• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

hej!

Får jag fråga er några frågor?

Jag funderar på att börja, men undrar lite om vissa saker.

Är ni i ketos hela tiden eller nästan hela tiden?

Om ni är det, upplever ni eller andra att ni får sämre andedräkt eller till och med luktar mer över huvudtaget?

Ja, det var nog det  

• Glass
    Martina 76 skrev 2012-02-28 09:36:12 följande:
    Ja, jag är i ketos hela tiden. Nej, jag upplever ingen lukt. Det upplevde jag bara första gången jag gick in i ketosen.
    åh, för när jag gick på cambridge, så luktade jag rätt illa...
  • Glass

mäter alla socket i blodet, som jag läste att någon gjorde, eller är det bara för att hon har diabetes? 

Räknar ni kalorier eller något sånt, eller äter ni vad ni vill, som inte har kolhydrater? 

Hur upplever ni att det fungerar att tänka och leva ett vanligt liv? 

Finns det några som inte äter strikt, utan bara hoppar över kolhydrater ibland, eller till viss del?  Går ni ner i vikt elelr varför lever ni som ni gör? 

• Glass
    Martina 76 skrev 2012-02-28 19:29:48 följande:
    Det är naturligt för kroppen att vara i ketos och man luktar inte. Däremot är ju inte Cambridge särskilt naturligt så det kanske kan lukt av andra anledningar?
    Nja, det är ketosen som gör att man luktar, främst ur munnen. Men det kanske avtar med tiden?
    EEE skrev 2012-02-28 20:02:03 följande:
    Helt ärligt så upplever jag att jag har en dålig smak i munnen nu sedan jag bytte till lchf. Jag är mer törstig än tidigare. Inte så jäkla kul men t.o.m min man har påpekat min andedräkt och har nämnt sin arbetskamrat flera gånger som kört lchf i flera år och han luktar också illa. Vad kan det bero på om ni andra inte upplever det så? Vad gör jag för fel?
     Jag tror faktiskt inte att du gör något fel, jag tror att man helt enkelt luktar så när man är i ketos, fast det kanske är olika för olika personer
    Aroma skrev 2012-02-28 20:19:01 följande:
    Man får dålig andedräkt när man är i ketos. Jag vet direkt när jag får goda nyheter på vågen för det märker jag i munnen;0) samma med mannen. Det är inget konstigt och det är nog mest i början eller när man har stått stilla ett tag och sen går in i ketos igen.. Gurgla med munsjölj och se det som något positivt :0)
     För mig spelar det ingen roll och inte för min man, men jag jobbar i en affär där man är ganska nära kunderna, då känns det inte helt okej
    Martina 76 skrev 2012-02-28 20:24:34 följande:
    Mao löser man problemet med att ligga i konstant ketos - då luktar man inte i och med att man inte går in i den igen!
     Är det så? På riktigt? 
    Det hade ju varit kanonbra isåfall ju!

Ni som inte är strikta, hur mår ni när ni är påväg in i ketos efter att ha varit ur den?
    När jag körde camebridge så frös jag och mådde riktigt kasst innan jag gick in i ketos.

