Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Carolinalovetobias skrev 2012-01-11 22:51:26 följande:
    Hej tjejer idag har jag slått mitt personliga powerwalkrekord med barnvagn =) 1.4 mil blev det är ja inte duktig? *Stolt*
    Sketabra!!!!

4-barnmorsan ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    Anansi skrev 2012-01-12 21:27:27 följande:
    Kesoplättar: 250g keso (liten burk), 3 ägg, 1 msk fiberhusk. Rör ihop och låt svälla en stund. Klicka ut plättar i stekpannan och stek i smör på medelhög värme. Kan tänka mig att det är supergott med hallon och grädde till, men jag tänkte ta med mig några som fikabröd på en kurs imorgon.
    De blir ÄNNU godare om man mixar äggen och keson till en ganska jämn smet, snabbt rör i husken och klickar ut i stekpannan innan det har svällt. Det gjorde jag idag och de blev så perfekta så det var inte sant!

Går och tar en tugga då och då på morgondagens frukost för de är så goda
  • Teskedsmamman
    Mina småtroll skrev 2012-01-12 21:17:40 följande:
    Ang. gallsten!

Jag står i kö för operation, har en stor sten och har haft några anfall det senaste 1,5 året. Men sedan jag började med LCHF har jag inte haft en enda känning!! Den ständiga magkatarren är också borta!
    Så när dom ringer o kallar mig till operation så kommer jag tacka nej.

Nån som vet om gallstenen kan försvinna? Min sten (hade bara en) var stor som en tärning. Kan den upplösas? För den var för stor för att kunna komma förbi gallgången sa läkaren. 
    NJae, försvinna kan de nog inte men de kan ligga i gallblåsan och inte störa, det är ju först när de går ut i gallgången som det orsakar problem. Jag fick gallproblem efter min andra son och hade 4 stora anfall, blev kallad på UL och jag hade två stenar ca 6 mm styck och de sa att de kan ligga där resten av livet utan att orsaka problem.

Det var för 6 år sedan, för 2½ år sedan var jag inne på UL igen av gallblåsan, samma storlek och de ligger kvar där de ligger
  • Teskedsmamman
    Soffen skrev 2012-01-12 20:48:49 följande:
    Ok, nu undrar jag om ni LCHF-proffs kan förklara för mig varför jag går upp i vikt av min LCHF-kost? Obestämd

Jag tycker att jag har rätt bra koll på vad jag kan äta och har ätit strikt LCHF-kost i tre veckor utan något fuskande. De första två veckorna gick jag ner sammanlagt sex kilo men i början av den tredje veckan stod jag stilla tills jag i stället började gå upp i vikt, inte mycket men ca 4 hg. Jag vet att man inte ska räkna kalorier, men jag skulle uppskatta att jag ligger på ca 1500 kcal per dygn och jag fattar ingenting. Fine om jag står stilla i vikt, men att gå upp!!

Fler som varit med om samma? När vände det? 

Idag åt jag följande:
    frukost: 2 ägg
    lunch: köttbullar (med max 5 g kolhydrater) + vitkålssallad (med majonäs och créme fraiche i)
    kvällsmat: kycklingfilé fylld med ost samt brysselkål och en gräddsås till 

Visst borde jag gå ner i vikt av denna kost? 
    Du äter för lite fett, minst 70% av det dagliga intaget skall vara fett. När det blir för lite fett så går man upp i vikt, har man svårt att komma ner i vikt så är första åtgärden att kolla över fettet.
    För mycket protein kan också orsaka viktuppgång.
  • Teskedsmamman
    Tillde skrev 2012-01-12 22:05:35 följande:
    Hörrni jag behöver lite hjälp! Ska ner på stan på lördag och käka med en kompis och ta nåt glas och snacka lite skit! Maten känns lugn, har kollat menyn och tänkte köra på en plocktallrik de har men ta bort bruschettan och melonen och ersätta med ost eller liknande. Det är alkoholen jag funderar över... Är barnfri över natten och manneb är bortrest så jag tänker verkligen unna mig nåt glas eller två. Är egentligen mest en öltjej men antar att ett glas rött är mkt bättre!? Vad är bra/dåligt på den fronten?
    Öl är NONO

