• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag har lite mer än 20 kg att tappa, så jag trodde inte heller att jag skulle behöva vara SÅ strikt. Jag läste iofs en intressant sak från Anna Hallén idag, jag delar med mig när jag nattat ungarna ;)

• stjierna

Ungar nattade. Över till egentid ;)

Jo, vad Anna Hallén skrev var att man går ner olika mycket/snabbt beroende på HUR man har fått sina kilon. Har man (som män oftast gjort) ätit sig upp alla kilon så kan man I SNITT gå ner mellan 1-1,5 kg/v, om man (som kvinnor oftast gjort) svält sig upp i vikt så är viktnedgången något mindre, ca 0,2-1 kg/v. Hon la tygnd på just orden i snitt, eftersom med LCHF är det så att man kan gå ner 2 kg första veckan och sedan stå still i  10 veckor - men med facit i hand har man då gått ner 0,2 kg/vecka och det är en helt normal viktnedgång. Hon menar att sålänge man håller sig under 20 KH/dygn så KOMMER man gå ner i vikt - det kan bara ta lite tid.

MIn historik är ju självsvält, frossa, självsvält, frossa, självsvält, frossa. Ja, jag förstår att min kropp är livrädd och undrar vad jag håller på med. Jag förstår att det kommer ta tid. Men det känns ganska hopplöst att se att 20 kg kommer ta TVÅ ÅR att gå ner - om jag har tur och inte fuskar över 20 KH nån dag...

Jag får väl se det som ett långsiktigt mål och njuta av att jag inte längre har PMDS, ledvärk eller migrän. Och inte fokusera så hårt vid enstaka KH eller var dom kommer ifrån. Jag kommer inte orka leva på en diet där jag inte ibland kan unna mig bär eller dylikt. Det är "illa" nog att jag inte får unna mig min drog - chips :P 

vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna
    Krambjörn skrev 2012-05-12 20:06:16 följande:
    Vad är fakir för något?
    fakir är sträng LCHF. Man äter inte över 5 KH/dag. Blir tråkigt i längden, men kan ses som en kickstart eller nytändning om man står still i sin viktnedgång.
  • stjierna
    Allrona skrev 2012-05-13 20:54:11 följande:
    Eee - jag tror det är bättre att leta efter sötningsmedel som är godkända enligt lchf om du ska baka något nån gång.
    Kokossocker kommer från kokosblommans nektar och har lågt glykemiskt index. Marianne använder bland annat det när hon bakar, och Expressens LCHF-bilaga samt tidnignen Mat & Hälsa har skrivit om att det är okej att använda när man äter LCHF. MEN, självklart ska man inte frossa i det - det är som allt annat sött - med måtta! :)
  • stjierna
    EEE skrev 2012-05-13 20:43:53 följande:
    Ojdå!

Energi kcal: 1244,90
    Proteiner: 60,70g
    Kolhydrater: 3,89g
    Fett: 111,07g     

Ser detta bra ut? 
    Spot on!
  • stjierna
    Boost skrev 2012-05-13 20:45:22 följande:
    Men asså detta med fakir, jag tycker jag läser olika överallt.

Nånstans står det att enbart kött, kyckling, fisk, ägg och smör är tillåtet.
    Andra säger att man kan äta allt sålänge det ligger under 5 kolhydrater per dag.
    Vad är det som stämmer egentligen?    
    Äter du "bara" LCHF så gäller reglen "max 5 KH/100 gr", äter du strikt LCHF (fakir) så får du inte äta mer än 5 KH per dag - det vill säga du ska äta så nära nollan som möjligt på alla produkter du äter. Då är kött, fisk, kyckling, ägg och smör i princip det enda som fungerar ;)
  • stjierna
    Boost skrev 2012-05-13 22:05:06 följande:
    Tack för info! Sugen på att testa detta för att se hur kroppen reagerar på det :)
    Det är kul några dagar, men sen tappar man inspirationen.. Det finns bara begränsat antal rätter man kan laga när man egentligen inte får lov att äta varken grönsaker eller mejeriprodukter (bortsett smör) :P Jag åt mycket lax med ägg och hollandaiesås och till lunch/middag typ något protein med olika sorters kryddsmör. Det är ju gott, men tråkigt i längden :P
  • stjierna
    Boost skrev 2012-05-13 22:31:02 följande:
    Äggröra eller äggsmör. Åh så gott :)
    Åh, äggsmör med stekt bacon åt jag igår. MUMS. :D
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**