Matilda03 skrev 2012-06-14 12:58:35 följande:
Tyvärr känner jag mig tvungen att sluta äta lchf för att det verkar ha triggat igång mina gamla ätstörningar. Vad jag förstår så kan det göra det när man utesluter olika livsmedel, det är ju liksom det man gör när man får ätstörningar också, så verkar det ha blivit för mig för mina problem har kommit tillbaka efter att inte ha varit uppe på ytan på flera år med vanlig mat. Känns riktigt trist att sluta med lchf, för fysiskt för kroppen tror jag egentligen att det är det bästa att äta. Kanske inte är nån som känner igen sig i detta men det kan ju vara bra för dem som har haft ätstörningar tidigare att veta att det kan bli så.
Det är himla tråkigt att det blivit så för dig.
Jag har också ätstörningar i botten och jag vet hur fanatisk jag lätt blir när det gäller mat, så jag kör ju en klart med avslappnad LCHF-stil.
Ingenting är fusk, först och främst. Jag får alltså äta vad jag vill, med gott samvete, jag belönar mig helst inte med "gott" och jag tröstar mig inte med det. Mitt enda mål är att alltid vara i ketos, men det är ju inte speciellt svårt att hålla sig där.
Jag känner mig inte duktig om jag äter yttepyttelite kolhydrater och jag känner ingen ånger om jag äter mer.
Resultatet blir att jag oftast ligger runt 15-25g kolhydrater per dag, jag går ner i vikt i lagom takt. Jag får inte panik om vågen står stilla i några veckor, för jag tänker ändå fortsätta med det här länge, länge, kanske för alltid.
För min del så har LCHF gjort mig friskare i mitt tänk kring mat och godis. Jag kan verkligen hantera det, jag kan verkligen hantera att äta 2 bitar choklad, utan att triggas eller ångra det.
Synd att du inte kan få det att funka så, för jag tror, liksom du att detta är ett bra sätt för oss att leva.