Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Habaladabala skrev 2011-09-23 21:59:50 följande:
    Blandar man det på en tallrik? och kör hur länge i micron?
    Jag blandar i en lagom stor bytta som jag brukar ha pålägg i, mycket smidigare än en tallrik.
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    Bordeaux skrev 2011-10-05 22:52:44 följande:
    Kycklingen blev otroligt god, men jag tvekar om de är värt smutsen i ugnen. Jag rensar hellre avlopp än städar ugnen, tycker den är svår och medlen starka. Yes diskmedel och grönsåpa kollar jag efter men har inte lyckats hitta. Ska iaf köpa på mig ett lager i jul.

Det är en okej sallad om tomaterna inte blir för många, tomat innehåller ganska många kolisar att man bör se upp lite.
    Jag vet hur innehållet ser ut på valnötter. Alltså man kan äta saker som innehåller mer än 5gkolisar/100g men man får inte äta mycket. Vitlök är inte okej enligt 5% regeln med eftersom man äter så lite blir det ändå ok. Jordnötssmör finns det vissa som äter men då bara en tsk i veckan kanske. Jag har en burk som jag tar en sked av då och då, den fyller snart 4mån och hela burken innehöll väl kanske 30g kolisar. Det beror också lite på hur mycket man äter av varorna. Det går åt andra hållet med, grädde är godkänt men inte bra att äta för mycket av för kolisarna kan springa iväg, detsamma med vitkål t.ex. Man kan alltså inte äta obegränsat av livsmedlet för att det innehåller <5% kolisar.

Det bästa är som jag brukar tjata om, att väga och mäta maten och föra in i minmat,se eller matdagboken.se för då får man svart på vitt om man äter rätt enligt konstens alla regler.
    Ugnen gör man enklast ren med vanlig citron faktiskt, gnugga in och låt vara några minuter, sedan kan man ta bort massa smuts...
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-10-11 16:57:08 följande:
    Hej på er! :)

Jag har ju som kanske några känner till stått still nu i lite över 2 månader.
    Funderar på om jag kanske äter för lite fett? Kan det vara det som gör det?
    I början när det gick sådär kalasbra så åt jag nog egentligen en himla massa mer fett än vad jag gör nu.
    Jag hade tex kokosfett i äggröran, och majo på äggen...

lessnade lite på det men kanske borde införa det igen?
    jag har minskat på grädde och ökat kokosfettet i kaffet igen.
    tänkte jag härdats på toleransnivån på kokosfett men tog för mycket igår och fick parkera på toa men ett jävulskt magknip och lös mage, illamående...

tränar ca 4-5 pass i veckan. Hotyoga 4 pass och core och booty resten. promenerar mycket mindre nu än innan...
    vad ska jag göra? 3 veckor kvar till vernissage i USA nu... jäkla klänningen växer ju liksom inte... 
    Jag har samma... jag pendlar runt 69,5-70,5 kg och det gör mig arg!! Skrikandes

Nu har jag börjat öka på fettet och får väl börja väga maten igen... jag tror jag håller mig bra i kolhydratmängd, men har även märkt att för mycket protein håller nere viktminskningen... jag ska ju ner till 65 har jag bestämt mig. Sedan vore det väl konstigt om jag inte skulle råka på en platå efter ca 6 mån på lchf... men men... Nu får jag engagera mig i maten igen, det har varit lite föööör mycket kolhydrater sedan semestern faktiskt....

