Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman
    Bordeaux skrev 2011-10-12 22:12:17 följande:
    Personen åt inte lchf utan verkade mest vara ute efter att vi skulle göra det och tjata på mataffärerna för att på så sätt få ner priset, så kunde personen sitta och mumsa bananer och jordnötssmör i godan tro till billigare pris.
    Min tolkning av det iaf. 
    Min med faktiskt.... så då kan ju den personen gå ut med listor i affärerna som folk kan skriva på istället för att OT:a i en lchf-tråd... *tycker*
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    Vilda Tiger skrev 2011-10-12 22:41:51 följande:
    Amen lägg av, tjejer. Ruthen har inte varit otrevlig på ngt sätt, hon kom snarare med ett tips; att vi kan proklamera för lägre pris på jordnötssmör i affärerna i Sverige. Men är inte KORKAD bara för att man äter fem bananer om dagen, man har bara en annan diet eller kosthållning än vad vi har här inne. Det är ju just såna arga inlägg som gör att många anser LCHF vara en sekt...

Ruthen
    Tack för tipset om jordnötssmör!
    Ja visst, men det är bättre med lägre pris på ägg osv... bara för att jag tyckte det inte hörde hemma här behöver ju inte betyda att hon är korkad eller hur? Det läser du in själv i inläggen.
  • Teskedsmamman
    poiuy skrev 2011-10-14 10:42:13 följande:
    Jag har åter igen gett lågkolhydratkost ett försök, inne på femte dagen. Men... det känns aldrig som att jag blir mätt? Eller, magen säger att den är full, men kroppen fortsätter säga att den vill ha mer? Som att den får en massa mat den inte vet vad den ska göra av? Jag vet inte, det är jättejobbigt, jag vet inte om jag ska äta mer eller inte, och speciellt inte när det nästan är fysiskt stopp, att jag liksom inte får i mig mer för att jag redan fyllt magen. Det lägger sig dessutom inte heller, det lugnar sig bara lite om jag äter något med lite mer kolhydrater, tex en sked jordnötssmör, eller en mörk chokladbit.

Jag vet inte ens vad jag vill ha sagt med det här, haha. Någon som känner igen det eller har något tips? Det kanske går över när kroppen är mer van?
    Så där hade jag med i början, man är van vid att vara "mätt" så man saknar känslan och tror att man är hungrig. Jag brukar göra en stor kopp te med <20 gr fett och ett ägg i (mixa) och dricka, gärna lite sötningsmedel också.... Eller kaffe på liknande sätt...

När man går på lchf blir man sällan så kolhydratmätt som man blev innan och det är ovant...
  • Teskedsmamman
    AgnesGN skrev 2011-10-16 19:20:43 följande:
    Oj, jag vet inte riktigt vad jag ska göra... Jag gjorde gravtest idag och det visade sig att jag var gravid. Jag har fåt veta att jag har PCO och kan ha svårare att bli gravid och enligt gyn hade jag ingen ÄL när jag var där den 15 september... Men shit... ett plus på stickan bekräftade dock... =)

Nu till funderingarna- visst var det flera här som var gravida och åt LCHF? Jag känner just nu att kosten funkar asbra för mig och jag är inte sugen att tänka för annorlunda. MEN jag antar att det kanske inte är jättebra att köra stenhårt... Borde kanske unna mig frukt? Det har jag inte gjort sen jag började... Några andra tips och tankar hur jag ska leva som LCHF:are och gravid? =)
    Om du mår bra och klarar av så är det absolut inga problem att äta lchf under graviditeten. Däremot kan det bli totalt tvärtom när man väl blir gravid, jag kunde inte fortsätta utan var tvungen att kolhydratpunda stenhårt! T ex åt jag 3-4 frukostar varje dag och var tvungen att äta 8-10 ggr om dagen för jag var så hungrig... total viktuppgång = 6 kg.

Nej, du behöver inte tänka på mer kolhydrater om du inte får matsug efter det. Men en frukt om dagen kan du ju "unna" dig... Jag kunde börja igen när jag ammade, och då fick jag fetare mjölk som mättade sonen bra.

Min BM rekommenderade mig både spikmatta och lchf/gi under graviditeten. Spikmattan för att det förbättrar cirkulationen och man får inte lika ont. Jag kunde inte gå om jag slarvade med spikmattan.
    Lågkolhydrat  främjar ett jämnare blodsocker och just topparna/dalarna på blodsockret förvärrar illamående...

Men som sagt, jag var helt sjukt sugen på McDonaldsmat så det var ju kört för min del

Grattis till pluset!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Teskedsmamman
    Milleman skrev 2011-10-19 23:05:51 följande:
    Jag undrar hur mycket fett ni äter på en dag ungefär.

Jag har helt slutat äta pasta, ris, potatis och bröd samt äter väldigt få grejor som innehåller mer än 5 g kolhydrater.

Jag har istället ökat på protein och fett men jag misstänker nu att jag kanske borde äta ännu mer fett för att vara en LCHF:are?

jag har en app på telefonen som säger att man kan äta obegränsat av den mat som innehåller 5 g kolhydrater eller mindre. men så kan det ju omöjligt vara. i den listan finns mjölkprodukter med. om jag dricker ett glas mjölk har jag ju fått i mig 10 kolhydrater isåfall... hur går det ihop?        
    För att appen är gjord av någon som inte vet bättre?

Det är helt sant, om man äter lchf så får man räkna, fritt av något kan man nog inte äta egentligen. Det går bra att käka ett kex med ost på om man vet hur mycket det väger, hur många procent kolhydrater det innehåller osv, så kan man ändå hamna under 20 gr om dagen. Däremot behöver man veta om man triggar igång sötsug om man gör det....

Att hela tiden göra överslagsräkning eller skriva upp hur mycket man äter är mycket bra, då har man koll...

Jag äter lätt 150 gr fett om dagen
  • Teskedsmamman
    FasterK skrev 2011-10-21 22:55:44 följande:
    Näe, det gör jag också. ...efter att jag börjat gå ner nu är det svårt att låta bli att fuskväga sig flera gånger i veckan...
    *haha* Jag är manisk vägare... varje morgon och det fungerar bra för mig...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**