• Glass

**Den stora feta LCHF-tråden**

Paulas mamma skrev 2012-10-12 17:29:40 följande:
    Men vill ju inte äta för mycket och gå upp i vikt. Vad händer om man äter en vanlig middag nån gång. Om man blir bjuden på middag, och dricker några glas vin, är allt kört då?
    du kommer förmodligen inte att gå upp i vikt även om du äter när du vill nu i början. Kroppen har blivit lite chockad över ditt förändrade sätt att äta och det tar lite tid innan den lär sig att jobba effektivt med den energin du ger den. Det bästa är att du helt enkelt ger kroppen energi när den ber om det, så att den blir trygg i att det kommer energi och att det inte är svält pågång. 

"Allt" är väl aldrig kört, men om du äter vanlig mat så riskerar du att falla ur ketos och därmed blir fettbörbränningen lite sämre. du kan få övergångsbesvär igen när du ska tillbaka till ketos och det "sliter' lite på kroppen innan den når ketos igen.  Vin är det ingen fara med, men undvik de söta.  Om du märker att det hämmar din viktnergång så är det ju bara att dra ner på det också. 
    När du är borta så kan man nästan alltid äta den vanliga maten, men man hoppar helt enkelt över pasta/ris/potatis eller vad man får till. Att det kanske är mjöl i såsen osv är försumbart egentligen och en gång spelar det ingen större roll.
    Jag brukar alltid äta rätt lite kolhydrater den dagen jag ska iväg och så tar jag en kopp te med kokosfett i innan jag åker. Då kan jag stå mig om det är mat som jag inte kan äta så mycket av, tex lasange och jag även tåla de extra kolhydraterna som jag kanske får i mig när jag äter där.

Jag vägrar bli en sån som krånglar med maten eller har med mig egen mat. Dels för att jag inte alls tycker att det behövs och dels för att jag inte gillar när andra gör så 
  • Glass
    stjierna skrev 2012-10-12 20:09:27 följande:
    Paulas mamma: jag var KONSTANT hungrig i två veckor, tillät mig att äta allt och hur mycket som helst inom LCHF-ramen. Gick upp 2 kg första veckan, hade is i magen o fortsatte ändå med kopiösa mängder mat.
    Vecka två var jag nere på utsprungsvikten! Efter det redde det upp sig och jag är nöjd hela tiden, men känner i magen när jag är hungrig, klarar mig på MYCKET mindre mat nu än de första två veckorna - och nu går jag ner i vikt.
    Vad är 1-3 veckors viktippgång och konstant ätande mot månader av normalt ätande och viktnedgång? ;)

Kroppen "tror" att den är hungrig eftersom den undrar var du gjort av kolhydraterna - som ger mer hungerskänslor. Visa din kropp att den FÅR mat o att du INTE svälter den så fixar det sig snart :)
  • Glass
    Hanniz82 skrev 2012-10-17 21:13:33 följande:
    Har äntligen hittat nåt jag letat länge efter! Provade kaffe med kokosfett och smör, men jag höll på att kräkas. Måste dock hitta något annat att äta på dagarna då jag har svårt att få ihop lchf med min arbetsdag.. Så nu har jag hittat protein-pulver low carb! 4 gram kolhydrater/100 och 1,2 kolhydrater i en portion.. Det bästa utav allt, det smakar exakt som milkshake från McDonalds, helt sjukt gott! Håller mig mätt från 5.30-11.00 och då har jag ett väldigt hårt fysisk arbete. Bara ett tips om någon har liknande problem. Har numera alltid en shake och en skopa pulver i väskan.
    vilket är det?
  • Glass
    millifjor skrev 2012-10-18 20:21:29 följande:
    Hejsan!

Har kört LCHF nu denna vecka för första gången, tycker det går kanon! det jobbigaste är nu att i helgen ska vi åka till svärmor och bo där hela helgen. Och nu kom mannen hem och berättade att imorgon ska alla samlas och då ska vi beställa hem mat från pizzerian, vad gör jag då!? vad kan man äta liksom?
    Kan inte komma och säga att vi ska laga annat, de tycker redan att jag är jobbig pga att jag tjatar om att man ska röra sig och äta bra - de är sådana som äter helfel med halvfabrikat och aldrig går en meter
    Funderade på om man kan äta typ kebabsallad utan såsen? och fylla på med nån ost eller nåt...inte vet jag!
    Vill ju inte trycka en pizza nu när jag klarat av de värsta dagarna liksom
    Beställ en pizza med en massa god fyllning och ät bara fyllningen

• Glass

Jag ska på fest i slutet av november. Vi kommer att ha barnvakt och sova borta den natten, så med andra ord vill jag dricka lite. Jag har inte druckit på... typ 2 år, inte alls alltså. 
    När borde jag börja äta lite mer kolhydrater innan, för att det ska funka någorlunda? Jag tänkte mig typ någon dag innan, så att jag faktiskt fyller upp med kolhydrater och vatten innan.

