Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

AnjaK skrev 2011-08-29 21:42:16 följande:
    Jag har precis börjat med LCHF och mitt största problem är frukost. Jag hatar att äta frukost, jag har aldrig ätit frukost  - men med tanke på hur min skolagång ser ut den kommande veckorna så måste jag lära mig. 

Frukost var jobbigt innan LCHF och med LCHF verkar det jobbigare, för allt känns så "maffigt". Vad har ni för bra tips? 
    Telatte (starkt te, 2 äggulor, kokosfett, ev lite sötningsmedel) som du mixar är en jätteenkel frukost om man inte orkar....
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman

Jag kan bara hålla med Jucea; Trots att jag är kött oftare (inte mer) nu, så äter jag mindre mängd kött än innan, och sedan maken gick över till GI så köper vi mindre antal kilo kött i månaden.

Som jag argumenterade med en kompis igår; de flesta som äter lchf ser till att få antingen svenska produkter eller så närproducerade som möjligt.

Aftonbladet är inte den blaska jag personligen skulle länka till och känna mig tillfreds med deras källhänvisning och faktagranskning....

• Teskedsmamman
    Dissan skrev 2011-09-05 14:50:38 följande:
    Hallå på er:)
    En fråga, har gjort köttfärslimpa till middag, inser plötsligt att jag använt ströbröd i den:(
    Är det så att man ska undvika ströbröd helt och hållet eller kan man äta köttfärslimpan?
    Det är tre msk på 500 gr köttfärs, hur hade ni gjort?
    Ett par skivor kan inte innehålla så mycket, 3 msk väger?! Max 10 gr, vilket gör att det är kanske 5-6 gr kh på alltihop....
  • Teskedsmamman

Testat shiritakinudlar idag.... fortsätter nog hellre med vitkål faktiskt. det är godare...

Det var inte alls äckligt eller nåt, smaklöst och en smula gummiaktigt, annars var det helt ok

• Teskedsmamman

Min dag hittills har sett ut så här:
    Frukost: 2 ägg med majo, stenbitsrom och ett par droppar citron. Te med kokosfett och 2 äggulor.
    "Lunch": 2 koppar kaffe med grädde
    Middag: stekt fläsk, mozzarellaost och lite mangoraja *faktiskt*

Ikväll blir det väl en stor te med kokosfett och äggulor igen.... Det är ju så jäkla gott!!

Det här håller jag mig mätt på hela dagen.

• Teskedsmamman

Jag gillade också programmet, det belyser det egentliga problemet - att man hugger i berg att nåt är bra, när man egentligen inte faktiskt vet.

Jag tror inte på undersökningar som har företag inblandade, oavsett om det är för eller emot lågkolhydrat. Självklart vill läkemedelsföretagen att diabetiker ska äta en massa mediciner, hur ska de annars få sina intäkter?

Det allra roligaste var att mannen där i Karlstad, han som var med i undersökningen, är mina bonusars andra bonusförälder

Jag gör det som är rätt för mig, jag fortsätter med lchf och jag kommer förespråka det också. Jag har en diabetiker i min närhet som också slutade med sitt insulin för 3-4 år sedan och han går på den mildare GI men det funkar det också.

• Teskedsmamman
    Bordeaux skrev 2011-09-12 22:06:25 följande:
    Jag ville ju se programmet men det går inte pga upphovsrättsliga orsaker så kan man inte se programmet utanför Sverige. Jag kan se melodifestivalen, hipp hipp, och typ alla andra program som finns på svt-play förutom det här.
    Nej vilken otur!
  • Teskedsmamman
    FasterK skrev 2011-09-13 00:17:27 följande:
    Alltså! Vilka butikskedjor för de där fläsksvålarna vi LCHFáre kan äta? De verkar svåra att hitta. Jag vill ha fläsksvål NU!
    Hemköp och Willys köper jag på... 0-1 gr kolhydrater...
  • Teskedsmamman
    Sigrid skrev 2011-09-23 10:16:25 följande:
    Ikväll ska jag testa LCHF-pizza för första gången (gjord på fiberhusk). Någon som testat? Vad tyckte ni i så fall?
    Jag gör min pizzabotten på ponessmet, tom min glutenintoleranta son älskar den!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**