Nåja, en kopp kaffe till.... med kokosfett och 30 ml grädde (1 kolhydrat)
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2011-10-11 19:14:20 följande:
    Fast det blir ju inte speciellt ekotänkande om jag ska köpa en massa småförpackningar heller...
    ska kolla om de inte kan ta in storpack. Eller i alla fall närproducerat...
    Handlar på Willys. 
    Jag handlar också på Willys och vi gör av med ca 60 ägg i veckan, det är 10 st 6-pack till hutlösa priser, och det funkar inte för oss. Däremot är jag noga med närproducerat och hönorna ska minst ha inredd bur, helst lösdrift, men ibland får man kompromissa...
  • Teskedsmamman
    mamman i skogen skrev 2011-10-12 07:11:45 följande:
    Willys brukar altid ha storpack med ekoägg och är billigast med

Funderar starkt på höns själv i framtiden  
    Det ska vi göra nästa vår! Grannen har ett hönshus och platsen, så vi tänkte ha höns ihop. Han vill ha roliga raser och vi vill ha äggen Så delar vi på arbetet och kostnaden, bara en win-win-situation...
  • Teskedsmamman
    Maruid skrev 2011-10-12 14:00:15 följande:
    Jag tycker själv att det är sjukt svårt att äta max 20 kh per dag, hålla nere kalorierna runt 2000 och samtidigt bara äta max 1,5 gram protein per kilo målvikt. Har testat och räknat i flera dagar och får det aldrig att gå ihop.

Kanske det fungerar för dem som inte har så stor övervikt men med tanke på att jag har en lååååång resa framför mig och många kilon att få bort så fokuserar jag framförallt på kolhyderaterna och håller också en del koll på kalorierna så att dem inte skenar iväg. Proteinerna bryr jag mig inte nämnvärt om i nuläget och så får vi väl se vad som händer.

Försöker vara nöjd när jag ligger på en procentfördelning på 75, 5, 20 och inte tänka så mycket på det andra för helt ärligt så kan den ständiga räkningen göra mig totalt överfokuserad på mat, vilket är tvärtom mot vad jag önskar. Att sändigt räkna, tänka och ha ångest över sitt matintag är inget normalt förhållande till mat, oavsett om man för övrigt äter nyttigt eller inte.
    Jag håller med EmmaU, jag ska ha i mig 1800-2000 kalorier om dagen, när jag äter mina 90 gr proteiner med tillhörande mängd fett, vilket gärna blir lite mer, så hamnar jag lätt på 2600-3000 kalorier om dagen, det bryr jag mig inte om och jag går ner i vikt ändå... när jag inte slarvar *host host*
  • Teskedsmamman
    ruthen skrev 2011-10-12 19:51:46 följande:
    Ja, ni äter bara fett och protein. Det är ju därför jag tycker det är så konstigt att ni inte har gjort påtryckningar så att ica maxi säljer jordnötssmör till ett rimligt pris. Om man tycker att jordnötssmör innehåller för mycket kolhydrater så tycker jag att man har fel. Det är nästan inga kolhydrater i jordnötssmör. Man kan inte bara leva på ägg!
    *hahahahaha* För det första, livmedelsverket är inte sanningen, lika köpt som alla andra "forskningsresultat", för det andra, det här är en LCHF-tråd... so.-.. bye-bye...
  • Teskedsmamman
    ruthen skrev 2011-10-12 20:21:30 följande:
    Därför jag ställde en fråga i inlägg #19001. Jag undrade ifall ni som äter LCHF inte äter jordnötssmör. Antagligen inte eftersom jordnötssmör i Sverige kostar 3 gånger så mycket som i new york. Priset i Sverige hade gått ned ifall det var fler en jag som efterfrågar ett bättre pris på jordnötssmör. Men som sagt, jag hittade igen mixern så nu slipper jag köpa jordnötssmör. Problem solved.
    Jag bakar bröd på jordnötssmör... så om det nu är så dyrt i sverige sååå... flytta till USA eller gör egen? Som du tydligen gör, so I don't get the problem?
  • Teskedsmamman

By the way... jag är inte lika "politiskt korrekt" som andra i tråden *heder* jag skriver vad jag tycker....

Jag begriper inte vad jordnötssmörets pris har i LCHF-tråd att göra... och om man nu inte kan leva på ägg.... så undrar jag varför det innehåller allt som en människa behöver (förutom kalcium) alla påståenden jag har läst ikväll påvisar en stor okunskap.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**