Vad tror ni? 

• Glass
    Eleonor86 skrev 2012-10-22 09:49:54 följande:
    Jag gjorde ingen skillnad innan jag gick på fest förutom att jag åt väldigt stadig och bra mat den dagen jag skulle dricka, det var fortfarande lchf-mat och jag kunde dricka hela kvällen utan att må dåligt eller bli särskilt full :)
    oj, hm...
    Dricker du alkohol annars?  
  • Glass
    Eleonor86 skrev 2012-10-22 09:57:33 följande:
    Glass, jag har precis varit gravid och ammat så jag hade inte druckit på 1,5 år när jag gick på fest! Men nu drack jag ju inga jättemängder på festen men jag hade något i glaset hela kvällen :)
    hm, får fundera på det, fast jag vill nog egentligen äta. Det är så supersällan som vi är på fest, ja det är typ 4 år sedan som jag och maken var på en fest utan barn, så bara det gör det nog värt att få äta ltie vad jag vill och en jäkla massa godis

• Glass

Jag får fundera lite på om jag ska äta kolhydraterna innan festen eller börja där. Troligen blir det innan, men jag är inte helt säker på att jag kan komma tillbaka till LCHF i december sedan, för det finns så mycket gott att äta!

• Glass
    stjierna skrev 2012-10-22 21:32:35 följande:
    Tjejer, hur långt innan mens känner ni er svullna/går upp i vikt?
    1-2 dagar innan så går jag upp något hekto och sedan är jag stabil på samma vikt till sista dagen och då går jag ner 0.5-1 kilo över en natt
  • Glass
    spökplumpen skrev 2012-10-22 19:30:32 följande:
    Glass: Om det är så illa så skulle jag skippa både kolhydratsladdning och alkohol. En fest är väl knappast värt över en månads misshandel av kropp och psyke?
    Fast jag tror ändå att jag kommer att ha en paus från LCHF i december, bara kanske inte så lång tid som det blir då. 

Jo, den här festen är nog faktiskt värt det. Dels så är det första gången som jag och mannen är på fest på många år, vi ska sova på hotell, det är våra vänner som gifter sig och det är vår sista helg som vi får barnvakt på över ett halvår...

Jag ser dessutom inte det som misshandel att äta socker, jag äter LCHF för att jag mår bra av det och jag han hantera mitt sockerberoende + att jag slipper bry mig om blodsocker och regelbundna måltider. Socker är inte farligt, enligt mig, men alla kan inte hantera det så bra, bara 
  • Glass

Jag är också hungrigare och mer sugen, men jag äter mer då också. Jag försöker att lyssna på min kropp, om den är hungrig så behöver den säkert mat. Är jag sugen så äter jag faktiskt mörk choklad eller vad jag nu vill ha, men inte så mycket av det. 
    Det känns väldigt, väldigt bra att jag inte har några förbud alls, bara begränsningar i mängd.
    Visst triggar en del saker igång mitt sug, men det håller jag på att öva mig att leva med. Ibland blir jag sugen på att äta något, men jag behöver inte tillfredsställa det suget. Ibland vill jag köpa någon sak, men det behöver jag inte heller alltid tillfredsställa.
    Än så länge funkar det för mig och jag kan nog tänka mig att leva så här i långa perioder i mitt liv  

• Glass

Vad är det för proteinpulver som ni använder? 
    Har ni tips på några goda?

Angående om proteinpulver är LCHF så är det det, liksom det mesta andra. LCHF står faktiskt bara för lite kolhydrater och mycket fett.
    Att det sedan finns de som har "bestämt" olika kriterier för vad som får kallas lchf, eller vilka varor som är lchf är en helt annan sak. Det är deras åsikt, men det är inte den enda sanningen.

Jag äter LCHF, men jag äter gluten, choklad, halvfabrikat, sylt, ketchup och till och med en och annan godisbit. Allt handlar om  hur mycket av allt man äter.   

Kan vi inte låta den här tråden få vara för alla som äter lchf, utan några bestämda regler för vad som är lchf, annat än bokstavstolkningen? 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**