blir det ju mängder protein och fett...

Men, jag ska nog återgå till äggmjölkslatte på morgonen och försöka stå mig på det om det går. Sen kanske ett par kokta ägg till lunch och nån "riktig" mat till middag på kvällen med sambon.  
    Det där får du nog testa dig fram... jag går upp direkt om jag ligger för högt på proteinerna...
  • Teskedsmamman
    solouniko skrev 2011-08-09 20:11:38 följande:
    Nu har jag sökt igenom både ica maxi och willys och jag hittar inget kokofett. Vaaart finns det, coop? Och hur ser burken(?) ut och vad är det för märke?
    Kolla i lifebutikerna...

Den här köper jag...
  • Teskedsmamman

Jag har kört en icke-lchf-helg och är nu tillbaka på banan sedan igår. Nu får det dröja ett tag tills det fuskas igen... jobbigt med födelsedagar i familjen, jag gör aaaaalldeles för goda tårtor för att avstå *host harkel*

• Teskedsmamman
    AgnesGN skrev 2011-08-11 22:05:10 följande:
    Helt sjuuukt sugen på sötsaker idag. Har inte ätit något "fel" förutom en glass för tre veckor sedan... Borde inte kicka ígång sötsuget nu heller...

Snålvattnet börjar rinna i munnen när jag tänker på godis... choklad.... kakor.... Usch och FY för detta begär... det gör mig tokig. 12 veckor med LCHF nu, unnat mig en glass på denna tiden sedan hållt mig till kosten utan socker. Inte bakat något LCHF-sött heller för att slippa sug överhuvudtaget... Inte ätit godis på 9 ½ månad heller, för slutade med det i november...

VARFÖR är jag så sugen nu? Hade affären varit öppen hade jag rusat dit och köpt massa skit... Tur att jag inte har ngt hemma... Jag hoppas det går över tills imorgon, jag pallar inte detta.... Antar att jag inte är ensam om suget? =P
    Det händer ibland, behöver inte bero på nåt särskilt har jag märkt... men jag anar mer dagen innan mens
  • Teskedsmamman
    Dissan skrev 2011-08-13 21:38:50 följande:
    Idag har jag ätit 80% fett är det för mkt alltså? Eller ska man resonera som så att ju mer fett deståbättre???
    Jag kan äta 80% fett utan problem, däremot måste jag hålla protein och kolhydratsvikten på ca 90 gr protein och >20 gr kolhydrater, mer av nåt och jag går upp...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**