• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Saker som ökar insulinkänsligheten:
    1. Omega-3 (fiskolja, krillolja, linfröolja)
    2. Ät så nära 0 KH som möjligt
    3. Ät R-ALA-tillskott
    4. Tillsätt kanel till ditt kaffe/din yoghurt
    5. Motionera (intervall eller hårda styrkepass)
    6. Är kolhydratsblockerare (ex Glucasanol) om du äter en kolhydratrik måltid

Detta var de "bästa tipsen" enligt kostrådgivare, dietister och doktorer som jag har hittat :)

• stjierna
    LinaLoj skrev 2012-05-21 08:38:05 följande:
    Åh behöver pepp!
    Har ätit såhär bra mat nu i ca fem veckor. Rasade fem! kilo första veckan man har stått still nu resten. Tycker att jag ätit samma. =(
    Igår åt jag: Två ägg m majonäs ( det blir antingen det eller två små oopsies m smör på t frulle), vatten, broccoli m smör på och kyckling t middag, vatten, majonäs m makrill t kvälls.
    Idag tänkte jag äta köttfärssås m blomkål eller broccoli till, vatten, ägg t kvälls m te och till frukost åt jag två oopsies m korv på.

Jag äter tills jag är mätt och bara när jag är hungrig. Lägger kokkosfett i teet om jag itne har i grädde.

Vad gööööör jag för fel?

Är det dödsdömt att äta hallon/jordgubbar blandat m grädde ibland?
    Det BEHÖVER inte vara att du gör något fel nu. Hur såg dina matvanor ut innan du åt LCHF? Hur har du ätit under senare delen av ditt liv? Om du nån gång ätit VLCD för att gå ner i vikt så kommer din kropp ihåg det och kan då reagera på att den nu inte får kolhydrater.. Den tror att du kommer på ett nytt sätt att "lura" den att släppa extrareserverna. Har man bantat i sitt liv kan man räkna med en viktnedgång på mellan 0,2-1 kg/vecka när man äter LCHF (under 20 kh/dag), och dessa kilon kan rinna av alla på en vecka, eller ta flera veckor.. DVS: om du gick ner 5 kg första veckan, men din kropp bara är trygg med att gå ner 0,2 kg/vecka så kan det dröja ett tag innan du går ner i vikt igen, men du ligger ändå kvar på -5 kg.. förstår du? :)

Min hetaste tips är att ändå fortsätta! förr eller senare så ger kroppen med sig och förstår att det är okej att släppa extralager av fett ;) 
    vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna
    Spana skrev 2012-05-21 09:08:09 följande:
    Hej! Fröken korkad här igen :)

Två kokta ägg, räcker det som frukost? Vad kan man annars komplettera med? Vad äter ni?  
    Ägg är en jättebra frukost, men personligen hade jag behövt mer fett för att hålla mig mätt längre. Smörhacka äggen, eller ha lite stekt bacon till, eller ha kokosfett i kaffet (om du dricker kaffe till, förståss ;)).
  • stjierna
    LinaLoj skrev 2012-05-21 09:07:43 följande:
    Åh tack!
    Jag har alltid varit överviktig och alltid haft dåligt samvete över allt jag ätit. Bantat hela livet. För några år sedan åt jag GI och rasade i vikt men släppte det tyvärr. Är sockermissbrukare och har alltid kämpat med just det.
    Matmässigt har jag ätit lite kolhydrater i flera år men vägt upp det med all choklad och glass jag stoppat i mig.
    Jag äter utan dåligt samvete nu och det är en sådan befrielse! Men så förväntar jag mig min belöning på vågen istället för i choklad liksom. När det inte blir minus på vågen då så rasar hela mitt humör.
    Just nu är chokladen med jordgubbar de gör reklam för på tv jävligt frestande...
    Då har du ju förklaringen där.. ;) Det låter säkert inte alls peppande nu, men -5 kg första veckan innenär -0,2 kg/vecka i 25 veckor... ;) Å ANDRA SIDAN så får du ju definitvt en hälsosam viktnedgång, och det är ju det kroppen mår bäst av!

Jag vet hur det känns när det står still på vågen, jag är själv i den svackan nu.. Jag har ett förflutet med hetsätning, självsvält, hetsätning och självsvält i perioder och det har definitivt skrämt upp min kropp SÅ mycket! Jag har gått ner 1 kg sedan start i mars ;) (dock säger folk att det syns på mig..!) 
  • stjierna

Har haft en BRA matdag idag!

Frukost (lite hungrig): 2 ägg och 1/2 paket bacon, kaffe m kokosfett och Omega-3 kapslar
    Lunch (lite hungrig): fiskgryta (torsk, lax, persiljesmör, fiskbuljong, citron, några ärtor), vatten att drick
    Mellanmål (ashungrig!): kaffe m kokosfett och en bit ost (typ 0,5 dl)
    Kvällsmiddag (ASHUNGRIG!): köttfärslimpa med gräddkokt vitkål. Vatten att dricka.

Nu: MÄTT SOM FAN. Och sugen på något sött, men nu stålsätter jag mig - inget gott (inte ens lchfvänligt) på vardagar!

• stjierna

Hon den där: nya tag i morgon! Nu stålsätter vi oss!!! Vi ska bli snygga o smala - det är inte värt det att pumpa kroppen full med skit! :D

• stjierna

Hon den där: precis! Vi lever för kicken! :D o säg till din karl att inte lämna pizza hemma - fy på honom!!

• stjierna

Lady Maria: jag tror inte att du behöver en hel dl sukrin - det blir nog toksött då! Börja med halva, så är inte risken så stor att dom triggar ditt sötsug heller ;)

• stjierna

Hon den där: hejja hejja! Min frukost blev (något stressad) kaffe m kokosfett, 2 ölkorvar och en bit Cambozola.

Till lunch ska jag göra något med kokosmjölk, men jag vet inte riktigt vad än ;)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**