Drick  rött vin!! Nästan alla röda viner är ok...
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2012-01-12 22:38:41 följande:
    Kanske av samma anledning som att de ger helt galna kostråd??
    Vad matvaror innehåller är ju en helt annan sak, där finns ju inga tolkningsdelar, en siffra är en siffra...
  • Teskedsmamman
    Loreena skrev 2012-01-12 23:07:09 följande:
    Vad säger ni andra om det här med långtidseffekterna av LCHF, och bristen på studier på det? Det används ju ofta som ett argument emot LCHF. Känner ni er trygga med att äta LCHF på lång sikt? (Vi känner ju redan långtidseffekterna av tallriksmodellen och de är ju långtifrån positiva)
    Jag känner mig rätt säker, kollar man upp sina egna värden en gång om året så har man koll om nåt försämras. Läste idag en artikel hos Kostdoktorn där man kan följa lågkolhydratkost nästan 150 år bakåt i tiden, så det är ju ingen nymodighet direkt, känns som om det borde finnas underlag för långtidseffekter där och det känns som att om det fanns några så hade någon "journalist" på Aftonbladet hittat dem...
  • Teskedsmamman
    rednose skrev 2012-01-12 23:11:59 följande:
    Teskedsmamman - om det vore så väl så hade det ju varit samma info överallt?
    De ställen som jag har hittat har samma siffror (t ex matdagboken), sedan så MÅSTE ju inte livsmedelsverkets siffror vara fel, det kan ju lika gärna vara andra ställens som är fel.

Det är upp till var och en vilka siffror man går på.
  • Teskedsmamman
    Atmosphere skrev 2012-01-13 10:38:36 följande:
    Halloj!
    Undrar om någon som äter LCHF överhuvudtaget räknar kalorier?
    Jag hade en diskussion med min sambo i går och jag tyckte att man INTE ska räkna kalorier för det kan lätt komma upp i ganska många i och med att man äter mycket fett och protein. Men som vanligt kom han med argumentet att man såklart måste göra av med mer kalorier än man äter för att kunna gå ner i vikt och det låter ju logiskt egentligen, plus att fett och proteinrika livsmedel äter man ju kanske i mindre mängd än kolhydrater, och därför blir det inte så farligt mycket mer kalorier?

Jag har inget större behov av att räkna kalorier, har laddat ner en app till telefonen där man väldigt enkelt räknar ut mängd kolhydrater, protein och fett i den mat man äter och just ser det  bra ut på staplarna då jag till frukost+lunch ätit 55 g protein, 21 g kolhydrater och 61 g fett, men KALORIERNA för dagen börjar nästan ta slut, haha...
    Den stora mängden kolhydrater verkar enligt mina beräkningar bero på tomatsås och skivad tomat till kebab/grönsakstallriken jag ska äta till lunch.

Någon som vet om det funkar att räkna kalorier på LCHF eller ska man strunta i det helt?
    Aldrig!! I början hamnade jag lätt över 3000 på en dag, men gick ner i vikt ändå...

Idag har mitt behov av att fylla magsäcken minskat, jag blir snabbar mätt och hamnar idag per automatik på 1700-2100 kalorier (det vet jag bara för att jag kollade i matdagboken
  • Teskedsmamman
    Anansi skrev 2012-01-13 15:00:41 följande:
    Ja jag har läst det där om att mixa, ska prova det också. Men det är gott med hela kesokorn! Blir det inte knastrigt om inte husken får svälla till sig?
    Det var det som gjorde att jag inte åt kesoplättar innan, jag gillar inte kesokornen... Eftersom man steker på svag värme hinner husken svälla till i stekpannan, den tjocknar redan när man hivar upp i pannan... Husken sväller nästan allt på en minut känns det som.
    Fördelen är att man får tunna plättar istället för att behöva stå och platta till allt...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**