Är det likadant när man börjar med lchf?  
  • Glass
    Gladskit skrev 2012-02-28 21:30:14 följande:
    > Jag har aldrig mätt sockret i blodet, men så har jag inte diabetes heller. Däremot använde jag keto-sticks i början för att se om jag var i ketos eller inte.
    >Kalorier räknar jag inte överhuvudtaget. Jag ser till att köpa livsmedel som ligger under 5g kolhydrat/100g, det räcker.
    > Det är INGA problem med att leva ett vanligt liv. Jag lever ett alldeles normalt och vanligt liv. Enda skillnaden är att jag väljer bort kolhydraterna till mina måltider. Inget mer än så. Äter vi spaghetti och köttfärssås till middag så hyvlar jag aubergine och kokar som tagliatelle. Mums. Eller så kan man ha smörstekta champinjoner och lite keso till. Kycklinggrytor och pastasåser går att servera med avocado, kokt blomkål eller kokt broccoli tex. Ibland händer det att jag kokar ris eller pasta till familjen men då hoppar jag bara över att ta av det själv. För mig måste det vara enkelt. Jag lagar aldrig annan mat till familjen jämfört med vad jag äter själv, däremot kan tillbehören variera!
    > Jag är inte lika strikt nu som jag var för ett år sedan. Jag gick ner mina kilon de första 10 veckorna, sen dess handlar det bara om att må bra och det gör jag! Mitt blodsocker är jämnt utan dippar och utan sötsug, min mage är lugn och aldrig svullen och jag äter sånt som är gott och som jag hoppas och tror är bra för mig. Idag kan jag äta kolhydrater utan att trilla dit och behöva börja om igen, det hade varit omöjligt för ett år sedan.
    jättetack för ditt svar!

Går du ur och i ketos lätt? Hur mår du då? 
  • Glass

Jag blir verkligen sugen på att prova, men om jag ska lyckas med det här så får jag nog förbereda rätt mycket recept innan, så att det är lätt och enkelt. Jag gillar inte att laga mat och jag hinner inte speciellt ofta, eftersom jag jobbar långa dagar. Måste ha mycket färdigt hemma. 

Finns det något halvfabrikat eller helfabrikat som man får äta och kan äta mycket av? 

• Glass

En fråga till. 

Dricker ni en massa vatten under hela dagen?

Eftesom ni är i ketos så har ni ju inga kolhydrater kvar i kroppen som binder vattnet, och då bör man väl dricka mycket och ofta?

• Glass
    Martina 76 skrev 2012-02-28 22:31:11 följande:
    Jag dricker när jag är törstig. Varken mer eller mindre än förut. Kroppen behöver inga kolhydrater för att fungera.
    Nej den behöver inga kolhydrater, men när man har kolhydrater i kroppen så binder de lite vatten, som sedan kan användas när kolhydraten används. Därför undrar jag hur ni gör när ni inte har den vattenreserven, om ni upplever någon skillnad.

• Glass

Angående ketosticksen så kan ju urinen bli utspädd om man druckit mycket innan, då hamnar man kanske på det ljusare, men så länge man har ketoner i urinen så är man ju i ketos.

Martina 76 skrev 2012-02-28 22:30:13 följande:
    www.alltomlchf.se/halsa/Ketos/:

"Ofta kan omgivningen märka att man har hamnat i ketos genom att man luktar aceton. Man kan även få dålig andedräkt. Dessa besvär försvinner vanligen efter ett par dagar när kroppen har anpassat sig."

Precis så funkar det för mig. När jag håller mig i ketos får jag ingen dålig andedräkt. Första gången jag gick in i ketos stank jag dock! Kände verkligen själv hur surt jag luktade.
     åh, kanonbra! Då ska jag nog börja när jag är ledig några dagar... när det nu kan råka bli...
    Sigrid skrev 2012-02-28 22:29:51 följande:
    Här finns en recepttråd:www.familjeliv.se/Forum-24-64/m57425030.html?...://www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html

Jag har många LCHF-recept på min blogg också:
    vardagfest.blogspot.com   

Tack!
    Mandel skrev 2012-02-29 09:47:23 följande:
    Gör pannbiffar, köttbullar, köttfärslimpa i mängder och frys in. Fast utan ströbröd i färsen då
    Smidigt att ta upp en lagom portion och värma i micron när man har ont om tid.
    Skär dock limpan i skivor innan du fryser in dem!

Samma med köttfärssås/köttfärsröra. Frys in i lagom portioner och fixa bara lite riven ost och grönsaker till.

Äggröra är snabbt och smidigt att göra.
     bra tips, tack!! 

Får man äta typ ett tunt knäckebröd, tex fincrisp, för att ha som underlägg till pannbiffen eller så? 

får man äta yoghurt och bär som frukost? 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**