• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

jossposs, om du är ny med lchf, å är du förmodligen hungrig rätt ofta, man är ofta det i början och ge din kropp mat när den vill ha det, så blir den trygg i att den får energi. Sen kommer det att avta och du behöver inte alls äta lika ofta

• Glass
    Matilda03 skrev 2012-06-14 12:58:35 följande:

Tyvärr känner jag mig tvungen att sluta äta lchf för att det verkar ha triggat igång mina gamla ätstörningar. Vad jag förstår så kan det göra det när man utesluter olika livsmedel, det är ju liksom det man gör när man får ätstörningar också, så verkar det ha blivit för mig för mina problem har kommit tillbaka efter att inte ha varit uppe på ytan på flera år med vanlig mat. Känns riktigt trist att sluta med lchf, för fysiskt för kroppen tror jag egentligen att det är det bästa att äta. Kanske inte är nån som känner igen sig i detta men det kan ju vara bra för dem som har haft ätstörningar tidigare att veta att det kan bli så.

Det är himla tråkigt att det blivit så för dig. 
    Jag har också ätstörningar i botten och jag vet hur fanatisk jag lätt blir när det gäller mat, så jag kör ju en klart med avslappnad LCHF-stil.
    Ingenting är fusk, först och främst. Jag får alltså äta vad jag vill, med gott samvete, jag belönar mig helst inte med "gott" och jag tröstar mig inte med det.   Mitt enda mål är att alltid vara i ketos, men det är ju inte speciellt svårt att hålla sig där. 
    Jag känner mig inte duktig om jag äter yttepyttelite kolhydrater och jag känner ingen ånger om jag äter mer. 

Resultatet blir att jag oftast ligger runt 15-25g kolhydrater per dag, jag går ner i vikt i lagom takt. Jag får inte panik om vågen står stilla i några veckor, för jag tänker ändå fortsätta med det här länge, länge, kanske för alltid. 

För min del så har LCHF gjort mig friskare i mitt tänk kring mat och godis. Jag kan verkligen hantera det, jag kan verkligen hantera att äta 2 bitar choklad, utan att triggas eller ångra det. 

Synd att du inte kan få det att funka så, för jag tror, liksom du att detta är ett bra sätt för oss att leva.

• Glass

Äntligen har jag gått ner 10 kilo, det har tagit tid, men det har varit en trevlig resa, utan några direkta förbud utan bara ett rätt lätt sätt att leva.  Har hållit på sedan 10/3, eller ja då vägde jag mig, då hade jag hållit på i 3 dagar innan, så att vattenkilona inte skulle räknas med

Nu är det bara 10 kilo kvar eller så, jag hoppas på att det sker innan året är slut, men om inte så är det heller ingen fara.

Nu jobbar jag som fasen hela sommaren, så det blir ingen träning, men å andra sidan så går jag konstant i mitt jobb, så jag rör mig iallfall

Jag hinner inte vara här så mycket längre, men jag kikar in och ser hur det går för er iallafall ))

Stijerna, hur går det för dig? 

• Glass
    stjierna skrev 2012-06-26 09:21:25 följande:
    Glass: grattis till dina 10 kilo!! Så skönt! :D

Här går det inte alls. Om jag ändrar eller blir striktare så går jag ner 2-3 kilo första veckan, men upp allt o lite till andra veckan. Oavsett vad jag gör eller förändrar. Jag ligger fortfarande kvar på ca 94 (det pendlar lite nått kg hit eller dit) extremt stadiga kilo. Jag börjar på allvar tro att min kropp tycker att detta är min "normalvikt".

Nu tränar jag också 3-5 ggr/vecka. Antingen 4-5 km intervaller, eller 1 mil power walk. Har gjort det i lite mer än 2 veckor, men ändå sitter kilona som karlssons klister på kroppen. Jag är så jävla less på detta nu så jag är såå nära på att ge upp allt och "njuta" av all skitmat istället. Att plåga mig och inte får några resultat är sjukt frustrerande!
    Fasen vad tråkigt!

Jag tror ju på att äta mer, egentligen... Jag går ju inte ner om jag äter för lite och även om jag inte är hungrig, så får jag ju uppenbarligen inte i mig tillräckligt med energi för att kroppen ska vara nöjd, så jag får äta även när jag inte är hungrig.
    Gå till doktorn igen och be dem komma sköldkörteln och diverse andra saker. Något stämmer inte 
  • Glass

TomMon, jag tror och hoppas att det är din mans nervositet som ligger bakom hans retlighet och så är det kanske hans egna dåliga samvete som spökar. Det är lättare att skylla på dig än att själv se sitt ansvar i matsituationen. 

Spana,
    Jag äter lite vad jag vill. Jag äter alltid så att jag håller mig i ketos, dvs  (för mig) under 70-100 gram kolydrater per dag. Ibland blir det 15g ibland blir det 40gr.  
    Jag ser det inte som fusk, jags er det som att jag har en livsstil som jag kan leva med, som jag är helt nöjd med och som jag vill fortsätta med länge, länge.

Jag går ner i vikt, inte så fort, men det gör inget alls, för detta är så enkelt. Jag har dessutom lite andra anledningar till att det tar lite längre tid att gå ner, så jag skyndar inte.  Har gått ner 10 kilo (förutom vattenkilona) sedan mitten av mars, så det går lagom fort

• Glass
    skånetös78 skrev 2012-06-29 08:32:46 följande:
    Glass: Tycker också att det låter jättevettigt. Men att man måste kunna äta 4 måltider förstår jag inte riktigt, varför måste man göra det

LokesMammi: Åh vad härligt! Magen min vill inte heller försvinna, förmodligen behövs en mindre bukplastik p.ga mitt tidigare kejsarsnitt för att jag ska få bort den. Men jag tränar plankan så mycket som jag orkar, alltid stärker det väl lite!     
    Inte en aning, men jag tror att man inte får bli för nitisk eller äta för lite. Många ätstörda personer är inte hungriga, blir inte hungriga och är rätt stolta över det. 
    Jag kan lätt äta alldeles för lite nu när jag äter så här. Jag kan äta och vara mätt på 600-800kcal per dag utan problem. Det är för lite för kroppen måste ha vissa ämnen och det får jag inte alls i mig på den mängden mat. 

Därför tror jag att man måste tänka sig för lite även när det gäller den här kosten. För en del går det inte att "lyssna på kroppen" för kroppen kanske är för förstörd av åren med bantning och ätstörningar.
    Därför måste man kanske helt enkelt visa kroppen att den kommer att få mat, få näring och energi, tills den blir trygg med det.
    Flera här inne drar ner som sjutton på alltmöjligt för att få fast på viktminskningen, men egentligen kanske de borde äta ordentligt i någon månad, för att kroppen ska våga använda energin och inte bara lagra den? 
  • Glass
    TomMon skrev 2012-06-29 03:49:38 följande:
    Glass: jag tror du har helt rätt i det du skrev!
    Fundera på om du kan låta honom vara så ett tag till, att du helt enkelt inte går i gång på hans elakheter. Säg bara att du blir ledsen, men ge inte tillbaka. Då kanske han kan lugna ner sig lite och få sig en tankeställare. 
    Det är mycket lättare att bråka med någon som bråkar tillbaka, än att bråka med någon som bara visar att hen blir ledsen, men inte ger igen.   Då kanske han börjar att tänka lite, istället för att bara agera
  • Glass
    So Cal skrev 2012-06-29 09:46:32 följande:
    "Vad underbart att faktiskt ha stoppat viktökningen. Jag kommer aldrig att bli ett endaste kilo fetare."

Det där har jag faktiskt tänkt på. Att trots att jag står oerhört stilla nu (började röra mig pytelite neråt för någon dag sedan igen) så går jag fanimej inte upp i vikt trots att jag äter massa gott. Så himla skönt att ha hittat den balansen som jag aldrig haft. Vad jag än har ätit har jag gått upp i vikt, känns det som. Och att ha insett att jag inte gör det är ju underbart.
    Vad härligt att läsa!!
  • Glass
    Boost skrev 2012-06-29 09:58:57 följande:
    Glass: Kanske ditt resonemang stämmer på vissa, men långt ifrån flertalet.
    Man behöver inte vara ätstörd för att äta lite mindre och känna sig mätt ändå över dagen. Kroppen kan klara sig utmärkt på under 1000 kcal och ändå få i sig allt den behöver.
    Att dra ner på portionerna är bra och effektivt för att få igång viktminskningen, många tror att de behöver äta mer än vad de faktiskt behöver.
    Om jag skriver många ätstörda personer, så menar jag naturligtvis precis det jag skrev och inte några andra grupper och inte alla inom den gruppen.  Jag menar alltså att de personerna i den gruppen inte kan lite på sin kropp när det gäller hunger och kroppens behov.

Angående mängden energi som man ska äta, ja där har vi olika åsikt helt enkelt.
    Att dra ner på portionerna ät ett bra och effektivt sätt att faktiskt få stopp på viktminskningen också, för många.
    Ingen är exakt som någon annan och det viktiga är att man känner sin kropp och märker vad den reagerar på och inte att man bara lyssnar på andra och vad som fungerat på dem 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**